אלכס רנב: חקירה פורנזית דיגיטלית – מקרה הירי בראש העין כמקרה בוחן

[בתמונה: חקירה פורנזית דיגיטלית. [התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Diplomatic Security Service לאתר flickr]

[לקובץ המאמרים אודות אוטיזם ומשמעותו, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על השימוש המשטרתי באקדח הטייזר, לחצו כאן]

אלכס רנב, אספרגר, חוקר פרטי פורנזי, חוקר סייבר דיגיטלי וחוקר דליקות, המספק שירותי מז"פ לחוקרים פרטיים. הוא משמש כנציג הישראלי בתאגיד השוטרים האוטיסטים (NPAA; ראו בהמשך).

זהו מאמר שישי מתוך ששה על הירי בראש העין ב- 30 באפריל 2020. שם, נורה גבר בן 40 למוות על ידי שוטר, לאחר שדקר אותו. השוטר נפצע קל. המאמרים האחרים בסדרה זו הם:

*  *  *

אחד התפקידים המקצועיים שלי הוא ביצוע חקירתיות -פורנזיות של קבצי מדיה דיגיטלית.

תחום החקירות הפורנזיות-דיגיטליות (באנגלית: Forensic Digital Investigations) הוא אחד התחומים המבוקשים ביותר בעולם חקירות הסייבר (באנגלית: Cyber Investigations). צריך להוסיף, כי שוטרים וחוקרים אספרגרים רבים עובדים דווקא בתחומים של חקירות פורנזיות -דיגיטליות, שמתאימים מאוד לתכונותיהם הייחודיות.

ההגדרות המקצועיות הן חוקר פורנזי-דיגיטלי / חוקר-בלש פורנזי-דיגיטלי (באנגלית: Digital Forensic Detective/Digital Forensic Investigator) וקצין זירות הפשע הדיגיטליות / חוקר זירות הפשע הדיגיטליות (באנגלית: Digital Scene of Crime Officer ו- Digital Crime Scene Investigator).

מזה מספר שנים, אני מבצע חקירות פורנזיות-דיגיטליות גם עבור לקוחות בחו''ל, כולל עבור משטרות וארגוני אכיפת החוק; בעזרת תאגיד השוטרים האוטיסטים (National Police Autism Association - NPAA) (ראו לוגו של התאגיד למטה). בנוסף, הצטרפתי למספר ארגונים חקירתיים בינלאומיים, ובמסגרתם אני מבצע עבודות; וגם מעשיר את עצמי בקורסים להעשרה מקצועית בתחומי עיסוקי.

[להרחבה על תאגיד השוטרים האוטיסטים בבריטניה, לחצו כאן]

בעידן הקורונה, אני בניגוד לרוב האנשים הייתי דווקא עמוס בעבודה! עקב הסודיות המתחייבת מעבודותי, אינני יכול כרגע לפרט בנוגע לחקירות האחרונות שלי. אני רק יכול לספר, שבמסגרת הארגון CYBERCOP (ראו תעודה למטה) עשיתי חקירות עבור ה- FBI ועבור הארגון האמריקאי של חוקרי חקירות פנים (באנגלית: National Internal Affair Investigators Association). 

חקירה שאני יכול להרחיב עליה היא פרשת הרצח בראש העין, כפי שבאה לידי ביטוי באתר זה, במספר מאמרים, ביניהם זה של ד"ר מאיר גלבוע"הרהור נוסף על הירי בראש העין". למאמר זה צורף סרטון שהועלה ליו טיוב, והריהו לפניכם למטה.

מה שבולט לעין הוא איכותו הירודה של הסרטון; המתעד, לכאורה, את האירוע; המשופע גם ברעידות לכל אורכו. עשיתי בסרטון שימוש כמקרה בוחן, להמחשת העיסוק בחקירה פורנזית דיגיטלית.

סרטון הירי בראש העין: תוצאות בדיקה פורנזית-דיגיטלית ראשונית

זמן הנגינה של הסרט הוא 0.59.12 שניות. במהלך הבדיקה בלטו הדברים הבאים:

1. הסרטון איננו מקורי. הוא רפרודוקציה של הקרנת הוידאו המקורי במחשב. הצילום נעשה במה שמכונה בז'רגון המקצועי "סבוניה" (במונחים של צלמים המקצועיים,"סבוניות" הם מכשירי צילום  לא מקצועיים, כמו גם מצלמות של טלפונים ניידים. צילום מקצועי נחשב רק במצלמות מקצועיות רפלקסיות; שניתן להחליף בהן את עדשות הצילום!). הסרטון שלנו צולם ממסך המחשב, כשבמהלך הצפייה ניתן לראות חלקים של מסך המחשב בצילום.

2. הרעידות במהלך כל הסרט ניתנות להסברה בכך, שבזמן צילום הרפרודוקציה, ה"סבוניה" הייתה בידיים ולא על חצובה! (הערה: צלמים מקצועיים המבצעים צילומי מקרו וצילומי רפרודוקציה, משתמשים תמיד בחצובות, גם כאשר מצלמים צילום סטילס (תמונות), וגם כאשר מצלמים צילומי וידאו).

[למאמרו של ד"ר מאיר גלבוע: 'הרהור נוסף על הירי בראש העין', לחצו כאן]

.

3. הסרטון המקורי הוא למעשה צילום של מצלמת האבטחה. חשוב לציין כי בדרך כלל, מהירויות הצפייה של צילומי מצלמות האבטחה הן 24 או 25 פריימים (תמונות) לשנייה. אבל בסרטון הנוכחי, מהירות הצפייה היא 30 פריימים לשנייה! אני חייב לומר שגם בעין בלתי מזוינת, הסרטון נראה מואץ במקצת, ואחרי שבדקתי את מצב המהירות, התברר לי מדוע הסרטון נראה קצת מואץ: כי מה שמכונה "מצבי צילום מואצים" מתחילים במצב הקלטת הוידיאו של 30 פריימים לשנייה!

4. בסרטון ניתן לראות את טשטוש המלאכותי באזורי מספרי המכוניות ועל פניהם של המשתתפים באירוע! יתכן שהטשטוש נגרם מסיבות של סודיות; אך משום מה, הטשטוש חופף לחלוטין ומעוות בנקודות מסוימות את תנועות האנשים, ולא רק את פניהם! 

5. לפחות פעמיים בסרטון נעשו פעולות עריכה! בפעם הראשונה בזמן 0.47 תמונת התצוגה בסרטון וידאו פתאום הופכת לתצוגת של הגדלת תקריב (זום); ובזמן 0.55 היא חוזרת למצב רגיל של תמונת התצוגה.

בנוסף,  חשוב לציין כי חלק של הגדלת תקריב הוא הגדלת תקריב של חלק בסרטון שמתחיל בזמן 0.10 ונגמר בזמן 0.18, וחלק שמתחיל בזמן 0.55 הוא חלק כמעט זהה לחלק של הסרטון שמתחיל ב- 0.18.

חשוב לציין כי אני לא מצאתי באינטרנט את צילומים המקוריים של האירוע; אך מצאתי צילום של וידאו רפרודוקציות; שככל הנראה, ממנו נעשה הסרטון הנוכחי. (להלן,- הסרטון השני):

.

זמן הנגינה של סרטון השני הוא 01.07.06, זאת אומרת: 01 דקות, 07 שניות ו06 מיני שניות.

הסרט השני - כמו הסרטון הראשון - הוא צילום של וידאו רפרודוקציה של הקרנת הוידאו המקורי במחשב. גם הצילום הזה נעשה על ידי "סבוניה" מהמסך המחשב; אך הסרטון השני צולם על ידי במצב צילום אנכי (באנגלית: vertical mode); ומהירות הצפייה שלו - כמו בסרטון הראשון - היא 30 פריימים לשנייה! גם בעין בלתי מזוינת, הסרטון נראה מואץ במקצת; וגם כאן, זה נעשה משום שמה שמכונה "מצבי צילום מואצים" מתחילים במצב הקלטת הווידיאו של 30 פריימים לשנייה!

[תמונת מסך של בדיקת הסרט השני. התמונה: אלכס רנב]

אפשר לומר, כי עד לזמן הנגינה 0.47, שני הסרטונים כמעט זהים, הן מבחינת התרחיש; והן מבחינת מהירות הצפייה. ההבדל הוא בכך שהסרטון השני מצולם במצב אנכי והסרטון הראשון במצב אופקי.

מצאתי כי הסרטון הראשון הוא למעשה העתק מהסרטון השני; ולצורך השינוי של מצב הצילום, מאנכי לאופקי, השתמשו באופציית כיווץ ושינוי של מצבי תצוגת הצפייה של אחת התכנות לעריכת ווידאו. חשוב לציין כי בסרטון הראשון יש יותר עיוותים מאשר בסרטון השני; אם כי, בשני הסרטונים איכות הסרטונים היא ירודה מאוד.

למרות שגם הסרטון השני הוא רפרודוקציה על ידי "סבוניה", בסרטון השני - בניגוד לסרטון הראשון - לא נמצאו סימני חיתוך ועריכה

מסקנות 

שני סרטונים אינם סרטונים המקוריים. אך אם הסרטון השני הוא רק רפרודוקציה בעל מהירות המואצת, הסרטון הראשון עבר עריכות ממש.

המשמעות היא שכל הדיון שהתנהל באתר זה על אופציות הירי שהיו לשוטר - באקדח חי או בטייזר - הוא דיון עקר. לא ניתן להגיע למסקנות על בסיס ראיות שאינן מהימנות.

אני רק מקווה שהסרטון המקורי נמצא בידי שוטרי מח"ש עורך הדין של השוטר; ואם הם יזדקק לממצאי - אני לרשותם!

One thought on “אלכס רנב: חקירה פורנזית דיגיטלית – מקרה הירי בראש העין כמקרה בוחן

  1. אתם מבלבלים בעובדות של שני המקרים
    בראש העין הבחור בן 30
    ובמקרה השני דיווחה האמא על הבן שלה עם סכין שלופה
    ולא בראש העין
    השוטר שברח הסתובב ירה 2 יריות לחזה. והבחור התמוטט עליו.
    היה מנוטרל לגמרי והשוטר ירה בו עוד יריות עד שגמר את המחסנית.
    ורצה להכניס מחסנית נוספת אבל נאמר ומזל שלא ירה באחותו של הנרצח
    חוסר מקצועיות שצועקת לשמים
    ןהרג מיותר שהיה אפשר למנוע במיוחד בראש העין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *