יצחק בריק: כמו חוג של צופים – מכתב מקצין מילואים בכיר…

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי sasint לאתר Pixabay]

[לריכוז מאמרים בנושא: צבא המילואים, לחצו כאן] [לקובץ מאמרים על בכירות ומשמעויותיה, לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

מכתב שקיבלתי מקצין מילואים בכיר לפני שבוע הזועק את זעקת קציני המילואים.

"... לצערי מפעם לפעם אני מרגיש שקצינים במילואים מקבלים סטירה מזלזלים בנו , לא מתייחסים לדעתנו. הדעה שלנו לא חשובה. אולי איתך נצליח לשנות...

נכון לעכשיו, צה"ל במצב חירום; אבל קיים זלזול של מפקדים בכירים בקבע בחוות דעת של קצינים בכירים במילואים בעלי ניסיון קרבי ומקצועי.

המדינה במצב חירום. אם יידרש מאיתנו להילחם, מנקודת מבטי, יש צורך בחוסן מנטלי, בקשיחות ובחתירה למגע; ונדרשת יותר אגרסביות, נחרצות ודבקות במשימה. כל אלה בפיחות גדול מאוד בשנים האחרונות , אני רואה זאת כאיש מילואים שמשרת בצבא שנים רבות ועוסק באימון חיילים ומפקדים בסדיר ובקבע.

רוב המדריכים והמפקדים הזוטרים אינם יודעים מה הוא חוסן מנטלי. פעמים רבות הם עם אפס ניסיון, ללא כלים נאותים מההכשרות שעברו. המדריכים והמפקדים הזוטרים מלמדים יכולות טכניות של ירי, או סריקת מבנה, או תרנגולות, אך הכול בתנאים שאינם דומים כלל ללחימה. המפקדים הבכירים בקבע מנותקים מהשטח. הם אינם משפעים כמעט על כלום: לא על החניכה; לא על הליווי ולא על הלימוד של המפקדים הצעירים והחיילים. הם רוב זמנם נימצאים בדיונים, בימי עיון , בישיבות , בהעברת מיילים ובקריאתם.

לצערי אני פוגש באימונים של החיילים הסדירים רמה נמוכה מאוד; ואת אנשי המילואים כמעט ולא מאמנים. זה לא צבא שיכל לנצח!

בשביל לאמן את החיילים - כיצד הפרמדיק מתפקד תחת לחץ; וכיצד הלוחם והצוות מגבים תחת לחץ - צריך ליצור מדדים ואימון, שנותנים ללוחם כלים רבים יותר לתפקד תחת לחץ; דבר שבפועל כמעט ולא מתורגל.

צריך להבין, שחיילים קופאים בשדה הקרב תחת לחץ. הם מתקשים לקבל החלטות, מה שמוביל לאבידות והרוגים. לכן, יש להגדיר:

  • תיאור תפקיד - לוחם;
  • ציפיות - איזה כלים אנו מקנים לו;
  • ביצוע - מדד יכולות לזמן אמת; ותרגול עמידה בלחצים;

במצב הנוכחי, הצבא נראה לי כמו חוג של צופים! ממליץ על הקמת מחלקת מחקר, לחקר ביצועים תחת לחץ בשדה הקרב. אני משוכנע שנוכל להציל חיי חיילים רבים. אין לנו מה להפסיד! ואגב, לא נדרש שום תקציב חריג.

אני עוסק שנים באימונים מול הצבא הסדיר, אך ככל שהזמן עובר; אני חש את ההדרדרות, היהירות, האגו וחוסר המוכנות להקשיב וללמוד מקציני מילואים בעלי ניסיון רב... 

תודה לך על נכונותך לקבל את התייחסותי

קצין בכיר במילואים ..."

[לריכוז מאמרים בנושא: צבא המילואים, לחצו כאן] [לקובץ מאמרים על בכירות ומשמעויותיה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

2 thoughts on “יצחק בריק: כמו חוג של צופים – מכתב מקצין מילואים בכיר…

  1. ההתדרדרות נובעת מכשלים בביצוע חוקים רופף ובפיסקי דין הזויים של בתי משפט שהם אנטי דמוקרטים.בעיקר בנוגע לביטחון ישראל.אבל גם בשדרות אחרות לא פוסחים על ההזוי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *