גרשון הכהן: ריבונות – שדרה מזרחית למדינת ישראל

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי mcmurryjulie לאתר Pixabay]

[גרסה מקוצרת של המאמר ראתה אור לראשונה בעיתון 'ישראל היום'. הוא מובא כאן באישורו ובאישור המחבר]

ישראל היום

[לאוסף המאמרים על 'ריבונות', לחצו כאן]

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

הדיון הציבורי על עתיד מרחבי יהודה שומרון ובקעת הירדן, התמקד עד כה בעיקר  בשיקולי ביטחון ודמוגרפיה. אך קיימת סוגיה נוספת, מרכזית לא פחות לעתיד מדינת ישראל: צפיפות המגורים והתשתיות ההולכת וגוברת. כבר כיום מדינת ישראל היא מהצפופות בעולם. הסוגיה מודחקת ומוכחשת על ידי כל ה"מומחים הביטחוניים" תומכי הנסיגות  ומתנגדי הסיפוח.

הערים הישראליות על צירי התנועה והתשתיות המרוכזים ברצועת החוף, לא תוכננו לגודש ההולך וגואה. בין נתניה לראשון לציון מתרכזת כיום כ-60% מהאוכלוסייה היהודית בארץ. שלושה כבישי אורך : 2,4,6, עוברים ברצועת החוף מצפון לדרום והם עמוסים במשך רוב שעות היממה. גם כביש 6 שהיה אמור לפתור את מצוקת התנועה, סובל מעומסי יתר.

[בתמונה: גם כביש 6 שהיה אמור לפתור את מצוקת התנועה, סובל מעומסי יתר... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי torstensimon לאתר Pixabay]

קיים רק פתרון אחד לכביש אורך נוסף, במרחב הפתוח ממזרח, על בסיס כביש אלון, בבקעת הירדן - הפרוסה מן הירדן ועד שולי קו הרכס המזרחי של הרי השומרון. מדובר בתוואי תחבורה חיוני, הנדרש להיסלל, מערד עד הגלבוע, בתווך האמצעי בין כביש הבקעה לשדרת ההר.  בתכניות התחבורתיות נתיב זה מוכר ככביש 80, שסלילתו מערד למישור אדומים לא החלה בגלל נסיבות מדיניות. כביש כזה, ברמה של כביש 6,  הכרחי להסטת עומסי תחבורה בהם משאיות רבות הנעות מצפון הארץ לדרומה בכבישי רצועת החוף. בנוסף, כביש מהיר בתוואי זה, ישרת את כלל תושבי גב ההר ביהודה ושומרון, הפלסטינים והיהודים יחד. לפרויקט כזה גם פוטנציאל לבשורה אזורית לתנועה עתידית מסוריה וירדן למצרים.

מדובר בחזון תכנוני הנדרש לקיומה של מדינה ישראל המתקרבת בעוד כשני עשורים לאוכלוסייה בת 15 מיליון איש.

במגמות התכנוניות הקיימות עם ישראל ממשיך להתכנס למרכז הצפוף של רצועת החוף וגוש דן. לקראת שנת 2040, הונחו רשויות התכנון לתכנן 2.6 מיליון דירות כולן בתחומי מדינת ישראל של הקו הירוק. מחוז ירושלים בלבד,  נדרש לתכנון 300,000 דירות, כולן בגבולות הרשמיים של מדינת ישראל. הנחייה כזו מפנה את ירושלים מערבה, אל הריאה הירוקה של הרי יהודה, ומנוגדת לצורך הלאומי במימוש פוטנציאל המרחב הפתוח מזרחית לירושלים, אל  מעלה אדומים וים המלח. באותה המגמה, כלל תכניות הבניה הקיימות מכבר, מאיצות את תנועת כף המאזניים של האוכלוסייה היהודית בארץ ישראל לכיוון גוש דן.

[בתמונה: כביש 80 הוא כביש אורך בנגב, המוביל מצומת ערערה-בנגב ועד ליישוב מצדות יהודה. אורך הכביש הוא 34 קילומטרים. הכביש מתוכנן להיות חלק מציר אורך מגבול מצרים, הנגב ולאורך מזרח הגדה המערבית. מטרתו להוות כביש ראשי שיעקוף את אזור היישוב הצפוף של קו שכם-חברון ויאפשר מעבר מהיר בין אזורים אלו מבחינה תחבורתית. מבחינה מדינית הכביש אמור לקשר בין צפון ודרום יהודה ושומרון על-פי תוכנית אלון,וגם יאפשר, במסגרת הסדר מדיני, מעבר בטוח לסחר בין יהודה ושומרון למצרים. בהתאם להסכם וואי בשנת 1998, הוחלט לסלול את קטע כביש 80 החוצה את מדבר יהודה ולקשר את קטע הכביש הקיים בדרום עם כביש אלון בצפון. אך בינתיים תוכנית זו לא התממשה (ויקיפדיה: כביש 80)... התמונות הם נחלת הכלל]

ליצירת איזון מרחבי נכון יותר, נדרשת תכנית מתאר ארצית חדשה בהנחיות הבאות למתכננים:

  • ביסוס ירושלים כעיר מטרופולינית, בפיתוח תשתיות תחבורה ותשתיות מוניציפליות היקפיות מגוש עציון למישור אדומים, למכמש עופרה וגבעת זאב.
  • מיצוי הפרוזדור הפתוח מירושלים לים המלח להתיישבות בבניה רוויה של מאות אלפי יחידות דיור.
  • פיתוח שדרה מזרחית למדינת ישראל, מערד להר הגלבוע, בהפיכת בקעת הירדן עד קווי הרכס המזרחיים בשומרון, למרחב התיישבותי רציף לקליטת 2-3 מיליון ישראלים.
  • סלילת כביש אורך במתכונת כביש 6 לאורך  המדרגה של מדבר יהודה, מערד בואכה מישור אדומים, והמשכו צפונה על בסיס ציר אלון עד בית שאן ועפולה. הציר מוכר בתכניות כציר 80.
  • פיתוח רצף יישובי עירוני בציר 5,  מראש העין לאריאל , תפוח, מגדלים, מעלה אפרים.

מגמות אלה מצויות כולן במרחבי שטח C, והן יחוללו מסגרת מעצבת גם להתארגנות התשתיות עבור הישות הפלסטינית במרחבי קיומה, בשטחים הנתונים מכבר בידיהם.

נדרש מתווה תכנוני כולל לארץ ישראל המערבית, באיזון המרחבי הנדרש בין תשתיות תחבורה, מים, חשמל, מגורים, ניקוז  שפכים ושימור שטחים ירוקים. בהיבט זה, החלת הריבונות מחייבת ביטוי ממשלתי אסטרטגי בתכנית מתאר ארצית חדשה, לפיתוח השדרה המזרחית למדינת ישראל.

[לאוסף המאמרים על 'ריבונות', לחצו כאן]

One thought on “גרשון הכהן: ריבונות – שדרה מזרחית למדינת ישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *