אלכס רנב: שיטות חקירה ישראליות שיוצאו לחו"ל

[בתמונה: חוקרת מצ"ח. התמונה באדיבות אתר צה"ל]

[לקובץ המאמרים אודות אוטיזם ומשמעותו, לחצו כאן]

אלכס רנב, אספרגר, חוקר פרטי פורנזי, חוקר סייבר דיגיטלי וחוקר דליקות, המספק שירותי מז"פ לחוקרים פרטיים. הוא משמש כנציג הישראלי בתאגיד השוטרים האוטיסטים (NPAA; ראו בהמשך).

החומר למאמר זה נלקח מה- DSM:  ספר התסמונות הפסיכיאטריות האמריקאי, המחייב את אנשי המקצוע המאבחנים בארה”ב, וגם בארץ נוהגים להסתמך עליו.

*  *  *

לרגל יום העצמאות שחגגנו השבוע, נהוג לספר בהצלחות מדינת ישראל בתחומים שונים, ולהתגאות בהם... אני גם רוצה לספר על כמה הישגים שלפי דעתי ישראל יכולה וצריכה להתגאות בהם!  מדובר על הפרויקטים ושיטות עבודה בתחומי החקירות; שנוסדו בישראל ולאחר מכן, אומצו על ידי ארגוני אכיפת החוק בארצות הברית ובבריטניה...

מה שמעניין הוא, שרבים בישראל פשוט לא יודעים על כך; ולטעמי, זה לא הוגן ולא צודק... הישראלים צריכים להכיר את הגיבורים שלהם!

מילואים במצ''ח וחוקרים פרטיים בשירות במשטרת ניו ג'רסי 

משטרה צבאית חוקרת (מצ"ח) היא יחידה בצה"ל השייכת לחיל המשטרה הצבאית, שעוסקת בחקירות משטרתיות בתוך צה"ל. מטרת היחידה, לחקור מקרים של חשדות לעבירות על חוק השיפוט הצבאי, עבירות על סדר הדין הפלילי ועבירות על חוקים אחרים, אשר בוצעו על ידי חיילים, במסגרת הצבא. כמו כן, מצ"ח חוקרת אירועים שמתרחשים בבסיסי צבא, כגון: גנבות נשק, עבירות מין, רכוש וסמים.

[בתמונה: חוקרת מצ"ח. התמונה באדיבות אתר צה"ל]

חיילי היחידה הייעודיים מחולקים לתפקידים בשני תחומים בולטים: החקירות והמודיעין והבילוש. במצ"ח יש גם מספר יחידות מיוחדות:

  1. הימל"מ (היחידה המרכזית לחקירות מיוחדות);
  2. היאל״ם (היחידה הארצית לחקירות מבצעיות);
  3. ויאח"ה (יחידה ארצית לחקירות הונאה).

ביחידות המיוחדות הללו - במקביל ובנוסף לחיילים סדירים ולאנשי קבע (קצינים ובד''א) - משרתים גם אנשי המילואים. אנשי המילואים האלה הם בעיקר יוצאי יחידות של מצ''ח; ורובם עובדים באזרחות כחוקרים פרטיים.

בנוסף, במסגרת המילואים במצ''ח, משרתים גם מספר חוקרים ובלשים ממשטרת ישראל. חשוב לציין, כי בניגוד לחוקרים פרטיים, אנשי משטרת ישראל - שמשרתים במילואים ביחידות מצ''ח - אינם בהכרח יוצאי היחידות האלה. פשוט לצורך שיפור והרחבת היכולות של חקירות במצ''ח; וגם כדי לנצל את הכישרונות החקירתיים של אנשי משטרת ישראל בחקירות, הוחלט בצה''ל לשבץ אותם ליחידות מצ''ח.

יש לי שני חברים מאוד קרובים ששירתו במצ''ח. לאחר השחרור הם הלכו להיות חוקרים פרטיים; והפכו להיות חוקרים פרטיים מאוד טובים! את שירות המילואים הם עשו ביחידות מצ''ח. החברים הם שמוליק שטיינר (ראו תמונה ביחד איתי למטה) וארז דרוקר!

[בתמונה: שמוליק שטיינר (מימין) ואני...]

לשמוליק שטיינר אני חייב הרבה. הוא זה שבהכניס אותי לתחום החקירות של דליקות ושריפות. בזכותו, הפכתי 'מורעל' על חקירות דליקות. הוא חבר שלי כבר מספר שנים; וחברותנו זכתה לאות ההוקרה של תאגיד השוטרים האוטיסטים!

לפני בערך שנתיים, במסגרת פעילותי בתאגיד של שוטרים האוטיסטים, התחלתי להתכתב עם חבר מארצות הברית בשם פרנק (FRANK). פרנק גם הוא אספרגר כמוני; והוא משרת בתור חוקר במשטרת המדינה של ניו ג'רסי! 

באחד המכתבים, פרנק מאוד שיבח את המשטרה הצבאית החוקרת הישראלית (באנגלית: Israeli Military Investigations Police); ובמיוחד, על הקריאטיביות שלנו בחקירות וברעיונות של הקמת יחידות חדשות. לי כמובן היה נעים לשמוע מחמאות על ישראל, אבל אני שאלתי על מה בדיוק הוא מדבר; ופרנק סיפר לי:

לפני 12 שנים - במסגרת רה-ארגון במשטרת מדינת ניו ג'רסי - הוקמה יחידה של חוקרים פרטיים בשירות משטרת המדינה (באנגלית: New Jersey State Police Private Detective Unit):

הצורך בהקמת היחידה של חוקרים פרטיים בא בעקבות שתי נסיבות: 

האחת: היכולות המוכחות של החוקרים הפרטיים:

לאחר כמה פרשיות הבולטות של חקירות המורכבות בניו ג'רסי (מדובר בעיקר על מקרי רצח, פשע מאורגן, גנבות חקלאיות ופדופיליה), כאשר חוקרים פרטיים ביצעו חקירות מוצלחות, פיקוד המשטרה בניו ג'רסי ראו פוטנציאל גדול בשיתוף פעולה בין חוקרים הפרטיים לבין כוחות אכיפת החוק במדינה.

הסיבה השנייה הייתה קיצוץ התקציבים עקב משבר הכלכלי העולמי ב- 2008 (לא רק בישראל יש בעיות של תקציב וביורוקרטיה...):

בעקבות קיצוצים בתקציבים, משטרת ניו ג'רסי היו נאלצים לקצץ במשרות ולאחד מפלגים, וכתוצאה מכך חלק לא קטן של השוטרים נאלצו לפרוש מהשירות!  כדי בכל זאת לתת מענה לטיפול בחקירות המיוחדות וכדי להסדיר את העניין של שיתוף הפעולה בין חוקרים הפרטיים לבין חוקרים משטרתיים, הוחלט להפעיל את חוקרים פרטיים במסגרת של עתודה ומילואים (באנגלית: Reserve service).

העיקרון של המילואים במשטרת ניו ג'רסי הוא שכשצריך, חוקרים פרטיים באים לעבוד, בשכר, ביחידות החקירות של משטרת מדינת ניו ג'רסי. בזמן שהם עובדים על תיקי חקירה, הם מקבלים סמכויות של שוטר המדינה לכל דבר, כולל סמכויות מעצר וחיפוש. יש להם תעודות מיוחדות (ראו משמאל). התעודות שלהם קצת שונות מתעודות של שוטר מן המניין. על התעודה כתוב, שבעל תעודה הוא חוקר פרטי בשירות המשטרה. לעומת זאת, חוקרים פרטיים שעובדים עם יחידות מודיעין המשטרתי (באנגלית: Police Intelligence Unit) יש תעודות הזהות לתעודות השוטרים.

ביחידת של חוקרים הפרטיים משרתים גם חוקרים פרטיים פורנזיים וגם חוקרים הפרטיים מתחום הסייבר. בנוסף, משרתים בה גם גמלאים של משטרת ניו ג'רסי, וגם חוקרים פרטים מתמחים (כמו בישראל גם בניו ג'רסי, חוקר פרטי חייב לעשות התמחות; וביחידת החוקרים הפרטיים ניצלו זאת לבנות תוכנית התמחות ייחודית לחוקרים. כך מרוויחה המשטרה כוח אדם איכותי ב'כסף קטן'... זמן ההתמחות הוא משנה עד לשלוש שנים (תלוי בהישגים של כל מתמחה). בסיום של ההתמחות המתמחה מקבל רישיון לניהול משרד חקירות. 

כדי להפעיל את המתכונת העבודה המתאימה להם, חיפשו מפקדי משטרת ניו ג'רסי את המתכונת המתאימה להם ביותר. הם הקימו, לצורך כך, צוות המחקר שישווה את המתכונות העבודה של עתודה ומילואים במשטרות העולם, כולל במשטרות הצבאיות! כתוצאה מכך, החליט הצוות, שהמתכונת המתאימה ביותר של עתודה ומילואים היא המתכונת של משטרה צבאית חוקרת של צה''ל! 

כמובן שלתוך מתכונת המילואים במצ''ח הוכנסו התאמות למציאות האמריקנית של משטרה אזרחית (ולא צבאית) בכלל; ולתנאים בניו ג'רסי בפרט. אבל באופן הבסיסי, המתכונת של היחידה של חוקרים פרטיים בשירות משטרת המדינה היא, למעשה, מתכונת של שירות החוקרים הפרטיים הישראלים ביחידות מצ''ח!

[שוטרי משטרת המדינה של ניו ג'רסי. התמונה באדיבות אתר משטרת ניו ג'רסי]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *