עודד עמיחי: מתקפת רקטות וטילים – האסון הבא

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי TheDigitalArtist לאתר Pixabay]

ד"ר עודד עמיחי הוא יו"ר העמותה 'מגן לעורף', מומחה למערכות לייזר ויועץ לפיתוח עסקי בתחומי הלייזר והאלקטרו-אופטיקה. יזם וניהל ברפא"ל בשנות ה-70 פרויקט חדשני ומקורי בלייזר רב עוצמה. היה מיוזמי פרויקט "נאוטילוס" בראשית שנות ה-90.

*  *  *

אין עוררין על ההנחה שישראל עלולה לספוג מכה אנושה מרקטות וטילים שישוגרו במלחמה הבאה. כיום יותר מ-200,000 רקטות וטילים מאיימים עלינו, ביניהם כ-10,000 כבדי משקל (ראש נפץ עד 700 ק"ג), ארוכי טווח ומהירים (מעל ל-1,000 מ' לשנייה), וחלקם מדויקים (עד כ-5 מטר מהמטרה). טילי איכות אלה יתרבו ויתעצמו בשנים הקרובות, ורמת הסיכון מהם תגדל בעשרות מונים.

נזקם יקיז את דמנו ויפגע קשות בעורף האזרחי והצבאי. עשרות אלפי אנשים יפגעו, עשרות מתקנים אסטרטגים (נמלי תעופה וים, מפקדות וימ"חים של צה"ל, תחנות כוח, מתקני התפלה וכד') יוצאו מכלל פעולה, ימנע יבוא חיוני של מזון, תרופות, חימוש ועוד.

השקעה של מיליארדים במערכת הגנה רב שכבתית המבוססת על טילי יירוט - כיפת ברזל, כל יירוט בעלות של כ-100,000 דולר; שרביט קסמים, פטריוט, חץ 2-3 שעלות כל ירי באמצעותם נע בין מיליון לשלושה מיליון דולר האחד – הותירה את ישראל ללא הגנה הולמת, בהעדר מלאי טילים מספיק, עקב עלותם האסטרונומית.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי TheDigitalArtist לאתר Pixabay]

לאחרונה, הבינה מערכת הביטחון בצורך לשילוב לייזר רב עוצמה במערך ההגנה. כך נרקמת אגדה, מלווה במסע יחסי-ציבור ראוותנים, כולל סרטוני אנימציה מרהיבים, כתבות וראיונות עם בכירים בהווה ובעבר של מערכת הביטחון, על פיתוח "חדשני" של לייזר חשמלי "כחול-לבן", שייתן מענה לכל האיומים הבליסטיים.

לפני שנים ספורות הריעו ל"קרן הברזל" של רפאל, שנגוזה כפי שצצה! עכשיו מהללים קרן פלאים חדשה, שמתי תהיה מוכנה? סיכויי מערכת זאת להתמודד עם הכמות והאיכות של האיומים הבליסטיים, קטן מאד עד אפסי, עקב עוצמתה החלשה, והטכנולוגיה שטרם בשלה נוכח איומים אלו. מערכת הביטחון מהמרת על גורל המדינה ברעיונות בוסר, שעה שהפתרון הנכון מונח לפתחינו.

מערכת הלייזר הכימי, הסקייגארד, המבוסס על המדגים הטכנולוגי, הנאוטילוס, שפותח ביוזמה ישראלית (הסכם פרס – קלינטון, 1996), ובשיתוף פעולה מדעי ישראלי אמריקאי מקיף, להגנת צפון המדינה מפני קטיושות החיזבאללה. עם יציאתנו מלבנון במאי 2000 בוטל המיזם, מסיבות השמורות עם מערכת הביטחון. חברת נורתרופ-גרומן, מהגדולות בעולם בפיתוח וייצור מערכות ביטחוניות, ערכה עשרות ניסויי יירוט בלייזר זה בהצלחה של 100%, והמשיכה לפתחו עד לשלב ייצור הדגם המבצעי.

הסקייגארד, מסוגל ליירט את כל סוגי האיומים בזירה: פצמ"רים, פגזי ארטילריה מדויקים, גראדים, טילים ארוכי טווח, מתמרנים והיפר-סונים. דגם זה הוצע למדינת ישראל בינואר 2007, בהתחייבות להעמיד מערכות ראשונות במחצית 2008 (והתחייבות לקנסות במקרה של אי עמידה בלו"ז ו/או בביצועים), אך החברה לא זכתה למענה!

שנים הופצו טיעונים חסרי שחר לגבי מגבלותיה של מערכת זו, כולל שאינה "כחול-לבן", שגם הוא טיעון סרק. ההיפך, חברת נורתרופ-גרומן הסכימה להעביר את ייצור המערכת לארץ, בעוד שייצור מערכת "כיפת ברזל", פיתוח "כחול-לבן" הועבר לארה"ב, עקב השימוש בכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי.

הימור מערכת הביטחון על רעיונות לא מציאותיים, שלא ניתן ליישמם בהקדם, במקום להתמקד בפתרון שיזמה לפני יותר משני עשורים, שהוכיח עצמו והיה מוכן לייצור לפני יותר מעשור, עלול להוביל לאסון. האם תתעשת מערכת הביטחון לפניו או אחריו?

עמותת "מגן לעורף" מורכבת מבכירים לשעבר במערכת הביטחון והצבא, מדענים, כלכלנים ואנשי תעשיה, חפים מכל אינטרס כלכלי או עסקי, שהמניע היחיד לפעילותם הוא הדאגה לביטחון המדינה.

4 thoughts on “עודד עמיחי: מתקפת רקטות וטילים – האסון הבא

  1. לצערי שיתוף של חוסר מודעות ציבורית ,אדישות, ובריחה מתמודדות, מובילים למצב שאין לחץ על הפוליטיקאים לפתור את בעיית איום הטילים , צריך לעורר לחץ מכוון כלפי איום הטילים על ידי הפגנות בלתי פוסקות שיעלו לתקשורת ורק ככה הציבור ילחץ על ההנהגה המושחתת שלנו לדאוג לבעיה הזאת אחרת הדמעות שראינו מבעלי עסקים ואזרחים
    בעקבות הקורונה יהיו 'טיפה בים' בלי גוזמא לעומת מה שיהיה אחרי המלחמה הקרבה ובאה
    עדיף להיכנס ללחץ עכשיו ולטפל בבעיה לפני המלחמה אח"כ יהיה מאוחר וכואב מדי

  2. 1. טיל שמגיע מאיראן ב-4.5 ק"מ לשניה (16 אלף קמ"ש) עובר 15 ק"מ ב-3.3 שניות. הסיכוי שסקייגארד ייזם את הראש הקרבי של טיל כזה הוא מעשית 0%.
    2. הסקייגארד אינו יעיל נגד אשכולות של רקטות וטילים מתפצלים.
    3. הדיווח כאילו ניסויי הסקייגארד ביירוט רקטות הוכתרו בהצלחה של 100% אינו אמת.
    4. פרופ' יצחק בן-ישראל שהיה נוכח בניסוי הסקייגארד בארה"ב לאחר היותו ראש מפא"ת ירד מתמיכתו במערכת.
    5. הסקייגארד עוין לסביבה בזהמו את מי התהום ובשחררו לאויר את הגאז הרעיל אוזון.
    6. חב' נורת'רופ מסרבת – כתנאי לרכישת הסקייגארד – להביא לארץ מערכת אחת כדי שצה"ל יוכל לבדוק אותה כאן בתרחישים ובתנאים הרלבנטיים לנו.

  3. טיל שמגיע מאיראן ב-4.5 ק"מ לשניה (16 אלף קמ"ש) עובר 15 ק"מ ב-3.3 שניות. הסיכוי שהסקייגרד ייזם את הרש"ק של טיל כזה הוא מעשית 0%.

  4. זו האמת כל המוסיף גורע
    מומלץ להפסיק עם המשחקים של כחול לבן ולפרנס את התעשייה.
    לייזר חשמלי כאן ובעולם עדיין רחוק שנים רבות ואולי עשרות שנים מהיכולות להגן על שטחים נרחבים, מרכזי האוכלוסיה נגד האיומים האוויריים שהופכים כל שנה לארוכי טווח, מהירים ומדויקים יותר.
    השגיאה בשנת 2007 לא להצטייד בסקייגארד עלתה למדינה ולאזרחיה בבממון רב ובדמים מרובים.
    אין חלופה ללייזר הבקייגארד, ברור שלא צעצוע חשמלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *