יצחק בריק: צבא המילואים הפך לשעיר לעזאזל בעיני הפיקוד הבכיר

[בתמונה: מה נשאר מצבא המילואים ומהן ההשלכות? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי pixel2013 לאתר Pixabay]

[לריכוז מאמרים בנושא: צבא המילואים, לחצו כאן] [לקובץ מאמרים על בכירות ומשמעויותיה, לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

לאחרונה קיבלתי טלפון ממפקד גדוד (מג"ד) מילואים שהוא וחברו (שגם הוא מג״ד במילואים) מבקשים להיפגש איתי בדחיפות , קבענו פגישה במקום שקט, והם סיפרו לי את סיפורם:

לדבריהם הם מג״דים ביחידות מילואים מהשורה הראשונה, שצה״ל מצהיר כי הוא רואה בהן את יחידות החוד של צבא המילואים, שמובילות את התכניות ההתקפיות של צה״ל.

אבל, הצהרות לחוד ומציאות לחוד. בפועל, צה"ל מתייחס ליחידות המילואים ה'נחשבות' הללו כדרכו: כמות האימונים ורמתם ירודה; אין הטמעה של אמצעי הלחימה החדשים; קיימים חוסרים קריטיים בציוד, שפוגע בכשירותן של היחידות; וחסרים ימי מילואים כדי לנהל את הגדוד בשגרה.

 

[בתמונה: מה נשאר מצבא המילואים ומהן ההשלכות? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי pixel2013 לאתר Pixabay]

המג״דים מספרים שהם נלחמים על כל יום מילואים, על מנת שיוכלו לעשות את המינימום ההכרחי. לדבריהם, אין יכולת כפי שהיה נהוג בעבר להביא ל'חד יומי' - פעם בשנה - את החיילים והמפקדים לימ״ח (מחסן החירום) ולבדוק את כשירות האמצעים והציוד שלהם למלחמה.

המצב במחסני החירום, לדבריהם, קשה מאוד; היות ואין כוח אדם בקבע וחיילים בסדיר כדי לבצע את תכניות העבודה, לאחר הקיצוצים הקשים בשנים האחרונות של הנגדים הוותיקים, בעלי הניסיון. עם עזיבת הנג"דים הללו, עזבה איתם גם היכולת המקצועית; ואין חיילים בימ"חים בגלל קיצור שרות הבנים.

עוד מספרים המג"דים, שמי שאחראי על הפעלת הכוח - מפקדי החטיבות (המח״טים) - שהם אנשי צבא קבע -  מפקדי האוגדות ואלופי הפיקודים, אינם מבינים שזו צריכה להיות אחריותם הישירה, על הנעשה במחסני החירום, ששם מונחים הציוד ואמצעי הלחימה של היחידות. הם מותירים את האחריות לקציני החימוש והלוגיסטיקה. האחריות והסמכות לא משתלבים. אין גורם אחד, שרואה ואחראי על כל התמונה.

כך נופלת כשירות של יחידות המילואים 'בין הכיסאות'; מפקדים בכירים בקבע מנותקים ממצבן של יחידות המילואים. לדברי המג״דים ששוחחו איתי, קיצוצי בסדר כוחות (להלן, סד״כ) המילואים במאות טנקים (מספר חטיבות שריון) בתר״ש גדעון; ובהמשך, החלטת הרמטכ״ל כוכבי על קיצוץ של עוד מאות טנקים בתר״ש תנופה, מביאה את סד״כ היבשה למצב שאין לו עתודות, ואין לו יכולת להגן ולהתקיף בעת ובעונה אחת.

לדברי המג״דים, גם יחידות המילואים - שנשארו לאחר הקיצוץ הלא אחראי הזה - אינן כשירות, ברובן, בגלל היחס של הפיקוד הבכיר של צה״ל. צה״ל מאבד את מעט יחידות המילואים שעדיין נשארו; ומבסס את עצמו על יחידות סדירות, שאין בהן את הניסיון והרוח של אנשי המילואים הוותיקים יותר, וגם לא את המסה הקריטית להתקיף ולהגן בעת ובעונה אחת במלחמה רב זירתית. על פי הרגשתינו אומרים לי המג״דים, צבא המילואים הפך לשעיר לעזאזל בעיני הפיקוד הבכיר.

[בתמונה: מה נשאר מצבא המילואים ומהן ההשלכות? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי pixel2013 לאתר Pixabay]

כפי שאנחנו שומעים מדרגים בכירים יותר, בתרגילים מטכ״לים - כאשר יש צורך להלחם במספר גזרות במקביל (מלחמה רב זירתית) - שאין ספק שזו תהיה דמות המלחמה הבאה עלינו - מורגש חוסר קריטי של גודל סד״כ צבא היבשה, שקוצץ בצורה לא אחראית; מבלי לקחת בחשבון את איום הייחוס שנקבע ע"י אגף המודיעין.

[לריכוז מאמרים בנושא: צבא המילואים, לחצו כאן] [לקובץ מאמרים על בכירות ומשמעויותיה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

7 thoughts on “יצחק בריק: צבא המילואים הפך לשעיר לעזאזל בעיני הפיקוד הבכיר

  1. היה לנו מזל במלחמת יום הכיפורים שהאמריקאים ספקו לנו ציוד רב וחדש ללא הגבלה. אף אחד לא מבטיח לנו שזה יהיה כך במלחמה הבאה.
    כדאי לקחת בחשבון שנתקע עם ציוד שלא פועל ותמיד יש אפשרות שנישאר לבד במערכה.

  2. תקציב צהל כולל הסיוע האמריקאי עומד על 75 מיליארד ש"ח בשנה.
    לאחר כל התשלומים לשכר, פנסיה וקצבאות – נשארים לצבא רק 20 מיליארד שקל לאימונים, התחמשות, ביטחון שוטף והוצאות תפעוליות כמו דלק, ארנונה, מים וחשמל.
    אז כיצד אתה רוצה שישאר כסף לטנקים בדיוק?
    טנקים ושיריון זה פאסה, זה טוב רק לכתבות יחצנות של לוחמות בשיריון,
    מה שחשוב זה השכר, הפנסיה, המחשבים והרכב וכמובן הג'וב הבא

    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001318090

  3. האדון בריק צודק.יש כאן הזנחה קשה מאוד.יש חפיפניקיות.יש פרימיטיביות.נהנתנות.מחפפיפ אנשים ערכיים ומוכשרים כמר בריק.כל מי שמתריע ועושה עבודתו נאמנה הופכים אותו למטומטם ויש עליו מיתקפות של דה לגיטימציה.לא למדו כלום מהשואה.גדל כאן דור מושחת ונהנתן שרוצה רק לצבור ולצבור כסף מיליוני שקלים שלא יוכל לבזבז אפילו ואחריו המבול.בושה וחרפה דווקא הרמטכל כוכבי הוא מקסים ואחראי.אחד הטובים שהיו פעם במדינת ישראל.נסו להנגיש אותו לבעיות הימחים.מרוב מטלות כולל טיפול בקורונה הוא לא מגיע לימחים.תנסו לדבר עם בנט .אולי ליברמן יעזור
    בנט יהייה היסטוריה עוד כמה ימים אבל אולי יפעילו לחץ ציבורי….

  4. למישהו מאוד לא מקצועי, שהנו רגיל לקבל החלטות בכל תחום מבלי להבין בו, כי שיירת העבדים הנרצעים אחריו אומרים 'הן' אוטומטית לאחר כל מילה שלו, היה חשוב לקבוע שכל מלחמה על ישראל הקטנה והדקיקה תוכרע ע"י מטוסים וצוללות. הוא כל כך טועה, אבל לאור האמור לעיל אין זה פלא. מעניין מה עושים הגנרלים הרבים בפוליטיקה, אכן הם כאלו טיפשים שלא עושים הכל כדי להשפיע על ארגון ומבנה הכח ותחזוקתו כנדרש??

  5. מדאיג ביותר.

    בימים שתשומת הלב מופנית לבריאות ולכלכלה החזית הבטחונית לא מטופלת (וגם לפני כן לא מספיק טוב).

    במקום לעסוק בפוליטיקה אולי יתאחדו כל תנועות הבטחוניסטים לצורך המשימה הקונקרטית בהקשר הזנחת מערך המילואים ויגרמו לשינוי המיוחל למעלה "בהנהלה" ושיקחו יוזמה ברמת הביצוע ויגרמו לדברים לקרות?

  6. סליחה על הבוטות, אבל העיקר שהכניסו תחתוני בקיני וחזיות ליחידות הקרביות, כן עסוקים רק במראה החיצוני ומציאת חן בעיני כל חולי רוח למיניהם.
    בשעת מבחן הן תשארנה נשים על חסרונותיהם ביחס לגברים בשדה הקרב,(בחיים האזרחיים משהו אחר)

    • אולי מישהו יקח יוזמה וימנה את בריק או מי שמתאים לטפל בכל הנושא הזה ביעילות הלא בנפשינו הדבר,מישהו בדרגים למעלה חייב לקחת אחריות!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *