אלכס רנב: האם אספרגר היא תופעה יהודית אשכנזית?

תקציר: הטענה - כי לאספרגר שכיחות גבוהה בקרב יהודים אשכנזים - לא אומתה במחקרים; אולם, היא קיימת בכמה מעגלים חברתיים; שם אף נטען, בין היתר, כי תעשיית הקולנוע ההוליוודית נוצרה ברובה על ידי במאי הקולנוע היהודי אספרגויד (Aspergoid); ויהודים אספרגריים היו אלה שפיתחו אותה…

[בתמונה: הוליווד הוקמה על ידי יהודים אשכנזים אספרגרים... התמונה היא צילום מסך]

[לקובץ המאמרים אודות אוטיזם ומשמעותו, לחצו כאן]

עודכן ב- 2 באפריל 2023

אלכס רנב, אספרגר, חוקר פרטי פורנזי, חוקר סייבר דיגיטלי וחוקר דליקות, המספק שירותי מז"פ לחוקרים פרטיים. הוא משמש כנציג הישראלי בתאגיד השוטרים האוטיסטים (NPAA; ראו בהמשך).

*  *  *

ניתן להגדיר אספרגר (Asperger's Syndrome) כתופעת לוואי של תהליכים גנטיים, או דרכי גידול או בחירת בן זוג, המשפרים תכונות חיוביות כמו אינטליגנציה. יהודים אשכנזים מחזיקים בממוצע הגבוה ביותר בין האספרגרים המאובחנים בעולם. נטען כי אספרגר ביהודים יכול להיות תופעת לוואי של האינטליגנציה והמצפוניות שלהם, שהעלו אל המטען הגנטי שהם נושאים.

הטענה - כי לאספרגר שכיחות גבוהה בקרב יהודים אשכנזים- לא אומתה במחקרים (איפה שואלים את המאובחן האם אצל הורים (אחד או שניים) יש שורשים היהודיים?...); אולם, היא קיימת בכמה מעגלים חברתיים; שם אף נטען, בין היתר, כי תעשיית הקולנוע ההוליוודית נוצרה ברובה על ידי במאי הקולנוע היהודי אספרגויד (Aspergoid); ויהודים אספרגריים היו אלה שפיתחו אותה.

הטענה הזו הועלתה, למשל, על ידי המחזאי היהודי דייוויד מאמט (David Mamet), שאומר כי "לתסמונת אספרגר יש את השכיחות הגבוהה ביותר בקרב יהודים אשכנזים וצאצאיהם". מאמט מציין בספרו "במבי נגד גודזילה" (Bambi Vs Godzilla) - שראה אור ב- 2007 - כי "תסמונת אספרגר סייעה, כנראה בהפקת הסרטים".

אספרגרים רבים הם בעלי אינטליגנציה גבוהה, מצטיינים ביכולת לשמור מידע רב בקרבם. בנערותם, הם אינם מתערבבים בקבוצות חברתיות של צעירים ומנצלים את השנים הללו להתפתחות אישית. הם אדישים לנורמות חברתיות ומחפשים יציבות. כל אלה מקנים להם יתרונות - טוען מאמט - בתעשיית הקולנוע.

ניל גבלר (Neal Gabler), בספרו "האימפריה שלהם משלהם" (An Empire of Their Own) מציין כי הגברים שעשו את הסרטים - גולדווין, מאייר, שנק, לאמל, פוקס, כולם יהודים אשכנזים (אספרגרים?) שהגיעו ממעגל שבמרכזו וורשה, ברדיוס של כמאתיים מטרים בלבד.

כשמרחיבים את המעגל לכל מזרח אירופה, ניתן למצוא רבים אחרים, כג'ו שטרנברג (Joe Sternberg), סטיבן שפילברג (Steven Spielberg) ואחרים.

תחום נוסף שבו הייתה לאספרגרים יהודיים אשכנזים עדנה היה תחום הדת. בקרב בנים למשפחות יהודיות אשכנזיות, שום דבר לא הוערך יותר מגאונות בלימוד.

תלמידים מוצלחים זוהו מוקדם וטופחו. כך למשל, ילדם המחונן של העניים אומץ על ידי משפחה יהודית עשירה, אשר זכתה בכך למעמד ושירתה את הקהילה והדת. הבנים גדלו והתחתנו, באופן קבוע, בקרב בעלי ההון. אלה אכלו טוב יותר בזמנים קשים וחיו טוב יותר; ולכן, חיו זמן רב יותר, וסיכוייהם להזדווג ולהעביר את הגנים שלהם היו עדיפים בהרבה על אחרים.

התלמידים הללו צמחו להיות רבנים מהוללים, והקימו דורות של רבנים. צאצאיהם התחתנו עם כאלה, בעלי רקע דומה, כמו בכל מלוכה; וכך, כפי הנראה, נוצרה שכיחות תסמונת אספרגר אצל יהודים אשכנזים...

[לקובץ המאמרים אודות אוטיזם ומשמעותו, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *