פנחס יחזקאלי: 'אפקט ההילה' לא עבד לאלונה ברקת

[בתמונה: אלונה ברקת עושה שימוש, שגוי, באפקט ההילה ומנסה למנף קרדיט... התמונה היא צילום מסך מכתבת כאן 11]

[לאוסף המאמרים על 'אפקט ההילה' והשלכותיו, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף.

*  *  *

לאלונה ברקת זכויות מוכחות בדרום. אין אוהד באר שבעי שיכול לטעון שאלונה ברקת בגדה בו. רבים מהאוהדים אף מצדיקים אותה; אבל להיפך, זה סיפור אחר לגמרי...

אחרי 12 שנה שאלונה ברקת השקיעה את נשמתה, מרצה וכספה בדרום, היא פנתה לפוליטיקה; ואף הבטיחה לאוהדים שהקבוצה לא תיפגע כתוצאה מכך. היא ציפתה שיגמלו לה - על שהפכה אותם לאימפריה - ושירימו אותה בתמורה, כפי שהרימה היא אותם. היא ציפתה, נכזבה ונזרקה, בינתיים, לשלולית של ההיסטוריה הפוליטית כקוריוז (ומי יודע? אם תתעקש ועם הכסף שלה יש לה סיכוי טוב לחזור!)

גם אם היא לא תודה בכך, תחושת הבגידה הזו הקלה עליה מאוד להתחיל לסגור את הארנק ולתכנן אסטרטגיית יציאה; ושחקני הפועל באר שבע בשיקול דעתם המטופש, נתנו לה הזדמנות יציאה אידאלית, נקייה מרגשי אשמה.

.

אבל תחושת הבגידה הזו איננה במקומה; ואלונה נפלה לאותו פח שאליו נפלו לפניה, האמנים אחינועם ניני בשמאל המפה הפוליטית ואריאל זילבר בימינה.

קצת תיאוריה...

אפקט ההילה (Halo effect) הוא מושג בפסיכולוגיה, המהווה דוגמה להטיה קוגניטיבית: אפשר לקבל רושם מוטעה על אדם, לטובה או לרעה, כשמסיקים מתכונה אחת שלו על התנהגותו הכללית. למשל: אם הוא חתיך הורס, הוא גם מוכשר...

הדוגמה העכשווית הבולטת ביותר היא בני גנץ, שמימש קרדיט על שירותו במדים; וכמו גם על גבהו והיותו חתיך הורס. דוגמה קלאסית דומה אחרת היא של הנשיא האמריקני, ג'ון פיצג'רלד קנדי, שהביס את ריצ'רד ניקסון והפך נשיא ב- 1961, בדיוק מאותה סיבה. רוב מי שראה את העימות ביניהם בטלוויזיה פסק לטובת קנדי; וכל מי ששמע אותו ברדיו, פסק לטובת ניקסון...

[בתמונה: בעד מי הייתם בוחרים? ניקסון מימין או קנדי משמאל? שתי התמונות הן נחלת הכלל]

בשל עוצמתו של אפקט ההילה מנסים, לעיתים, כאלה שזכו בקרדיט ציבורי, לעשות בו שימוש הפוך: במקרה הזה, לא הקהל הוא שמסיק על תכונה של אותו אדם מתכונות אחרות; אלא ההיפך: אדם שהתפרסם בשל כשרונו בתחום אחד, מנסה לשכנע את הקהל שההילה שלו 'עובדת' גם למטרה אחרת, בתקווה שאחרים ילכדו בו, וכך יוכל לעשות נפשות לרעיונות שבהם הוא דבק....  הוא מנסה, בעזרת 'אפקט ההילה', להפוך למה שמכונה: מודל (דגם) לחיקוי. ושכולנו נלך אחריו, כיוון שאנחנו אוהבים ומעריצים אותו.

אבל יש דברים שעובדים ויש כאלה שלא. אפקט ההילה עובד מצוין על חתיכים; לא על זמרים ולא על ספונסרים של קבוצות ספורט. היחסים בין אלונה ברקת לאוהדים היו של תן ותן ולא של תן וקח; ואלונה קיבלה על מעשיה תגמול אדיר, ומעמד ציבורי חסר תקדים; שאחת ההמחשות שלו הילתה החלטת הוועדה לטקסים ולסמלים לבחור בה להיות אחת ממדליקי המשואות בטקס הממלכתי ה-70 למדינה.

המחשבה - שהאוהדים ישנו את עמדותיהם הפוליטיות וילכו אחריה, בגלל הצלחתה בספורט - הייתה טעות; וטעות שלה בלבד; מה שלא ימנע מאיתנו לחבק אותה חיבוק וירטואלי בימי קורונה, ולאחל לה רוב הצלחה בכל דרך שבה תבחר.

מגיע לה!

[למאמר: ‘אפקט ההילה’ לא עובד בשני הכיוונים…, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

ההרצאה המוקלטת

[לאוסף המאמרים על 'אפקט ההילה' והשלכותיו, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *