דור יחזקאלי: 'מלכת המדבר' לשעבר כבר מזמן לא במדבר

[בתמונה: איצטדיון טרנר בימים טובים, אחרים... המקור: פייסבוק]

דור יחזקאלי הוא יועץ השיווק והמיתוג של חברת 'ייצור ידע'.

*  *  *

"הפועל באר שבע נמצאת על המדף". קשה לשכוח את הציטוט הזה - שנאמר בראיון ברדיו דרום בחודש פברואר 2019, מפיו של אסי רחמים מנכ"ל הפועל באר שבע... קשה לאוהדים, וקשה לכל מי שמקורב להפועל באר שבע...

 אפשר היה להתייחס להודעה הזאת, כבר אז, כהצהרת כוונות לעתיד; אולם, מהרגע שתכניותיה הפוליטיות של אלונה ברקת כשלו, בכך שלא הצליחה לעבור את אחוז החסימה יחד עם נפתלי בנט בבחירות, העדיפו כולם להתייחס אליה כפליטת פה חסרת משמעות. אלונה ברקת - מלכת המדבר, שזקפה את גבם של תושבי הדרום וייצרה עבורם מקור גדול של הזדהות ואהבה - חזרה לקבוצה, לשמחת חלק גדול מהאוהדים.

אבל, חלק קטן מהאוהדים נותר מאז ספקני. קשה היה שלא להקשות, האם אלונה - שהתייחסה בעבר להפועל באר שבע כ"מפעל חיים" - עדיין מתייחסת למועדון באותה הצורה? הסקפטים שבאוהדים טענו אז, שבאופן הצהרתי וגלוי כלפי חוץ אומנם אלונה חוזרת לעניינים; אבל, ה'חיידק' שדחף אותה החוצה כבר ניטע בה וטורד את מנוחתה.

סימפטומים לכך היו בשפע. למשל:

  • התנהלות פיננסית הרבה יותר רגועה ביחס לשנים קודמות, ביחס לתקציב שנתי של כ- 65 מיליון שקלים לעונה, שידענו בשנתיים שקדמו לכישלון בבחירות.
  • בניגוד לעבר, בינואר 2020 נחתו בבאר שבע שחקנים כמו אלטון אקולטסה ודויד סימאו, שהגיעו בהשאלה עם אופציה לרכישה. משמע: לא עוד מדיניות של כיס עמוק... 

[בתמונה: אלונה ברקת - 'מלכת המדבר', ששינתה באופן דרמטי את הכרת הערך הספורטיבית של תושבי הדרום  - חזרה לקבוצה, לשמחת חלק גדול מהאוהדים; אבל ליבה היה כבר במקום אחר... מקור התמונה: פייסבוק]

ב- 27 לפברואר 2020 ידענו את חולה הקורונה הישראלי הראשון שהגיע לישראל מאיטליה. ההידרדרות ועליה בקצב ההדבקה רק החמירו עם הזמן, עד שכל פעילות ספורט אפשרית הושבתה כמו רובו המכריע של המשק הישראלי, ללא צפי ריאלי לתאריך שבו יחודשו המשחקים.

התופעה הזו עולמית. בעלי קבוצות ברחבי העולם כבר הודיעו על קיצוצים בשכרם של שחקניהם; כמו למשל באיטליה, שם הודיעו שחקני יובנטוס, שהם מוותרים על שכרם עד תום העונה, אלא אם כן הליגה תחזור לפעילות, מה שלא צפוי לקרות כמובן. ההחלטה חסכה לבעלי הקבוצה כ- 90 מיליון יורו; ואפשרה מרווח נשימה לקברניטי המועדון, שהתמודדו בעצמם עם קשיים לא מבוטלים בעסקיהם הפיננסיים. 

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

[בתמונה: מבט לאצטדיון יובנטוס בטורינו, איטליה. השחקנים ויתרו על שכרם עד לתום העונה הנוכחית וחסכו לבעלים כ-90 מליון יורו... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי forzaq8. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 2.0]

עד מהרה, הגיעו גם הצעות לקיצוצים אפשריים, מפיהם של ראשי קבוצות העילית בליגת העל. מכבי חיפה הודיעה, למשל, על כך ש- 31% מהשכר שאמורים לקבל השחקנים עד לסוף העונה הנוכחית קוצץ. בהחלטה לא התייחסה לעונה הבאה; אבל ברור שיהיה לכך המשך. הנהלת מכבי חיפה הדגישה, כי שחקנים צעירים לא ייפגעו והשכר המינימלי יהיה כמו הממוצע במשק - כעשרת אלפים שקלים.

אלונה ברקת (ראו תמונה משמאל) החליטה לפעול בצורה שונה. היא הודיעה לשחקנים בצורה ברורה - ללא אפשרות לערעור מצידם - ששכרם יקוצץ ב30% בעונה הנוכחית ובעונה הבאה, מתוך ראייה עתידית; תוך שהיא ערבה לכך שהשכר המוסכם אכן ישולם בעונה הבאה, שעדיין מצויה תחת ערפל סמיך של אי ודאות. החלטה זו מאפשרת ביטחון כלכלי לשחקנים שאמורים לדעת, שהשלכות המגיפה אמנם אינן פוסחות עליהם, אבל לפחות משכורתם מובטחת.

[מקור תמונתה של אלונה ברקת: פייסבוק]

לכולם ברור שהמציאות השתנתה באופן דרמטי. חוזי העתק שידענו בליגת העל יהפכו, מן הסתם, לזיכרון רחוק; וכל שנשאר לשחקנים לעשות הוא להנהן בראשם בהסכמה, מתוך הפנמה בוגרת של הסיטואציה.

אבל שחקני הפועל באר שבע החליטו שהם לא מהנהנים! הם התאגדו, שכרו עורך דין שייצגם - והוציאו הודעה ברורה לבעלים, שמשלמת להם את שכרם, שהם אינם מסכימים לפתרון שהביאה, ומבקשים לנהל משא ומתן. אלונה ברקת נפגעה לטענתה קשה מדרך ההתנהלות; והעבירה בלוח זמנים קצר ביותר את המועדון לניהול נאמן - עורך דין המתמחה בפירוק קבוצות כדור רגל.

רבות עוד ידובר בהחלטה הזו של אלונה ברקת, אחרי 14 שנים מרובות השקעה במועדון; אבל, קשה שלא להבחין, שההחלטה התקבלה בעיתוי מושלם מבחינתה. העיסוק התקשורתי האובססיבי בקורונה ובהשלכותיה - כמו הגבלת חופש התנועה של אזרחי ישראל - מונעים מאוהדים למחות ולהביע את דעתם, כפי שיכולים היו לעשות בעיתוי שונה. הפניית האצבע המאשימה כלפי השחקנים עוזרת לה "לנקות" את עצמה מאשמה - מצפונית ותקשורתית - כלפי האוהדים.

דעתי האישית היא, שזרעי העזיבה נבטו כבר אז, כשפנתה אלונה ברקת לפוליטיקה. האמירה של אסי רחמים (ראו תמונה משמאל) בפברואר 2019"הפועל באר שבע נמצאת על המדף", לא הייתה פליטת פה. נשאר רק העיתוי והוא הגיע עתה. הראש של "מלכת המדבר" לשעבר, כבר מזמן לא נמצא במדבר ביחד עם האוהדים, שנשארו לבדם...

[תמונתו של אסי רחמים משמאל למעלה מובאת באדיבות האתר הרשמי של הפועל באר שבע]

התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Adir Benyamini קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *