אלי בר און: הקורונה, הסכנה הזו גדולה יותר מכל מלחמה

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי TPHeinz לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

הנתונים מבהילים, ונראה שמאז השפעת הספרדית שפרצה לפני כ- 100 שנים בשנת 1918; וקטלה עשרות מליוני אנשים מאוכלוסיה עולמית - שהייתה קטנה מאוד יחסית לזו הנוכחית - האנושות לא הייתה בסיכון כזה גבוה.

לפי הערכת המדענים הגרמנים - שנחשבים לזהירים ולקפדנים - הערכה עליה הצהירה אתמול הקנצלרית של גרמניה אנג'לה מרקל, היא, שכ- 70% מאוכלוסיית העולם תידבק בנגיף הקורונה, בתהליך שיימשך שנים ספורות.

בידוד ואמצעי זהירות חשובים אבל אין סיכוי שיעצרו לזמן רב את התפשטות הוירוס הזה.

שיעור התמותה של בני 70 ויותר הוא כ 10%. הנתון הזה יציב ומבוסס על כ- 100 אלף מיקרי הידבקות. שיעור בני ה 70 ויותר בכלל האוכלוסיה הכללית שלנו במדינת ישראל הוא כ 10%! אז רק מקבוצה זו סביר שיסיימו את חייהם כחצי אחוז מהאוכלוסייה הכללית; לאמור, במדינה בגודל של מדינת ישראל - ואם נוסיף גם אוכלוסיות בסיכון ומיקרי מוות מגילאים של עד 70 - אזי מספר הנפטרים בישראל יכול להיות כ- 50 אלף... יתכן שגם יותר.

[בתמונה: כ 700 אלף איש בישראל הם בגיל המסוכן ביותר של 70+. שיעור התמותה לגילאי 80+ הוא 14.8%; ולגילאי 70-80 הוא 8%... התרשים הוא נחלת הכלל]

התהליך הזה יצומצם משמעותית, אך לא יעלם, גם כאשר יהיה חיסון ומרבית האוכלוסייה בעולם תתחסן בו. זה לא צפוי להתרחש בשנה הקרובה.

גם חיסון שיפותח יצטרכו לבדוק האם אין לו תופעות לוואי שליליות ולהקים קווי יצור ועוד ועוד. ואז עד שיהיה חיסון יעיל וזמין, תהיה לאנושות בעיה קשה, בריאותית, כלכלית וגם חברתית.

וגם כשיהיה חיסון צריך לקוות שהנגיף לא יעבור מוטציות כמו נגיף השפעת שכן אז יעילות החיסון תפחת בדיוק כפי שמתרחש במחלת השפעת.

[בתמונה: חיילי צבא ארצות הברית, מאושפזים בבית חולים בקנזס בשל השפעת הספרדית. שיא המגפה נמשך כשנה, מאפריל 1918 ועד אפריל 1919, ועל פי מרבית ההערכות נדבקו בה מעל רבע מאוכלוסיית העולם דאז (כ-500 מליון בני אדם) ומתו ממנה בין 20 ל-50 מיליון נפש... התמונה היא נחלת הכלל]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

2 thoughts on “אלי בר און: הקורונה, הסכנה הזו גדולה יותר מכל מלחמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *