גרשון הכהן: תשובה ליאיר גולן

[בתמונה: האלוף במיל' יאיר גולן. מקור התמונה: פייסבוק]

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים. משמש היום כעמית מחקר במרכז בגין-סאדאת (בס"א), באוניברסיטת בר אילן.

*  *  *

בתאריך 3 בינואר 2020 פרסם האלוף במיל', ח"כ יאיר גולן, מאמר במקור ראשון. הוא נתן לו פומבי גם בציוץ שצייץ בטוויטר.

כתב יאיר גולן: 

"נכנסתי לפוליטיקה כדי לקיים גם את הוויכוחים הכי מרים ומהותיים, ממקום של הבנה וכבוד הדדי. ברוח דברים אלה, אשמח שתקדישו 2 דקות לקריאת המאמר שפרסמתי הבוקר בעיתון.

סופ״ש נעים ושבת שלום..."

הנה הציוץ לפניכם:

והנה הכתבה:

והנה תשובתי:

יאיר יקר,

קראתי מאמרך שכתוב נפלא. טוב שכתבת. זה מזמין בירור. בשורה התחתונה, אני יכול להגיע עמך לעמק השווה עד נקודה מסוימת. החזון שלנו כנראה שונה. אתה מדבר על טובת מדינת ישראל במבט קדימה ל- 15 שנים. אני מביט אל הנצח, בציפייה לגאולת עם ישראל בארץ ישראל. דוד בן גוריון חזר והדגיש: המדינה אינה המטרה הסופית לציונות היא רק אמצעי לדבר נשגב אינסופי - גאולת ישראל קיבוץ גלויות.

[התמונה המקורית של דוד בן גוריון לקוחה מאתר הנוסטלגיה הישראלית. בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

בפרקטיקה, המחלוקת היא מעשית ביותר - מתנהלת מערכה על השליטה בשטחי c, בתוך כך מוקמות חוות מרעה ישראליות למימוש אחיזה במרחבים הפתוחים בין היישובים. לאור חזון ציוני ארוך טווח חובתנו לתמוך במגמה. האם אתה תומך?

בוודאי שיש להרחיב את ההתנחלויות בשאיפה לשלושה מליון יהודים במרחבי c. המגמה הזו חיונית בעיני גם מבחינה ביטחונית גם מבחינת חזון גאולת הארץ: לתל אביב אין תפקיד בסיפור הציוני אם אינה שער לחברון ולירושלים. בלי הזיקה הזו, היא ברוקלין או סניף של מנהטן, על שפת הים התיכון.

האם זה מוליך למדינה דו לאומית? ממש לא. כי כפי שציינת איננו שולטים בעזה ומאז ינואר 1996 איננו שולטים בכל שטחי AB הנתונים לשליטת הרש״פ.

המחלוקת בינינו לרש״פ מתמקדת מאז בשטחי c ובירושלים. בשני אלה איני מוכן לוויתור. אם הם לא יסכימו שלא יסכימו!

ואם נימוקי לא שכנעו אותך, אולי אלו של עבאס זאכי, מראשי הפתח, יעשו את זה טוב ממני: הוא היטיב לזהות את האיום הטמון למדינת ישראל אם תצטמצם בקיומה רק לשיקוליי הביטחון. מכאן הסביר את תמיכתו במגמת שתי המדינות באומרו:

"עם פתרון שתי המדינות, לדעתי, ישראל תקרוס, כי אם הם יצאו מירושלים, מה יהא על כל הדיבורים על הארץ המובטחת והעם הנבחר? מה יהא על כל הקרבנות שהם הקריבו? - רק כדי שיגידו להם לעזוב? הם נותנים לירושלים מעמד רוחני. היהודים רואים ביהודה ושומרון את החלום ההיסטורי שלהם. אם היהודים יעזבו את המקומות האלה, הרעיון הציוני יתחיל להתמוטט... יתחיל לקרוס לתוך עצמו. אז נוכל להתקדם... ".

[למאמר: עבאס זאכי: פתרון שתי המדינות יוביל לקריסת ישראל, לחצו כאן]

[בתמונה: עבאס זכי. למקור לחץ כאן]

בהיבט זה המחלוקת בינינו קשה ואינה ניתנת לגישור. לא זו בלבד שנתנגד לעקירה נוספת של יהודים אלא שנמשיך להיאבק בכל דרך להרחבת האחיזה במרחב בכל שטחי c.

דווקא החלוקה לשטחי ABC שעיצב יצחק רבין מגלמת התחשבות בחזון הלאומי הישראלי לגאולת הארץ. זו חלוקה שהוביל יצחק רבין שהתווה אותה על בסיס החתירה לאיזון בין השאיפה לסיים את השליטה בריכוזי האוכלוסייה הפלסטיניים, לבין הצורך בגבולות ביטחון בהשראת המתווה של יגאל אלון. בוודאי שחלוקה זו ונקודת שיווי המשקל במתח בין השאיפות הייתה מוכוונת על בסיס חזון לאומי ישראלי.

[תמונתו של יצחק רבין היא צילום מסך מחדשות ערוץ 2]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *