אלי בר און: כולם פוחדים…

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

כולם פוחדים. האיראנים משם, ונסאראללה מכאן, מאיימים ומאיימים; וכולם - כאן וגם במדינות המפרץ ובערב הסעודית לרבות חיילי צבא ארה"ב - מפחדים. ממה כולם פוחדים?

  • לא מהדביזיות האיראניות, שציודן מיושן.
  • לא מהמפציצים שלהם, שהם מעטים ומיושנים.
  • לא מהטנקים ומהמטוסים של החיזבאללה והחמאס. פשוט אין להם.

כולם מפחדים, בעיקר, מהרקטות והטילים. במהלך 20 השנים האחרונות האויב האיראני השיג יכולות מרשימות, להכות בעוצמה בעורף ובמרכזי האוכלוסייה, יכולות, שאין ביכולתו של הצבא הרגיל להתמודד ולסכל אותן.

זאת הם עשו באמצעות פיתוח, ייצור, הצטיידות עצמית; וגם אספקה של רקטות וטילים, רבים מספור, למליציות השיעיות בעיראק, בסוריה, בתימן ובעיקר לחיזבאללה שבלבנון. הספקה של מאות אלפי רקטות קלות וכבדות, בהם רקטות קצרות טווח, רקטות וטילים כבדים וארוכי טווח; ולאחרונה, גם טילים מדויקים שהם המסוכנים ביותר, מאחר ופגיעתם במטרה איכותית היא ודאית.

[בתמונה: הטילים המדויקים - שהם המסוכנים ביותר - מאחר ופגיעתם במטרה איכותית היא ודאית. התמונה מתוך התקשורת האיראנית. לחצו כאן]

את הרקטות, מטוסי חיל האוויר והטייסים האמיצים לא יכולים ליירט. מדוע? מאחר והטילים מהירים מאוד וגם מגביהי טוס מעבר ליכולות של המטוסים והטייסים. אז נותרנו רק עם הטילים נגד טילים.

לא אכנס להסברים מורכבים רק אומר שההגנה שביכולתם לספק חלקית, זו הגנה שרחוקה מאוד מלהניח את הדעת. כך, שבמלחמה כוללת, העורף האזרחי והמתקנים החיוניים צפויים להיפגע קשה מאוד. זו תוצאה של עלויות כבדות מאוד ליירוט בודד; וגם, יכולת טכנולוגית מוגבלת. לא כל טיל נגד טילים יכול ליירט כל איום, אם בכלל.

האם המצב הזה מהווה הפתעה? לא. היכולת הזו נבנתה ע"י איראן במשך שנים רבות; בין השאר, ע"י ובהנהגתו של ראש הנחש, קאסם סולימני, שחוסל ע"י ארה"ב בימים האחרונים.

האם יש פתרון טוב ויעיל לבעיה; לאמור, אפשרות ליירט - בעלות נמוכה מאוד וביעילות רבה - את עשרות אלפי רקטות וטילים? ודאי, היה גם היה. כבר לפני 13 שנים, הוצע לנו ע"י ארה"ב, לאחר שהושלם פיתוחו והניסויים הנדרשים. אני - וגם אחרים - לא מבינים, מדוע לא אימצנו אותו אז, או בשנים שעברו מאז; שנים בהם האויב התעצם ברקטות בכמויות חסרות תקדים בהיסטוריה הצבאית העולמית. ברור שיכולנו לחסוך מלחמות מיותרות ולהשיג הרתעה מצוינת.

אז מה הפתרון?

יירוט של רקטות וטילים באמצעות קרני לייזר רבות עוצמה. מערכת הלייזר הסקייגארד, שתבוא כתגבור למערכות היירוט, היקרות מאוד, של הטילים נגד טילים. אין ולא יהיה פתרון אחר.

בינתיים, מאחר וכתוצאה של מחדל, לא פיתחנו את הפתרון ולא הצטיידנו בו, אנחנו פגיעים מאוד!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *