אלי בר און: אתם רוצים הסדרה עם עזה??

[מקור התמונה: התקשורת האיראנית]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

ובכן, אתם רוצים הסדרה עם עזה? אז, נקבל הסדרה ובסופה סופת אש ומלחמה. מה אתם חושבים שיתרחש בשנתיים של ההסדרה?

החמאס והג'יהאד, ארגוני הטרור ששולטים בעזה לא יהפכו להיות "חובבי ציון". הם לא רוצים אותנו כאן; וזו עמדה דתית ואידאולוגית, שאינה ניתנת לשינוי [להרחבה, ראו מאמרים על פרדיגמת החשיבה המזרחית].

הם ינצלו היטב את הזמן, והמשאבים הרבים שיועמדו לרשותם; וגם את היכולת, לייצר ללא חשש רקטות מעל האדמה; ויתעצמו ויתעצמו...

מטרתם של ארגוני הטרור העזתיים היא לייצר מצב; שבו, לא רק שנרתע מלכבוש את רצועת עזה - שזה אתם חייבים להודות המצב הנוכחי - אלא שנרתע מלתקוף מהאוויר ומהיבשה ברצועה, גם כאשר נותקף משם.

[לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', לחצו כאן]

המודל שלהם הוא החיזבאללה. הם מבקשים להיות לחיזבאללה מס' 2, ובשביל זה צריך שקט!

תוספת של אלפי רקטות משופרות, רקטות כבדות להם ראש נפץ גדול, רקטות שהממדים לא מגנים בפני העוצמה שלהם:

  • חלקן רקטות קצרות טווח; עם ראשי קרב במשקל של עד 300 ק"ג והם הבורקנים.
  • חלקן רקטות חצי כבדות (ראשי קרב של 100 ק"ג) ארוכות טווח שמכסות את מרבית הארץ. את הרקטות מייצרת גם כעת התעשייה הצבאית הפלסטינית; שלאחר ההסדרה צפוי שתייצר בקצב גדול פי 10.

[בתמונה: החיזבאללה כמודל. למקור התמונה, לחצו כאן]

כניסה לתחום הטילים...

וכאן, ישר לתחום הטילים המדויקים. מאחר ואת הרקטות הם יודעים לייצר עצמאית; אזי את ערכות הדיוק - שיהפכו את הרקטות לטילים מדויקים - ארגוני הטרור יקבלו בחינם, כולל הדרכה צמודה ממשמרות המהפכה האיראניות. חלק גדול מהרקטות ארוכות הטווח יהיו טילים מדויקים שפגיעתם במטרה חשובה וודאית.

צפוי שארגוני הטרור יתעצמו גם במזל"טים מתאבדים ובטילי נ"ט רבים וארוכי טווח מסוג קורנט 

אך זה יהיה החלק הקל יותר. הסיכון הגדול הוא לעורף הוא מהרקטות והטילים הכבדים.

לקנות שקט?

הטיעון שאני שומע בתקשורת הוא; שאנחנו חייבים לקצר חזית "לקנות" שקט, כדי להתכונן כראוי לעימות הצפוי, מלחמה גדולה פי 10 בצפון.

אני משיב: הסירו דאגה מלבכם ותפסיקו להאמין לאשליות. כאשר תפרוץ מלחמת הצפון הגדולה, "הסדרה" או לא הסדרה, עזה תפר כל הסכם ותשתתף בכל עוצמתה. אף אחד שם לא מתכוון לקיים הסכמים, כאשר ה "אחים" שנשלטים ע"י איראן נלחמים בישראל.

אז האם לדחות את ההסדרה?

לא. לקבל את ההסדרה ובתנאי אחד: שארגוני הטרור בעזה לא יתעצמו ברקטות וטילים נוספים ואם יתעצמו נוכל לפעול נגדם.

כזכור, בהפסקת האש - בתום מלחמת ההתשה 1970 - וגם בתום מלחמת לבנון השניה הובטח לישראל ע"י גורמים בינלאומיים; שהם לא מתעצמים ולא מקדמים טילים. הבטיחו אבל לא הבטיחו לקיים. הם הפרו מייד את ההבטחות, ואנחנו שילמנו; וסביר שבמקרה של החיזבאללה, עוד נוסיף ונשלם מחיר דמים כבד.

ולבסוף, אם הייתה לנו הגנת לייזר אקטיבית יעילה נגד רקטות וטילים, הגנה נוסח הסקיגארד, סביר שהיינו יכולים לקחת סיכונים. סביר שהם לא היו משקיעים את כל משאביהם הכספיים והאנושיים ביצור וברכש של עוד ועוד טילים שיש סיכוי גבוה שייורטו.

מאחר ולא עשינו בזמן את הנדרש, אזי אנחנו מצויים בנחיתות קשה בזירות, הדרומית והצפונית; והעורף שלנו ומרכזי האוכלוסייה מופקרים להפצצות של הרקטות. לכן, אנחנו צריכים להתחנן ולהסכים ל"הסדרות" חסרות תוחלת!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *