אמציה חן: דיווח ללא ניתוח משמעותו, דינו כנפיחה

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על 'תרבות של שקר' בצה"ל, לחצו כאן]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

לאחר שכרמלה מנשה חשפה את חוסר ההתאמה בדיווחי צה"ל לרשויות. הורה הרמטכ"ל לאלוף בדימוס רוני נומה לעמוד בראש וועדה, שתחקור ותמליץ על הפקת לקחים - בסוגיית מתגייסי המגזר החרדי.

עצם ההחלטה לבחון באופן ייחודי פשר עיוות נתונים, דווקא בסוגיה שרוב רכיביה פוליטיים. מאששת שוב ושוב את עובדת שליטתה של החובבנות, בצה"ל, בממסד, ובתקשורת.

מעצם ההחלטה, להקים ועדת חקירה לנושא נקודתי; בעוד ש"שכל אם העברייה, החרדה לגורל ילדיה", יודעת שמדובר בתופעה כוללת; ושקבעה - לאחר חקר יסודי של מלחמות ישראל - כי אופן העברת המידע במטכ"ל ובצבא הירוק (בשגרה ובמלחמה) מהווה את נקודת התורפה בצה"ל שלנו.

הפיקוד הבכיר של צה"ל, לדורותיו, התעלם מהכלל המתחייב בכל צבא מיומן, לכך שנתונים כמותיים הנם חסרי משמעות, אלא אם אלה משתקללים כמסד להערכת מצב, יומית/שבועית חודשית /שנתית ורב שנתית. בליית יעד מוגדר, מאבד המידע חשיבות וערך. זולת היותו בחזקת חומר גלם לאשליות ולספקולציות, שאין בהם ולא כלום זולת היותם רכילות לשמה.

בדיווחו לציבור, עמד האלוף בדימוס יצחק בריק, על התופעה, שרק מקצת מהחלטות הרמטכ"ל מתבצעות כהלכה; בעוד שכל השאר - והן רבות, רבות מדי - "חולפות עם הרוח". זו עדות לכך שמערכת הפיקוד והשליטה - זו שחייה ונושמת באמצעות המידע עיבודו ודיווחו - כשלה בעבר, וככזו איננה מתפקדת כהלכה בהווה, מה שמבטיח את המחשת מגרעותיה בעתיד.

אולי בזכות נר ראשון של חנוכה, לאחר שרמטכ"ל ייתן דעתו, לתפקודה הבלתי נסבל של מערכת הפיקוד והשליטה לדורותיה, ינחה רא"ל אביב כוכבי את "וועדת נומה", לעבור, מחקירה נקודתית - חסרת ערך ממש - לחקירת תפקודה של מערכת הפיקוד והשליטה, במטרה להמליץ על תורת פעילותה, ובחירת שיטת האימונים שתאפשר למערכת הפיקוד והשליטה (פו"ש) לתפקד כהלכה במלחמה.

חג שמח!

[לקובץ המאמרים על 'תרבות של שקר' בצה"ל, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *