יצחק בריק: אז אנחנו מוכנים למלחמה הבאה?

[בתמונה: מנהרת תקיפה של חיזבאללה. התמונה מתוך סרטון דובר צה"ל]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן] [לאסופת המאמרים בנושא הלוחמה התת-קרקעית, לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות.

לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים.

בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

שתי כתבות - שרלוונטיות מאוד לענייננו - הופיעו בעיתון ישראל היום ב- 16 לדצמבר 2019:

הראשונה, עוד אלוף בצה"ל - האלוף מיקי אדלשטיין, נתן בראיות פרספקטיבה על האפקטיביות של כיפת ברזל במלחמה הבאה. אדלשטיין קבע, בעצם, שכיפת ברזל היא טכנולוגיה מיושנת: "הטכנולוגיה של כיפת ברזל היתה נכונה מאוד לתקופתה" - טען האלוף ורמז על הפתרון הנכון - הלייזר: "כשהטכנולוגיה תבשיל יהיו פתרונות זולים בהרבה" (גרינווד, 2019א).

מה שלא נאמר בראיון הוא העובדה שהטכנולוגיה כבר קיימת מזה 13 שנה: לייזר קרקעי כבד ורב עוצמה: הסקייגארד. זאת למרות, שבעשור האחרון הפכה מדינת ישראל למדינה המאוימת ביותר בעולם, כאשר מאות אלפי טילים מכוונים אליה ממרחבי המזרח התיכון: איראן, עיראק, סוריה, חיזבאללה מלבנון, החמאס והג׳יהאד מעזה. לישראל אין פתרון ראוי להתגונן בפני איום קיומי זה, לא ברמה ההתקפית ולא ברמה ההגנתית.

אין מיגון, בטח לא לבעלי מוגבלויות

הכתבה השנייה עסקה בכך, ש-30 אחוז מהמוסדות שבהם מתגוררים בעלי מוגבלויות שונות לא כוללות מרחב מוגן, בהם חמישה אחוזים באזורים בדרום שמוגדרים "0-40", כלומר שיש בהם להיכנס לאזור מוגן בתוך 40 שניות או פחות, אתגר עצום ללא קשר לאנשים שאינם מסוגלים לעיתים לנוע ממקום למקום בעצמם. המבנים ישנים ולכן אינם כוללים ממ"דים, והשוהים בהם נאלצים בעת אזעקה לרוץ למיקום המוגן ביותר במבנה, חדר מדרגות או אזור מרוחק מחלונות (גרינווד, 2019ב). אפשר להרחיב ולומר, שבעצם שכונות שלמות אינן ממוגנות, גם לא בערים שבהם פגיעות טילי החמאס והג'יהאד הם שגרה, כאשקלון, אשדוד ובאר שבע.

לא להאמין באיזו מהירות משתנה המציאות...

רק לפני שנה, בסוף 2018 עוד תארו גורמים צה"ליים את דוח הביקורת הנוקב שלי - כנציב קבילות חיילים - על מוכנות הצבא למלחמה - כהזוי וכתלוש מן המציאות. גם ועדת הבדיקה של צה"ל קבעה כי הצבא מוכן למלחמה ודחתה את מסקנותי. למרבה האירוניה, אחרי שכבר 'נפל האסימון', ויש לנו היום רמטכ"ל שמבין את גודל הבעיה ואף הקים צוותים לטפל בנושאים הרלוונטיים, אנחנו תקועים שנה ללא דרג פוליטי רלוונטי שמסוגל לקדם את תכנית העבודה; והפוליטיקאים משחקים להם בבחירות בפעם השלישית.... אפילו סכנה וודאית לביטחון ישראל ושעון מתקתק של מלחמה קשה מתקרבת, לא גורם לפוליטיקאים שלנו לוותר על משחקי האגו; לחבור יחד, ולעשות מעשה...

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

 

מקורות והעשרה

One thought on “יצחק בריק: אז אנחנו מוכנים למלחמה הבאה?

  1. מאמר מצויין.
    בריק צודק.
    אנחנו רחוקים להיות מוכנים למלחמה הבאה ולמלחמה בכלל.
    חייבים לשקם את צה"ל ולפתח הגנה אקטיבית נכונה שתוכל להתמודד עם עשרות אלפי רקטות וטילים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *