יצחק בריק: הדהירה לתהום!

[היצירה Hole Lemmings GIF פורסמה באתר tenor. שם היוצר אינו מוזכר]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

הפערים - בין כוח אדם למשימות - אינם מאפשרים לייצב את מצבו של הצבא. אנחנו הגענו למצבי 'אל חזור', ודוהרים אל התהום. המצב מחייב חשיבה ברמה הלאומית, מה עושים, כאשר הצבא היבשה דוהר למצב של אי יכולת פעולה; ואם מישהו מרים גבה, כדאי שיקימו ועדת חקירה.

אנחנו מדרדרים במדרון חלקלק אל התהום; ואין מי שבולם את הנפילה אל ההתרסקות; ואנחנו מאבדים, בקצב מסחרר, את היכולת המקצועית בתחומים רבים:

  • תוך שנתיים לא תהיה יותר יכולת מקצועית להחזיק את הימ״חים.
  • אנחנו מאבדים את הסרנים הצעירים הטובים בכל התחומים. קיצור שרות הבנים וקיצוץ אלפי אנשי קבע - בצורה לא מושכלת, בשנים האחרונות - גרם לפגיעה חמורה מאוד בתחומים רבים בצבא הסדיר ובצבא המילואים.
  • יש פגיעה קשה באימונים ובהכשרות, בתומכי הלחימה, בהחזקת האמצעים...
  • היכולות המבצעיות מדרדרות.
  • קיימים פערים אדירים בביצוע תכניות עבודה, מחוסר כוח אדם מקצועי וחיילים.
  • קיימת פגיעה חמורה בביצוע הבט״ש לאורך הגבולות. נוצרו עומסים אדירים על המפקדים והחיילים, בעיקר הזוטרים, שעוסקים בעבודה בשטח. זה גורם לשחיקה קשה מאוד במוטיבציה; ולאי יכולת לעמוד בהיקף המשימות. זה מוביל לטיוח, לעיגול פינות, לרדידות בביצוע, לאי ביצוע פקודות, לקשר של שתיקה, לדיווחים לא אמינים, למלחמת הישרדות...

יש חוק טבע, מוכר לכולם, אשר קובע ש'אין ארוחות חינם'. אי אפשר לייצר יש מאין. אי אפשר להרגיל את הדג לחיות בלי מים... נעשו בשנים האחרונות קיצוצים בכוח אדם לא אחראים שפגעו אנושות ביחידות ליבה: הדרכה, הכשרה, קיום אימונים, החזקת הימח״ים... גודל יחידות המבצעיות לא מאפשר ביצוע משימות ע״פ הפקודות; ובוודאי פוגע ביכולות המבצעיות והמקצועיות...

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי GraphicMama-team לאתר Pixabay]

המצב הזה אסור שימשיך. זה מביא את צה״ל למצב של חדלות פירעון. לצבא לבדו, אין יכולת לטפל במצב שהגענו אליו, כתוצאה מהחלטות לא אחראיות בשנים הקודמות. זה בנוסף לחוסר בקרה ומעקב; ולחוסר משמעת. המצב מחייב קבלת החלטות באפן מידי, הקשורות לגורלו של צה״ל ולגורלנו במדינה הזו: לאן פניו של צה״ל? מה הפעולות המידיות שיש לעשות, על מנת לעצור את ההתרסקות?

דיון כזה צריך להתבצע, באופן מידי, ברמה המדינית והצבאית. יש רק בעיה אחד גדולה: רבים מאלה שצריכים להוביל שינוי בקרב המנהיגות המדינית, חוששים להודות במצב החמור; שמא הם ישאלו ע"י הציבור, 'איפה הם היו ?'... לכן, הם אינם מעלים זאת במסע הבחירות שלהם.  לעומתם, הפיקוד הבכיר בצה״ל כבר הפנים ומבין היטב את הבעיות; אך ללא תמיכת הדרג המדיני, אין שום סיכוי לבלום את הנפילה ולעבור לשיקום ובניה.

[היצירה משמאל, Fall Hole GIF, פורסמה באתר tenor. שם היוצר אינו מוזכר]

על כן, במידה ותהליך זה לא יקרה, לא יהיה מנוס מהקמת ועדת חקירה, ורצוי מאוד לפני המלחמה ולא אחריה!

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

5 thoughts on “יצחק בריק: הדהירה לתהום!

    • מוטי יקירי.
      "80 אחוז מהרקטות יפספסו.
      מי שלא יחטיאו ייורטו ע"י כיפת ברזל".
      זו הייתה ההנחה של מי שמופקדים על ביטחוננו.
      הם לא לגמרי אשמים כי היו מי שמכרו להם את הסיפור הזה.
      כמובן שלהנחה הזו אין ידיים ורגליים בעולם של טילים מדויקים.
      הטילים לא יפספסו וכיפת ברזל? לא תוכל להגן נגד טילים שנוחתים על המטרה במהירות של ק"מ לשניה++.

  1. צריך לזעוק והכל נכון, למעט המסקנה.

    וועדת חקירה שעובדת שנים ובסוף מוצאת אשמים, איננה מה שכרגע צריך. עוד יהיה לזה זמן אני מקווה, אבל לא כעת.

    כעת צריך לאייש את תפקיד שר הבטחון במישהו רענן ולתת לו סמכויות ולחזק אותו עם מל"ל מחוזק ומחודש שיעשה עבודת מטה מזורזת יחד עם הצבא כך שתמצא הדרך למענה על הברוך הנוכחי, לטווח המיידי ולטווח היותר ארוך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *