יצחק בריק: עמוק בשבי הקונספציה

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Gellinger לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על 'קונספציה', לחצו כאן] [לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

מאז ועדת אגרנט, שחקרה את האירועים שהובילו לכשל המודיעיני עם תחילת מלחמת יום כיפור, השתרשה בעברית המילה קונספציה כדרך חשיבה שגויה, שמלווה את המלצות אגף המודיעין (אמ״ן) ואת החלטותיהם של מנהיגינו הצבאיים והמדינאים בעבר וכיום.

והנה, מסתבר שהנפילה לפח הזה מתרחשת שוב ושוב, כתוצאה מחוסר היכולת - הכל כך ישראלי - לקבל החלטות בתהליך ראוי ומורכב, שאיננו חלק מגחמה פוליטית. תוך לקיחת סיכונים מבוקרים!

כך קיבלנו אחרי מלחמת יום כיפור את הקונספציה של אמ״ן על אי קיומו של כור גרעיני בסוריה; וכך נפלנו ל'בור' הנוכחי, שבו בזמן ש'מכרו' לנו מעשיות על הצבא החזק במזרח התיכון, שאיש לא יעז להתגרות בו - בוזבזו מעל עשר שנים יקרות, שבמהלכן צבר האויב יתרון אסטרטגי:

בעשר השנים האחרונות, בנו האיראנים עם בני בריתם מערך טילים המאיים על ישראל, בסדר גודל של מעל מאתיים אלף טילים. במלחמה יעופו על ישראל קרוב ל- 2000 טילים ביום, ויגרמו לאזורים מוכי אסון.

אמ"ן - השקוע בתיאוריות מנותקות מהמציאות - לא התריע על שינוי התפיסה של האויב; ועל שינוי מפת האיומים. כתוצאה מכך, אף גורם מדיני וצבאי לא נערך בעורף לאיום זה. לכן גם לא מצאו לנכון לפתח נשק, שיכול להתמודד עם איום הטילים כמו הלייזר הכימי; ואמצעים נוספים, שעומדים מאחריהם חוקרים - חתני פרס בטחון ישראל - שאיש לא רצה להקשיב להם.

ועכשיו נפל האסימון, מבינים את גודל ה'ברוך', וראש הממשלה מצהיר על "איום קיומי למדינת ישראל כפי שלא היה מאז מלחמת יום הכיפורים". איפה הם היו 10 שנים, שהכל התרחש לנגד עיניהם?

ואפשר לראות את ההידרדרות בשיח הביטחוני שלנו, מאז הקונספציה הקודמת בנוגע לכור האטומי הסורי: אז, עמדה ועדת החוץ והביטחון, בראשות יובל שטייניץ מול הקונספציה הביטחונית, וסירבה להיכנע לה. מול רמטכ״ל וראש אמ״ן יהירים - שטענו שהדברים חסרי שחר - התעקש שטייניץשקיים כור גרעיני בסוריה על סף הפעלה. הוא עמד מולם למרות השמצות ולעג יהיר. הם כינו אותו פילוסוף, שמוטב שישאיר את העיסוק במודיעין לאנשי המקצוע...  והוא ניצח את היהירות, הבינוניות ומעגל ההונאה העצמית של ה'מומחים'.

[מקור התמונה: פייסבוק]

היום, זה כבר לא יכול להיות. ועדת חוץ ובטחון ושרי הקבינט הפכו לחותמת גומי, שזוללת בעיניים גדולות את מצגות אנשי הצבא; ואינם מוכנים להתמודד מולו, שמא יבולע להם. התוצאה ניצבת מול עיניו!

[לקובץ המאמרים על 'קונספציה', לחצו כאן] [לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

3 thoughts on “יצחק בריק: עמוק בשבי הקונספציה

  1. בריק צודק בכל מילה הדור הצעיר אינו חש את המצב והחלטות מתקבלות בהרבה מיקרים ללא חשיבה אסטרטגית
    ורק על פי תקציבים מקוצצים ולא לצרכים
    ולכמויות הנידרשות ומקצצים במקומות הלא נכונים וסומכים על הרתעה גרעינית
    שלא נכון בחשיבה כמו כן כמעט לא קיים יצור עצמי ורוב היצור הביטחוני מועבר
    מעבר לים דבר המחליש את יכולת העמידה והמיקוח בזמן חרום

  2. טוב שמתייחסים לכשלים, לגורמים לכשלים…..אך למה לא לתקן הגשר…? למה לא מטפלים בגורם האנושי המייצר הכשלים, שפרו את מערכת החינוך, ועוד כמה שנים יהיו לכם מחליטי החלטות טובים יותר………………אבל…למדתי כבר כי כל אדם נקשר לבייבי שלו….כל אחד מתאהב בנושא שלו, ואדיש לרעיונות זרים…..הפתיחות שלנו למציאות, והרצון לתקן אותה היא יחסית……………….אז נמשיך לטפל בבעיות קצה….ויהיו לנו חיים מעניינים….

  3. בריק צודק, זה המצב העגום שלנו.
    שילוב של קונספציה מטומטמת וסטגנציה מיאשת של המופקדים על בטחוננו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *