ליטל אבוקסיס: אל תהיו פרשנים

[בתמונה: הכל עניין של פרשנות... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

המאמר עודכן ב- 27 ביוני 2021

בחיים, אנו נתקלים, לעתים, במצבים שונים; שאיננו מבינים איך נקלענו אליהם. פתאום, בלי שום אזהרה או הודעה מוקדמת, החיים מתהפכים לנו וההרגשה המחניקה סוגרת עלינו. זה יכול לקרות במקום העבודה, בזוגיות, עם הילדים ובינינו לבין עצמנו.

האופן שאנו מתמודדים עם המצבים הללו הוא תלוי פרשנות. משמע, תלוי בהסבר שאנו נותנים למתרחש. פרשנות של בני אדם הוא נושא מורכב ואולי אפילו הכי מורכב ומשמעותי, פרשנות של דברים קובעת לעתים גורלות... קונפליקטים עם סביבתנו הקרובה שנמשכים שנים, נגרמים פעמים רבות כתוצאה מובהקת של פרשנות; שלנו או של אחרים.

בהקשר זה, מתחלקים בני האדם לשני סוגים:

  1. יש כאלה שאינם מייחסים חשיבות לעניינם של אחרים ולפרטיותם, מקסימום ישאלו שאלות ענייניות ורלוונטיות בלי לנקוט עמדה ובלי להביע דעה.
  2. ויש כאלה - אקרא להם, לצורך העניין, הפרשנים - ש'נדחפים' לכל אירוע; בוחשים בכל קלחת; ומפיצים את הפרשנות שלהם לכל עבר; בין אם נתבקשו לעשות כן ובין אם לאו. פגיעתם של אלה תמיד רעה...

יום אחד, מנהלת מקום עבודתי זימנה אותי לשיחה. בשיחה נאמרו דברים קשים מנשוא; שמבחינתי, אין להם כל בסיס וקצה של אמת, אין כל קשר למציאות שלי ולסיטואציות שקשורות אליי. השיחה השפיעה עליי מאוד וגרמה לי להבין, שכנראה הייתי במקום הלא נכון; בזמן הלא נכון; מהסיבות הלא נכונות; והצטרפתי לשיחה או לסיטואציה לא נכונה עם האנשים הלא נכונים - הפרשנים. הפרשנות שלהם כמעט סיכנה את מקום עבודתי, ויותר מכך, רמסה את הביטחון העצמי שלי והאמונה באנשים.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

ייאמר לזכותה של המנהלת, שידעה לסייג דברים; ולהציג לי את שהגיע לידיה ללא 'פילטרים' וללא פרשנות משלה, היא גם דאגה להדגיש בפני ולהזכיר לי, מי אני ומה אני שווה מבחינה מקצועית. מנהל טוב נמדד ביחסי אנוש עם עובדיו וביחסי אנוש לסביבה, המנהלת נגעה בנקודה כואבת שממנה צמחתי, אולי אפילו בלא ידיעה. השיחה הזאת הייתה רגע שפל בחיי; שבו הבנתי, שאני בזכות עצמי חייבת 'להרים לעצמי'; ומפה אני צומחת, לאט ובטוח. כדי להרים את הראש ממקום נמוך, את צריכה להיות אישה חזקה, כדי לעלות מעלה ממקום נמוך שאיננו בשליטתך את צריכה להיות אישה יציבה וחדורת מטרה.

אנו צריכים להפעיל שיקול דעת מי החברים שלנו; ומי הקולגות שלנו. אם נבחר לא נכון נהיה ממורמרים, נתהלך תמיד בפרצוף זעוף או חמוץ, נרחיק אנשים מאתנו. כדי להיות אנשים טובים יותר עלינו לבחור נכון. עלינו לבחור את המילים הנכונות; את הזמן המתאים; את העיסוק הנכון ביותר עבורנו; והכי חשוב, את האנשים שסובבים אותנו.

המסר הסופי והחשוב: אל תבחרו פרשנים ואל תהיו פרשנים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *