אלי בר-און: מהו סוד ההצלחה הצבאית והמדינית האיראנית?

[בתמונה: האייתוללה סייד הוא המנהיג העליון של איראן ומרג'ע תריסרי שיעי ומוביל הקו השמרני בה. המקור: התקשורת האיראנית]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'הצלחה', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

איראן היא מדינה ענייה במושגים מערביים; זאת, בהתחשב בגודל המדינה והאוכלוסייה האיראניים ובמשאבים הנדרשים לתחזוקתם.

בנוסף, איראן מצויה במצב רב השנים בו מוטלות עליה - כמדינה יוזמת ותומכת טרור חיצוני ופנימי - סנקציות כלכליות חריפות ואמברגו (איסור) על מכירת נשק. מדינות המערב מקפידות מי יותר ומי פחות על ביצוע הסנקציות והאמברגו ומדינות אחרות לרבות סין, רוסיה והעולם השלישי לא מקיימות.

אבל למרות כל זאת, אין מחלוקת על כך שאיראן כעת היא המנצחת הגדולה במזרח התיכון. למרות קשייה האובייקטיביים והסובייקטיביים, מצליחה איראן גם להתעצם צבאית; וגם ובמקביל, להשתלט כליל על מדינות משמעותיות באזור; כתימן ולבנון; וגם על חלקים נרחבים בסוריה ובעיראק.

[תמונתו של פרידריך ניטשה היא נחלת הכלל]

למעשה - וזה נוגע לנו ישירות - איראן הצליחה להגשים את חלומה האימפריאלי הישן, ולמסד גשר יבשתי גדול מטהרן לביירות ולים התיכון!

להערכתי, סוד ההצלחה שלהם מקורו ביכולת המרשימה של המשטר החומניסטי - ושל משמרות המהפכה שלו - לנצל את חולשת הדעת ותאוות הבצע שהשתלטו על ההנהגות המדיניות והביטחוניות של מדינות המערב; והמדינות שתומכות או תלויות במערב באזור.

אז למה הם הצליחו? הסבר

סיבה ראשונה: ההזנחה רבת הדורות והדיכוי של הקהילות השיעיות הגדולות בארצות שנשלטות כבר מאות שנים ע"י האליטות הסוניות:

זה הבסיס האנושי להקמת המליציות הצבאיות השיעיות/איראניות האימתניות. המיעוטים או הרוב השיעי לוקחים בכוח את זכויותיהם וגם נוקמים במדכאים. המליציות משתלטות, בשנים האחרונות, על המדינות שבהם יש קהילות שיעיות גדולות; וגם - וזה חשוב לא פחות - הן מסייעות זו לזו בהתאם להנחיות של משמרות המהפכה מטהרן.

כך החיזבאללה פעיל שנים בסוריה, תימן ועיראק, ומוכן לאבד שם אלפים מלוחמיו; וכך המליציות העיראקיות פעילות בסוריה ושני הגורמים הללו מהווים את הבסיס לשמירת שלטון אסד.

איראן מתחזקת את המליציות המקומיות שלה אידאולוגית וכספית; ומאמנת ומחמשת אותם בכלי נשק ובתחמושת, שמאתגרים קשות גם את הצבאות המערביים המחומשים פי כמה יותר; אבל חסרים את אמצעי המגן הנכונים.

[בתמונה: החותים בתימן. התמונה היא צילום מסך]

סיבה שנייה: חולשת הדעת ובעיקר רדיפת הבצע של ההנהגות והממסדים הצבאיים והפוליטיים במדינות המערב

גורמים רבי כוח - שהמשיכו וממשיכים גם כעת לדאוג לרווחם, ולפרנסת התעשייה שלהם, באמצעות התעלמות מהטכנולוגיות החדשות, שהיו מונעות מהן למכור את כלי הנשק שלהם. התהליך הזה שהביא אותנו - ולדעתי, גם את האזור כולו - למצב הרע הנוכחי שבו כולנו שרויים, החל בכך שלא הצטיידנו במענים טכנולוגים יעילים, שפותחו זה מכבר.

מצב זה מאפשר כעת לארגוני הטרור המדינתיים להשיג יתרונות צבאיים ניכרים על הצבאות המסודרים והכבדים, שמצוידים ומאורגנים עדיין בנוסח מלחמת העולם השנייה.

הסבר קצר:

א. אין למליציות האיראניות יכולת כלכלית ולוגיסטית - וגם לא את הרצון - לרכוש, לתחזק ולהפעיל מערכי טנקים ונגמש"ים כבדים, יקרים ופגיעים: אז הם מצטיידים באלפי טילי נ"ט זולים ומדויקים (קורנט וכד'). כך הם מצליחים מהמסתור; ומתוך האוכלוסייה האזרחית, ובהפעלה נכונה, לבלום ואף להכות קשות את הצבאות הסדירים; אם וכאשר אלה ינסו לכבוש, יבשתית, את השטחים בהם המליציות שולטות. באופן כזה הם השיגו חסינות מכיבוש קרקעי של המעוזים הנרחבים שלהם.

ב, אין למליציות האיראניות יכולת כלכלית, לוגיסטית ורצון לרכוש, לתחזק להפעיל מערכי ארטילריה כבדים, יקרים ופגיעים: אז הם מצטיידים במאות אלפי רקטות זולות - חלקן גם כבדות וארוכות טווח - וכך הן מצליחות מהמסתור, ובהפעלה נכונה, להכות בעוצמה את האוכלוסייה של המדינות, שמתנגדות לרצונה של איראן.

ג, לאחרונה, המליציות האיראניות מצטיידות בטילים מדויקים; כשהמטרה המוצהרת שלהם היא לאיים - ובמידת הצורך להכות בעוצמה חסרת תקדים במטרות האסטרטגיות, האזרחיות והביטחוניות של המדינות, שבהן איראן מעוניינת לפגוע.

[בתמונה: טיל מדוייק. התמונה באדיבות אתר צה"ל]

אין ביכולתם הכלכלית והלוגיסטית של המליציות וגם של משמרות המהפכה, לממן ולתחזק חיל אוויר יקר; לרבות הכשרה ואימון של טייסים. הטילים המדויקים (בליסטיים והשיוט) שמפתחת ומייצרת כעת איראן יעשו עבודה טובה לא פחות, ובעלות מזערית.

ואצלנו?

רדיפת הבצע של התעשיות הביטחוניות - וחולשת הדעת של הגורמים המפקחים עליהם בממסדים הביטחוניים והפוליטיים - גרמה לכך שלא הצטיידנו במענים טכנולוגיים יעילים, שיוכלו לנטרל את האמצעים הנ"ל. זאת למרות שפתרונות טכנולוגיים - יעילים ביותר ובעלויות רכש ותפעול נמוכות - פותחו, נוסו בהצלחה והוצגו כבר לפני 10 עד 15 שנים (הסקייגארד):

[בתמונה: הסקייגארד. פתרונות טכנולוגיים - יעילים ביותר ובעלויות רכש ותפעול נמוכות - פותחו, נוסו בהצלחה והוצגו כבר לפני 10 עד 15 שנים... התמונה באדיבות היצרן]

בתחום ההגנה האקטיבית נגד טילי נ"ט...

מצוי צה"ל במצב טוב יותר משאר צבאות העולם; אך עדיין רבה הדרך; ויש להמשיך ולהצטייד במערכות כ'מעיל רוח', ו- 'חץ דרבן' שמיירטות את הטיל לפני שהוא חודר לטנק או לנגמ"ש)

בתחום ההגנה נגד מתקפת רקטות וטילים נרחבת

כאן עדיין יש בעיה כלכלית ופוליטית חמורה.

חייבים לדעת כי עיקר פרנסתם וריווחיהם של התעשיות הביטחוניות כאן ובארה"ב הוא מפיתוח, ויצור של טילים נגד טילים יקרים (לא הכי יעילים); וכך גם של מטוסי קרב, שעלותם 100 מליון דולר לאחד. לכן להערכתי, לא הסכימו (ללא לחץ ציבורי) - כאן ושם בארצות הברית - לפתח ולייצר לייזר רב עוצמה. לכן אנחנו וגם מדינות אחרות באזור מצויות כעת בצרה צרורה והאופק נראה קודר.

חייבים להתעשת!

לנו אין כאן אוקיינוסים רחבים שיגנו עלינו. לטילים המדויקים (בליסטיים ושיוט וטילים סילוניים משוטטים) יתרון טכנולוגי וכלכלי גדול. לא ניתן עוד להמשיך ולהצטייד בחרבות וקשתות כאשר לאויב יש כבר רובים ותותחים...

הסכנה למדינה ולאוכלוסייה גוברת מידי יום!

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'הצלחה', לחצו כאן]

2 thoughts on “אלי בר-און: מהו סוד ההצלחה הצבאית והמדינית האיראנית?

  1. אירן היא מדינה ענקית במרכז אסיה
    מס. תושביה כ 80 מיליון
    יש בה המוני משכילים על אף הממוצע הנמוך בכלל המדינה.
    יש לה עתודות נפט ענקיות.
    יש לה תרבות של מנצחים!
    אלה בפשטות הסיבות.

    • גם אבל הרבה תלוי בארה"ב וגם בנו
      להתעלם מאיום הטילים זה אם כל המחדלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *