יצחק אדיג’ס: מי אני ומה מטרתי בחיים?

[בתמונה: ספרו של סנדהורו: הנדסה פנימית שראה אור בהוצאת: Spiegel & Grau, ב- 2016]

[למאמר המקורי של פרופ' יצחק אדיג'ס (באנגלית) בבלוג שלו, לחצו כאן]

עודכן ב- 22 בינואר 2023

פרופ' יצחק אדיג'ס הוא מהחשובים במומחי הארגון של סוף המאה העשרים ותחילת המאה העשרים ואחת, וזהו הבלוג האישי שלו, המתורגם לעברית.

[בתמונה משמאל; יצחק אדיג'ס, צלם לא ידוע, מתוך אתר VK)

*  *  *

מה שאני עושה לאחרים זה מה שאני...

אני קורא כרגע את ספרו של סדהגורו (Sadhguru), הנדסה פנימית (Inner Engineering), שם הוא עוסק בשתי שאלות: מי אני ומה מטרתי בחיים?

מאחר שאנשים נולדים פעמיים - הפעם האחת באופן פיזי והפעם השנייה כאשר הם מבינים את מטרת קיומם - כדאי להתייחס לשאלות שהציב סאדהגורו והעסיקו את מחשבתם של פילוסופים במשך עידנים.

מה אוכל להוסיף? ובכן, לפחות אנסה...

לצורך התחלה, האם אנו יכולים להסכים שהעולם הוא מערכת ענקית אחת? אם אנו יכולים להסכים על כך, עלינו להסכים שכל חלקי המערכת קשורים זה לזה. אף אחד מהם איננו מבודד. אנחנו מקושרים, לא רק לאנשים אלא גם לעצים המספקים לנו חמצן לנשום; ולאוקיינוסים המאפשרים לדגים להתרבות ולשמש לנו מזון. כל מה שאנחנו רואים קשור לכל הדברים האחרים שאנחנו רואים וגם לאלה הסמויים מן העין.

אז מי אני בעצם?

אני מה שאני עושה לאחרים. אני אב, אם אני ממלא את תפקיד האב; או כמו שהביטוי הסרבי הישן והטוב (מקום הולדתי...) אומר: אמא איננה זו שיולדת את הילד; אלא זו שמגדלת אותו!

אז במקום לומר "אני חושב, משמע, אני קיים", הייתי אומר" "אני מה שאני עושה לאחרים. זה מי שאני!".

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי johnhain לאתר Pixabay]

 ומהי מטרת החיים?

יחסי הגומלין שלנו הדדיים. אנחנו גם תלויים זה בזה. ילד תלוי בהוריו בכדי לשרוד; אך ההורים תלויים בילד בכדי לספק את הצורך בהורות ולהמשיך את קשר הדם. כל חלק במערכת נהנה מחלקים אחרים של המערכת בדרך זו או אחרת. זה נקרא אקולוגיה. בתלות הדדית זו אנו מעשירים או פוגעים זה בזה.

אנו מעשירים אחד את השני כשאנחנו פרודוקטיביים; ואנו משמידים זה את זה כשאנחנו הרסניים. אהבה בונה. שנאה הורסת. עם זאת, ניתן להרוס את הישן כדי לבנות חדש טוב יותר - קוראים לזה 'אהבה קשה'... (tough love).

מטרת החיים היא הבחירה שאנו בוחרים כיצד לתקשר עם אחרים. האם אנו רוצים לעשות את מה שאנחנו עושים מתוך אהבה; או מתוך שנאה? מתוך אמונה או מתוך פחד? האם זה לאהוב, לבנות, לתרום לעולם טוב יותר, או להרוס אותו?

וכן, תמיד יהיו כאלה שמטרתם היחידה היא להרוס: הגזען, האנס, וגם הנצלן שמלא בעצמו, /לוקח ולוקח ולעולם לא נותן...

 

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *