פנחס פישלר: קרן וקסנר זה לא רק אהוד ברק…

[בתמונה: למה מסתירים? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PIRO4D לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על 'קרן וקסנר' והשפעתה על תודעת הבכירים בישראל, לחצו כאן]

עו"ד פנחס (פיני) פישלר הוא קצין משטרה לשעבר ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בימי ניצב בנימין זיגל.

הוא בעל חמישה תארים אקדמיים, שלושה מהם בהצטיינות, ממייסדי תנועת אומץ, הגן בערכאות שונות על שוטרים וקציני משטרה רבים, פעמים רבות בהתנדבות. לוחם בלתי מתפשר למען טוהר המשטרה והאפקטיביות שלה.

מייסד דף הפייסבוק "משטרת לואי דה פינס". מוציא מידי חודש דו"ח מסכם על חריגות במשטרת ישראל, שהפך חומר חובה בידיהם של אנשי אקדמיה ואזרחים שאכפת להם.

[לדף הפייסבוק, משטרת לואי דה פינס, לחצו כאן]

*   *   *

קודם עובדות:

עובדה ראשונה: אנטומיה של יחסים...

לקרן וקסנר ולמשטרת ישראל - כמו גם עם השירות הציבורי כולו - יחסים ארוכי שנים. מטרתה היא לקדם מצוינות ומנהיגות בשירות הציבורי בישראל, ולחזק את הקהילות היהודיות בעולם. במסגרתם נשלחים, מידי שנה, קציני משטרה לאוניברסיטת הארווארד היוקרתית גם על חשבוננו כי אנחנו מממנים את המשכורות בתקופת השהות שלהם שם...

עד כאן, לכאורה, הכל כמעט בסדר (אם נעזוב את השאלה אם שירות ציבורי של מדינה אמור להסתייע בכספי קרן חיצונית; ואת הסיפורים שאליהם נקשרה הקרן...).

לכאורה, אמורים הנוסעים להיבחר על ידי ועדה של הקרן, ללא מעורבות משטרתית; והמפכ"ל הוא זה שמאשר.

עובדה שנייה: ריח רע עם קונטציות: הקרן עלתה לכותרות בפרשת אהוד ברק, שקיבל ממנה  למעלה מ-3 מיליון דולר תמורת מחקר שאיש לא ראה; ולא שמע; ולא ידע שברק הוא חוקר... כמו גם בשל העובדה שהפדופיל המורשע שהתאבד, ג'פרי אפשטיין (ראו תמונה משמאל) ניהל בעבר את כספי הקרן.

[תמונתו של ג'פרי אפשטיין משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Palm Beach County Sheriff's Department. התמונה היא נחלת הכלל]

עובדה שלישית: נשמת אפה והבסיס לתפקודה של משטרה בחברה דמוקרטית הם שני עקרונות יסוד: שקיפות משטרתית ואחריותיות משטרתית.

  • שקיפות משטרתית (Police Transparency) משמעה, התנהלות פתוחה מבחינה ארגונית ו/או ציבורית, כשהארגון מאפשר גישה חופשית לעובדים / לאזרחים (הכל לפי עומק השקיפות) למאגרי המידע שלו: מלוחות הזמנים של בכיריו ותלושי ההשתכרות שלהם, ועד לפרוטוקולים, לסטטיסטיקות, לתקנות ולחוקים, למזכרים, ולדרכי פעולה. 
  • 'אַחְרָיוּתִיוּת משטרתית' (Police Accountability) היא הנכונות והחובה של המשטרה - כמו כל גוף שלטוני אחר - לתת דין וחשבון על פעולותיו ולשאת בתוצאותיהן. מושג זה משלב בתוכו את המושגים: אחריות, מחויבות ומתן דין וחשבון; והוא חייב - במדינה מערבית מתקדמת - להוות מרכיב חיוני בדפוסי העבודה של כל ממשל הציבורי.

[להרחבה בנושא 'שקיפות משטרתית', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'אחריותיות משטרתית', לחצו כאן]

על פי כל אלה, מן הדין היה שהמשטרה תיזום ותפרסם, ביזמתה, את כל הפרטים על יחסיה, רבי השנים, עם הקרן (בוודאי אחרי הפרסומים בארצות הברית); כמו גם את שמות הקצינים שזכו לנסוע ואת הסיבות לבחירתם. אבל היא לא.

אז נכנסתי לתמונה והתעקשתי לממש בהקשר זה את חוק חופש המידע - שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה לקבל מידע מרשות ציבורית (המוגדרת על פי החוק), מבלי להסביר מדוע מבוקש המידע - והנה המסמך המשטרתי שקיבלתי בתגובה. קראו אותו בעיון ושאלו את עצמכם:

  • למה הניסיון להסתיר?
  • מה המשותף לקצינים הללו? (רמז: שלושה מהם הם עוזרי מפכ"לים לשעבר ואחרים ידועים כ'מקורבים לצלחת'...)
  • האם - לאור רשימת אלה המופיעים ברשימה - המשטרה באמת אינה מעורבת בבחירת הקצינים הנוסעים?
  • האם המשטרה מבקשת להסתיר את ריכוז השמות - ומשמעותו - רק מאיתנו הציבור; או שמא גם מהקצינים האחרים שיכולים היו לנסוע ולא נבחרו?

וגם:

התשובות בעיני המתבונן, אבל לסיפור הזה יש ריח!

[לאוסף המאמרים על 'קרן וקסנר' והשפעתה על תודעת הבכירים בישראל, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

   

One thought on “פנחס פישלר: קרן וקסנר זה לא רק אהוד ברק…

  1. ביום שישראל תהיה דמוקרטית, ליברלית ושפויה, אז, במקום להעניק אותו ופרסים למקורבים, כפי שעשה בנט, כשהעניק פרס ע"ס 150000 ש"ח, לברור, מקורבו שולי רנד, לסייע לו בעת מצוקה כספית.
    ביום שאנשים הגונים, ראויים ואיכפתים התורמים להיגיינה הציבורית, כפנחס פישלר יקבל פרס ישראל, אז, אדע שישראל דמוקרטית ושפויה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *