גדעון שניר: טראמפ- העולם וישראל- סקירת ביניים

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי TheDigitalArtist לאתר Pixabay]

ד"ר גדעון שניר הוא מרצה בתחום "ניהול משא ומתן בינלאומי חוצה תרבויות".

*  *  *

האירועים האחרונים בהתייחסות נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לסוגיה הכורדית וטורקיה - עוררו תגובות קשות למדי בעולם, בעיקר מצד בנות בריתה, וגם בתוך ארה"ב עצמה ובעיקר מקרב חברי המפלגה הרפובליקנית, תגובות המלוות בתהיות לגבי תפקודו של טראמפ בניהול מדיניות החוץ של ארצות הברית.

להלן מאזן ביניים:

נתחיל ברשימת מאמצים ואי הצלחות:

  1. צפון קוריאה: מלבד שני מפגשים מסוקרים היטב וחילופי השמצות שהומרו למחמאות, צפון קוריאה לא נענית לפניה/דרישה של ארה"ב לחדול מפיתוח כלי הנשק הגרעיני, וקים ג'ונג און ממשיך בניסויי טילים ארוכי טווח כתמול שלשום.
  2. המדינה האסלאמית ISIS: חרף מכות צבאיות קשות, נראה שעדיין חייה ובועטת מזרח התיכון, ושלוחותיה הבינלאומיות מתפקדות וברצותן - מסוגלות להוציא לפועל התקפות טרור.
  3. גרמניה וצרפת: חשות שאינן יכולות יותר לסמוך על ארה"ב.
  4. בריתות בינ"ל -  שטראמפ הוציא את ארה"ב מהן, כמו הסכם הגרעין עם איראן או ארגון הסחר TTP - ממתינות לתחליפיהן.
  5. סין: במסגרת תכניתו "USA first", שיפר טראמפ באופן משמעותי את הכלכלה המקומית; אך במסגרת מאמציו לשפר את תנאי סחר החוץ של ארה"ב, הצליח להסתכסך עם מדינות רבות, בעיקר עם סין. למרות זאת, טרם הצליח לנצח במאבק (אם בכלל).
  6. רוסיה: עדיין מתערבת בתוך ארצות הברית באמצעות מתקפות סייבר.
  7. טורקיה: קונה נשק מרוסיה במקום מארה"ב.
  8. טרמפ שוקל לספק טכנולוגיה גרעינית לסעודיה, המדינה שיצרה את מתקפת הטרור 9/11 על אדמת ארה"ב.
  9. טראמפ תומך בסין כנגד הפגנות המחאה של תושבי הונג-קונג, אך אינו אומר דבר לגבי המחאות ברוסיה.
  10. טראמפ תומך ב- no-deal Brexit, גם כאשר הסנט אומר שהפרת הסכם עם אירלנד תביא בעקבותיו בעיות נוספות.
  11. טראמפ מצייץ לגבי תאוריות קונספירטיביות, ומדי פעם גם על "עליונות האדם הלבן";תיאוריות הגורמות לניכור בקרב בני בריתה בעולם.
  12. טראמפ תוקף מנהיגים זרים כמו את סאדיק חאן - ראש עיריית לונדון, ג'סטין טרודו ראש ממשלת קנדה, אך אף לא פעם את פוטין או ארדואן (רק "הזהיר" אותו בעניין הכורדים) לאחרונה.
  13. טראמפ צידד בדרישה הטורקית לפלוש לסוריה ולהכות בכורדים; ובכך הפקיר את בני בריתו הנאמנים - שהקיזו דמם במלחמה בדאעש - שנאלצו לפנות לסיוע אויבם הסורי והרוסי.
  14. טראמפ נאמן להבטחת הבחירות שלו להשיב את חיילי ארה"ב הביתה (מימוש את אסטרטגית אובמה) ולהימנע מהתערב בסכסוכים פנימיים בין מדינות באזורים שונים בעולם). מתוך 60 אלף חיילים במזרח התיכון, הוא מוציא 100 חייליים מהאזור הכורדי, וגורם למהומה גדולה במזרח התיכון.
  15. טראמפ עורר דאגה עמוקה בקרב בני בריתו במזרח התיכון, לגבי התקווה שארה"ב תתמוך פיזית באמצעים קרביים, לאחר שנמנע מלהתערב באירוע, כמו ההתקפה על מתקני הנפט של סעודיה.
  16. טראמפ תובע שמדינות ייטלו חלק הרבה יותר גדול במימון מוסדות בינ"ל (כמו האום או אונר"א) שעד היום ארה"ב הייתה המממנת הגדולה ביותר.
  17. טראמפ לא הצליח עדיין לבלום את הסתננות המהגרים ממדינות דרום אמריקה, וגם לא להקים מחסום פיזי יעיל שהתחייב לגביו - מול מקסיקו.
  18. בתוך ביתו: טראמפ נמצא תחת מתקפה מצד המפלגה הדמוקרטית, התקשורת ואף רבים מחברי המפלגה הרפובליקנית, על אופן וסגנון התנהלותו ותהליכי קבלת ההחלטות בזירה הבין לאומית, כולל ניסיון להדחה.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PoseMuse לאתר Pixabay]

לגבי ישראל

  1. הישג בהכרה בירושלים כבירת ישראל והעתקת השגרירות האמריקנית;
  2. הכרה ברמת הגולן כראויה להיספח לישראל; וגם ברעיון לאחרונה לסיפוחה של בקעת הירדן;
  3. "עסקת המאה" טרם הוכרזה.
  4. 4.לא הצליח לשכנע את הפלסטינים להכיר בו כמתווך, ביזו את שר החוץ האמריקני וביטלו פגישות איתו.

(ומן הסתם פספסתי נושא כזה או אחר...)

   

המעניין הוא שיש רבים בישראל, העושים קשר ישיר בין מצבם הפוליטי של טארמפ ונתניהו

... במיוחד מצד אלו שעיניהם צרה בתמיכה ובחיבה הדדית שבין השניים. כמה דוגמאות:

  • שניהם עומדים לפני התמודדות מול האשמות משפטיות בעייתיות; שיקבעו במידה רבה את עתידם הפוליטי.
  • נתניהו מואשם על כך ש"שם את כול הביצים בסל אחד" בתמיכתו הבלתי מסויגת בטרמפ הרפובליקני נגד קלינטון בבחירות האחרונות, וגרם בכך לקרע קשה בין ישראל ובין המפלגה הדמוקרטית שרוב חברי הקהילה היהודית תומכים בה.
  • נמתחת ביקורת על כך שנתניהו נענה ל"המלצה" של טראמפ שלא לאפשר כניסתן של שתי חברות קונגרס דמוקרטיות מוסלמיות עוינות ישראל; ובכך, גרם לביקורת קשה נגד ישראל בעולם בכלל ובתוך ארצות הברית, מצד המפלגה הדמוקרטית, ומצד ארגוני הקהילה היהודית  AIPAK (השדולה למען ישראל) התומכת המסורתית בדמוקרטים ומצד JVC (קול יהודי לשלום) התומכים בחרם על ישראל; וכן, לביקורת פנימית על קבלת התערבות טרמפ בתהליכים של קבלת החלטות ריבונית של ישראל.

על הפרק עומד הרעיון לעצב "הסכם הגנה ישראל-ארצות", שיש הרואים בו לא יותר מאשר ספין בחירות; יחד עם ויכוח לגבי מידת תועלתו לישראל.

[בתמונה: טראמפ ונתניהו... הצילום: קובי גדעון. לע"מ]

אין למהר להסיק מכול האמור כאן שטראמפ מהווה כישלון מנהיגותי לעולם המערבי,  או שיחסי ישראל ארצות הברית לטווח הארוך יוצאים ניזוקים ללא תקנה, במיוחד כאשר טראמפ ונתניהו מתמודדים על חייהם הפוליטיים בבחירות לכהונה נוספת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *