עופר בורין: מוות מלא הוד ועצב

תקציר: שאלתי את עצמי – מה המסר של משה לדורות הבאים עד היום? משה מסר תורה שלמה שהתפתחה במשך דורות רבים לאינסוף חוקים, מצוות, דרשות, פסקים, פילוסופיה ועוד. בשבילי, ליבת המסר של משה היא, ששום דבר לא קדוש, אפילו לא לוחות הברית, שנכתבו ע"י האל ושאותם משה שובר… 

[בתמונה: וזאת הברכה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי cocoparisienne לאתר Pixabay]
[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי cocoparisienne לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על פרשת וזאת הברכה, לחצו כאן]

עודכן ב- 17 באוקטובר 2022

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

פָּרָשַׁת וְזֹאת הַבְּרָכָה היא פרשת השבוע האחת-עשרה והאחרונה בספר דברים והאחרונה בתורה כולה. היא מתחילה בפרק ל"ג, פסוק א' ומסתיימת בסוף הספר, פרק ל"ד, פסוק י"ב. בקריאת פרשת וזאת הברכה מסיימים האשכנזים את קריאת התורה של ספר דברים בקריאת "חזק חזק ונתחזק" (ויקיפדיה: פרשת וזאת הברכה)

בניגוד לכל שאר פרשות השבוע, שקוראים אותן בשבתות, את פרשת וזאת הברכה קוראים בחג שמחת תורה, שנקבע לציון סיום מחזור קריאת התורה על פי מנהג הקריאה הבבלי, שבו מסיימים את התורה כולה בכל שנה. העולה האחרון לקריאת הפרשה נקרא "חתן תורה", ומיד אחריו קוראים לעולה נוסף, המתחיל לקרוא את פרשת בראשית, והוא נקרא "חתן בראשית" (ויקיפדיה: פרשת וזאת הברכה)

דברים, פרק לג' - איש מצרי ואיש האלוהים

משה, כמנהג יעקב שבירך את בניו על ערש דווי, מברך את שבטי ישראל על סף מותו: א וְזֹ֣את הַבְּרָכָ֗ה אֲשֶׁ֨ר בֵּרַ֥ךְ מֹשֶׁ֛ה אִ֥ישׁ הָאֱלֹהִ֖ים אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל לִפְנֵ֖י מוֹתֽוֹ.

מעניין לבחון כיצד ברך יעקב את שמעון ולוי וכיצד מברך אותם משה: יעקב, שזכר לשמעון וללוי את הרצח ההמוני שבצעו בשכם בעקבות פרשת דינה, "מברך" אותם בקללות נמרצות (בראשית פרק מט): ה שִׁמְע֥וֹן וְלֵוִ֖י אַחִ֑ים כְּלֵ֥י חָמָ֖ס מְכֵרֹתֵיהֶֽם ׃ ו בְּסֹדָם֙ אַל־תָּבֹ֣א נַפְשִׁ֔י בִּקְהָלָ֖ם אַל־תֵּחַ֣ד כְּבֹדִ֑י כִּ֤י בְאַפָּם֙ הָ֣רְגוּ אִ֔ישׁ וּבִרְצֹנָ֖ם עִקְּרוּ־שֽׁוֹר ׃ ז אָר֤וּר אַפָּם֙ כִּ֣י עָ֔ז וְעֶבְרָתָ֖ם כִּ֣י קָשָׁ֑תָה אֲחַלְּקֵ֣ם בְּיַעֲקֹ֔ב וַאֲפִיצֵ֖ם בְּיִשְׂרָאֵֽל. לב ה"ברכה" של יעקב – לא תהייה לכם נחלה בישראל.

ואילו משה: את שמעון הוא כלל לא מזכיר. למעשה בפרק הזה שבט שמעון נמחק. ואילו את לוי, משה מברך באריכות רבה יחסית לשאר השבטים, ונותן לו אחריות על חינוך העם ועל עבודת השם עבור העם.

[התמונה משמאל: משה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]
[התמונה משמאל: משה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

מה פשר ההבדל ביחס לשמעון וללוי?

אני חושב שיש כאן מסר לגבי יכולת הבחירה הנתונה לאדם. שבט שמעון, לא שינה את דרכו מאז קללת יעקב ואילו שבט לוי שינה את דרכו והפך להיות מייצג רמה דתית/רוחנית גבוהה. שניהם יצאו מאותה נקודה וקוללו ע"י יעקב. משה מראה שגם קללה של אב האומה, יעקב, יכולה להפוך לברכה, והיכולת לשינוי נתונה בידו של המקולל. אמנם שבט לוי לא מקבל נחלה, אבל בתמורה הוא מקבל משימה חינוכית לדורות.

גם משה עובר במהלך הופעתו על במת ההיסטוריה שינוי מדהים: כאיש בוגר הוא מופיע על במת ההיסטוריה בספר שמות, פרק ב, לאחר שברח ממצרים למדבר, בעת שעזר לבנות כהן מדין (רעואל): יט וַתֹּאמַ֕רְןָ אִ֣ישׁ מִצְרִ֔י הִצִּילָ֖נוּ מִיַּ֣ד הָרֹעִ֑ים וְגַם־דָּלֹ֤ה דָלָה֙ לָ֔נוּ וַיַּ֖שְׁקְ אֶת־הַצֹּֽאן. שם התואר שנותנות לו בנות יתרו (==רעואל) הוא: "איש מצרי". ובפרק שלנו, על סף מותו וירידתו מבמת ההיסטוריה, הוא מקבל שם תואר אחר: "איש האלוהים"א וְזֹ֣את הַבְּרָכָ֗ה אֲשֶׁ֨ר בֵּרַ֥ךְ מֹשֶׁ֛ה אִ֥ישׁ הָאֱלֹהִ֖ים אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל לִפְנֵ֖י מוֹתֽוֹ.

בפרק הזה אנחנו רואים אדם, משה, העובר שינוי במשך שנות חייו, ושבט, לוי, העובר שינוי במשך 400 שנות גלות ו-40 שנות נדודים.

[בתמונה: משה נפרד... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי johnhain לאתר Pixabay]
[בתמונה: משה נפרד... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי johnhain לאתר Pixabay]

רבי עקיבא כתב: "הכל צפוי והרשות נתונה". משה בן שבט לוי ושבט לוי עצמו הם דוגמה עבור כולנו ששינוי אפשרי באמצעות בחירה של האדם. עוד סיבה לאופטימיות בימים שלדעתי אינם טובים. שומעים היום בציבוריות הישראלית את המשפט – "אף אחד לא יכול להחליף את בנימין נתניהו"משה מוכיח, שמנהיגים אמיתיים יכולים להיות "מגמגמים" ולכאורה "לא יכולים". אנחנו נמצא את המנהיג שאחרי נתניהו ועוד נגלה (אולי) שהוא טוב ממנו.

דברים, פרק לד' - לֹֽא־כָהֲתָ֥ה עֵינ֖וֹ וְלֹא־נָ֥ס לֵחֹֽה 

הפרק האחרון של ספר דברים. משה מת: ה וַיָּ֨מָת שָׁ֜ם מֹשֶׁ֧ה עֶֽבֶד־יְהוָ֛ה בְּאֶ֥רֶץ מוֹאָ֖ב עַל־פִּ֥י יְהוָֽה. איפה משה מת? על פי יהוה. קרוב מאוד, ממש בתוך הפה של יהוה. כאילו יהוה נתן למשה נשיקה. נשיקת אהבה ומוות.

מי קבר את משה? איפה משה נקבר? ו וַיִּקְבֹּ֨ר אֹת֤וֹ בַגַּיְ֙ בְּאֶ֣רֶץ מוֹאָ֔ב מ֖וּל בֵּ֣ית פְּע֑וֹר וְלֹֽא־יָדַ֥ע אִישׁ֙ אֶת־קְבֻ֣רָת֔וֹ עַ֖ד הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה. יהוה עצמו קבר את משה; והוא קבר אותו במקום שאיש לא ידע איפה הוא, אבל ידוע שהוא מול בית פעור. בכך מונע יהוה את מפגן ההשתטחויות על קבר משה. לצערי, בימינו אנחנו עדים למפגני השתטחויות המוניים שהם ניגוד גמור לרוח תורת משה ויש אף הרואים בכך חילול השם ממש.

זוכרים מה זה בית פעור? בית פעור זה המקום המבטא באופן הבוטה ביותר את עבודת האלילים, את העבודה הזרה, את ההיפך מתורת משה.

לפי הפירוש שלי, משה נקבר בכל מקום שבו מתקיימת עבודה זרה, וזאת כדי להזכיר לנו תמיד, שלמקום אין קדושה, כי יכולים לעשות בו עבודה זרה. וכשזה קורה – משה שם, מביט ממקום רחוק, ושובר עוד פעם את לוחות הברית.

משה מת כשהוא חי, צלול, בריא: ז וּמֹשֶׁ֗ה בֶּן־מֵאָ֧ה וְעֶשְׂרִ֛ים שָׁנָ֖ה בְּמֹת֑וֹ לֹֽא־כָהֲתָ֥ה עֵינ֖וֹ וְלֹא־נָ֥ס לֵחֹֽה. הוא היה בן 120. ראייתו הייתה מעולה וחיוניותו רבה.

[בתמונה: לֹֽא־כָהֲתָ֥ה עֵינ֖וֹ וְלֹא־נָ֥ס לֵחֹֽה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ArtTower לאתר Pixabay]
[בתמונה: לֹֽא־כָהֲתָ֥ה עֵינ֖וֹ וְלֹא־נָ֥ס לֵחֹֽה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ArtTower לאתר Pixabay]

אומרים שהוא מת כי הוא סיים את תפקידו והוא כבר לא התאים להוביל את עם המדבר לתוך ארץ ישראל. אני חושב שהוא מת מבדידות. הוא עולה להר לבד, איש לא מלווה אותו. הוא מסתכל ורואה את הארץ המובטחת, נזכר בכל מה שעבר עליו בחייו, ומבין שאת המסע הגדול שהוא עשה מ"איש מצרי" ל"איש האלוהים" הוא עשה לבד.

שאלתי את עצמי – מה המסר של משה לדורות הבאים עד היום?

משה מסר תורה שלמה שהתפתחה במשך דורות רבים לאינסוף חוקים, מצוות, דרשות, פסקים, פילוסופיה ועוד. בשבילי, ליבת המסר של משה היא, ששום דבר לא קדוש, אפילו לא לוחות הברית, שנכתבו ע"י האל ושאותם משה שובר. תורת משה נתנה לנו עקרונות מוסריים לחיים. אחד החשובים שבהם הוא עקרון השינוי. לצערי הרב ניראה שהיהדות האורתודוקסית קפאה על שמריה. ניראה שפחד הקדמה נפל עליה והיא הולכת ומסתגרת. בדרך הזו, סופה שתקרוס לתוך עצמה. כשמבינים ששום דבר לא קדוש אפשר לקיים את "צדק צדק תרדוף" במובן שהצדק אותו רודפים צריך להיות צודק, ואנושי, ומתאים לרוח הזמן. והשאלה מהו צודק ומהו אנושי – היא השאלה שכל אחד צריך לעמוד בפני בית הדין של עצמו ולתת עליה את דעתו כל יום מחדש.

זהו, ספר דברים הסתיים. התורה נחתמת במותו של משה. מוות מלא הוד ועצב.

"ואהבת לרעך כמוך, במיוחד אם אינו כמוך"
[בתמונה: "ואהבת לרעך כמוך, במיוחד אם אינו כמוך"... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי skeeze לאתר Pixabay]
[בתמונה: "ואהבת לרעך כמוך, במיוחד אם אינו כמוך"... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי skeeze לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על פרשת וזאת הברכה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

מקורות

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *