ליטל אבוקסיס: להבין אוטיזם

תקציר: להיות משלבת זה כל המשתמע מכך, לעזור לילד להשתלב בחברה, בכיתה, בלימודים, לתווך לו סיטואציות שקשה לו להבין, תוך כדי התחשבות בצרכיו. מהרגע הראשון שהתחלתי את התפקיד, זאת הייתה אהבה ממבט ראשון. המבט הזה של ילד תמים, שלא ניתן להבין כלום מהבעות פניו, כי אין לו… לאוטיסטים אין סימן לביטוי חיצוני של רגשות, אין להם הבעות פנים…

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי karelinlestrange לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים אודות אוטיזם ומשמעותו, לחצו כאן]

עודכן ב- 4 באפריל 2023

אוטיזם הוא מצב התפתחותי נוירולוגי המשפיע בעיקר על יכולת תקשורתית חברתית עם הסביבה, התנהגות, ותחומי עניין חזרתיים מצומצמים (אלו"ט).

קשת האוטיזם רחבה מאוד; ובה, כל אוטיסט מוצב במקום שונה ובתפקוד אחר, כל אחד מהם שונה ומיוחד בדרכו שלו. השוני נמדד בעיקר ברמת התפקוד:

  • ישנם עצמאיים כמעט לגמרי, משתלבים בחברה, בשוק העבודה, מתנדבים במקומות מותאמים ואפילו נמצאים בעולם האקדמיה.
  • וישנם אוטיסטים תלותיים, עם קושי רב ליצור קשרים חברתיים, קושי בדיבור וביטוי עצמי, שמתבטא בקושי מוטורי וקוגניטיבי.

לפני כ- 13 שנים, עם כניסתי למערכת החינוך, מנהלת בית הספר שבו עבדתי הציעה לי לשלב ילד אוטיסט לכיתה רגילה. אני? אוטיסט? מה זה בכלל? היא ענתה לי: ילד צריך אהבה והבנה וזה מי שאת... היא צדקה!

להיות משלבת זה כל המשתמע מכך, לעזור לילד להשתלב בחברה, בכיתה, בלימודים, לתווך לו סיטואציות שקשה לו להבין, תוך כדי התחשבות בצרכיו. מהרגע הראשון שהתחלתי את התפקיד, זאת הייתה אהבה ממבט ראשון. המבט הזה של ילד תמים, שלא ניתן להבין כלום מהבעות פניו, כי אין לו... לאוטיסטים אין סימן לביטוי חיצוני של רגשות, אין להם הבעות פנים.

[בתמונה: לאוטיסטים אין סימן לביטוי חיצוני של רגשות, אין להם הבעות פנים. תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי TotumRevolutum לאתר Pixabay]

בשבועות הראשונים נוצר קשר מיוחד של הבנה והזדהות שעזר לי להיכנס אל תוך עולמו האישי של הילד. ההזדהות קידמה את הקרבה, וגרמה לשנינו להאמין אחד בשני. ככל שעבר הזמן, נדהמתי לגלות ילד חכם בצורה יוצאת דופן, שמבין בכל תחום אפשרי שקיים בעולם; ויודע לשלוף תשובה לכל שאלה. לא הכרתי, לפני כן, ילד בן 10 עם ידע עולם כל כך רחב ועם כל כך הרבה מידע וידע.

תוך מספר לא רב של כמה חודשים לימדתי אותו לומר - מה אני מרגיש; מה אני צריך; האם נעים לי, והאם לא - ורק לאנשים שסובבים אותי, קרובים אליי ואני מכיר אותם. לאוטיסט קשה להבין ולהבחין מתי מותר ומתי אסור. הוא יכול לפנות לאיש זר ברחוב ולשוחח איתו, כאילו זה מובן מאליו.

האתגר הגדול היה קשרים חברתיים, כל מה שניסיתי היה ללא הצלחה, הילד התנגד. התנגדות היא דבר שלא כדאי ליצור משום שזה גורם להם להיכנס לבועה שקשה לצאת ממנה. הגענו למסקנה, כל הצוותים המקצועיים יחד, שלילד אין צורך בקשרים חברתיים, ובעיקר אין לו רצון.

היה לי קשה לקבל את זה, לא הרמתי ידיים, חשבתי על העתיד שלו, החברה יכולה להרוויח המון אם אנשים עם כזה ידע יהיו בסביבה. אדם עם ידע כזה יכול לתרום לעולם. מצאתי משחקים שהוא אוהב, יותר נכון גרמתי לו לאהוב, במשך שבועות שיחקנו הוא ואני. החזרתיות והקבוע, זה ללכת על בטוח עם אוטיסט. בכל פעם ששיחקנו, ישבו לידי ילד או ילדה, ששאלתי אותם שאלות תוך כדי משחק; ובכך, גרמתי לשלושתנו להיות קבוצה חברית לכמה דקות.

ככל שהילד התבגר, בזכות הרצון לשחק עם אנשים וילדים, מעגל החברים שלו גדל, הצורך שלו לקשר חברי גדל... עבורי זה אושר גדול, זאת זכות ומתנה גדולה לדעת למצוא נקודות חוזק שיכולות לעזור לאדם אח!

[לקובץ המאמרים אודות אוטיזם ומשמעותו, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

3 thoughts on “ליטל אבוקסיס: להבין אוטיזם

  1. ליטל ,את כל כך מיוחדת ומרגשת ,בהחלט הכנסת אותנו לעולמו של אוטיסט וגרמת לי להבין איך להתייחס וללמוד .תודה רבה אלופה שלנו !

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *