"בדיוק כמו שעשיתם לנו בששת הימים"… רומן מרתק ונבואה בצידו

[בתמונה: כריכת הספר: 'מחר יישבר השרב' ליצחק ניר; שראה אור במפעלי כנרת, זמורה בתן דביר - מוציאים לאור, ב- 2018][בתמונה: כריכת הספר: 'מחר יישבר השרב' ליצחק ניר; שראה אור במפעלי כנרת, זמורה בתן דביר - מוציאים לאור, ב- 2018]

"הערבים לא טפשים, גרשון. הם יפגעו רק בכל המסלולים שלכם! אף מטוס לא יוכל להמריא!" צחק. "החץ וקלע דוד שלכם לא יעצרו אלפי טילים מדויקים ביום. בדיוק כמו שעשיתם לנו בששת הימים!"... "אבל איפה הצוות שלך, דוקטור סולטאני?" שאל כבר בלי קול. "כולם קיבלו הוראות באינטרנט להצית שרפות! עכשיו המדינה בוערת! אבל אנחנו לא פוגעים בתשתיות ובבתים. רק מלמדים אתכם לקח..." צחק...

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מבין גדול בספרות אני לא; אבל יש משהו ברומן הזה של יצחק ניר (ראו תמונה למטה משמאל) שגרם לי, מרגע שהתחלתי לקרוא, לא להרפות ממנו עד הסיום: מאוד ישראלי. הסביבה כל כך מוכרת, ויחד עם זה, שונה... 

יצחק ניר הוא איש מיוחד שבא מרקע מיוחד: שילוב מרתק של טייס קרב לשעבר ומתכנן בחיל האוויר; קברניט אל על; מפקח בטיחות בתעופה; ו- צייר. 

ניר אינו זר לקוראי האתר: 'ייצור ידע'. הוא משתייך לקבוצת הכותבים על המלחמה הבאה, ומוכר לנו משני מאמרים שפרסם בנוגע לפניה של המלחמה הבאה: 'על מסלולים וטילים' ו- 'האם אנו מוגנים מטילי האויב'..

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן] [למאמרו של יצחק ניר: 'על מסלולים וטילים', לחצו כאן] [למאמרו של יצחק ניר: 'האם אנו מוגנים מטילי האויב', לחצו כאן]

סיפור המעשה 'מרוח' על הכריכה האחורית:

יצחק ניר, מחבר הספר "מחר יישבר השרב". לשעבר טייס קרב ומתכנן בחיל האוויר, קברניט אל על, מפקח בטיחות בתעופה וצייר.

"יד המקרה מפגישה בכיר ישראלי ודיפלומטית זרה הצעירה ממנו בשנים רבות. אהבתם המאוחרת והכמעט בלתי אפשרית, מצמיחה לה אויבים. במסעם נחשפים גיבורי הסיפור, ואתם אנחנו, לסוגיות המשסעות את החברה בישראל. מסיפור האהבה העדין עולות תובנות משנות השקפת־עולם.

מאז מלחמת ששת הימים אנו חיים ונלחמים על קיומנו, בארץ מוקפת מזרח־תיכון אלים וגועש. חמישים שנה של הליכה במעגל־קסמים אכזרי.

מחר יישבר השרב — רומן ישראלי עתידי ומרתק, מציע פתרון חדש, מפתיע ומסעיר.."

[משמאל: תמונת המחבר, יצחק ניר. המקור: פייסבוק]

אבל כדרכי, אני מעדיף לטפל בקטע שולי שמשך את עיני בספר הזה...

יצחק ניר כינה אותו "רומן עתידי"; וכיוון שניר עוסק וכותב על המלחמה הבאה, חיפשתי אותה שם, ברומן.

במאמרו: 'על מסלולים וטילים', מתאר יצחק ניר, בפירוט רב, את תוצאות המלחמה הבאה בעורף הישראלי: המערך שאנו סומכים עליו, כי יגן עלינו בשעת מבחן, עלול לקרוס בתום כ- 3 ימי לחימה. כך נישאר אנחנו - העורף האזרחי כמו גם העורף הצבאי - חשופים לטילים, רקטות ופצצות מרגמה של אויבנו...

במאמרו: 'האם אנו מוגנים מטילי האויב', מתאר ניר את המלחמה כ"מלחמת הטילים": ככזו, טילי האויב עלולים לשתק את חיל האוויר באמצעות פגיעה נמשכת במסלוליו ובמרכזי הבקרה שלו, בדומה לאופן בו שיתק חיל האוויר את חילות האוויר המצריים והסוריים ב"ששת הימים" ע"י הפצצת מסלולי הטיסה שלהם...

[האם אנו מוגנים מטילי האויב? טיל הסומאר האיראני. התמונה לקוחה מהתקשורת האיראנית]

[האם אנו מוגנים מטילי האויב? טיל הסומאר האיראני. התמונה לקוחה מהתקשורת האיראנית]

אז חיפשתי את המלחמה הבאה ברומן ומצאתי אותה בהזיות הכאבים של ראש המוסד, גרשון שליט, כתוצאה מפציעה ישנה: "...

יום מחניק ולוהט עלה. אלפי הצתות בשדות, ביערות, בבתים ולאורך הכבישים הדליקו אש גדולה. מאות אלפי מכוניות נתקעו בפקקים אינסופיים, ובצפירות יאוש חסמו את כבישי הארץ. ענן כבד היתמר ושט עם הרוח המזרחית אל הים האפור, החלק כראי. מכבי האש ייללו בצופריהם אך נבלמו בדרכם, רושפים מזעם. מטוסי כיבוי האש חגו כיתושים שיכורים שרוססו, מעל מסילות ברזל שוממות, שעשנן השחור עולה השמימה.

[בתמונה: "אלפי הצתות בשדות, ביערות, בבתים ולאורך הכבישים הדליקו אש גדולה...". התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 12019 לאתר Pixabay]

[בתמונה: "אלפי הצתות בשדות, ביערות, בבתים ולאורך הכבישים הדליקו אש גדולה...". התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 12019 לאתר Pixabay]

אדם צעק: "בפניקה ובבלגן של השרפות והטילים, חיזבאללה פרצו לחמישה יישובים! המון הרוגים ופצועים! מאדמית ומדישון נחטפו מאתיים עשרים ושלושה ישראלים, אתה מבין, המפקד?!" אבל הוא רק הביט ברופא הערבי: "מרואן, מה זה? למה משגרים טילים? אמרת שהערבים השלימו איתנו..." ניסה ללחוש בפה יבש ונחיריים סתומים.

"הערבים לא טפשים, גרשון. הם יפגעו רק בכל המסלולים שלכם! אף מטוס לא יוכל להמריא!" צחק. "החץ וקלע דוד שלכם לא יעצרו אלפי טילים מדויקים ביום. בדיוק כמו שעשיתם לנו בששת הימים!"

"אבל איפה הצוות שלך, דוקטור סולטאני?" שאל כבר בלי קול. "כולם קיבלו הוראות באינטרנט להצית שרפות! עכשיו המדינה בוערת! אבל אנחנו לא פוגעים בתשתיות ובבתים. רק מלמדים אתכם לקח..." צחק. אדם, בסרבל כתום של טייסי כיבוי האש, אכל פלאפל: "גרשון, הרוסים מפטרלים ולא נותנים לאף אחד לטוס. בגללך גם הסורים משגרים את הסקאדים שלהם".

"רק שדות תעופה ושרפות, והציונים אבודים!" צעק נסראללה בטלוויזיה. למדנו מכם לעשות 'מוקד' (שם המבצע של חיל האוויר בתחילת מלחמת ששת הימים, פ"י), יהודים טפשים! עכשיו אתם על המוקד! חה-חה-חחה..." חירחר בצחוק רע, "אז תייללו ליונייטד ניישן: 'סיז פייר! סיז פייר!'" גיחך רשעות, "אללה אכבר!" צרח ונעלם. ..." (ניר, 2018, ע' 289-288).

[בתמונה: נסראללה - "יהודים טיפשים! עכשיו אתם על המוקד!"... המקור: הטלוויזיה הלבנונית]

[בתמונה: נסראללה - "יהודים טיפשים! עכשיו אתם על המוקד!"... המקור: הטלוויזיה הלבנונית]

רומן מרתק... נבואה קשה (אבל ריאלית...).

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

2 thoughts on “"בדיוק כמו שעשיתם לנו בששת הימים"… רומן מרתק ונבואה בצידו

  1. כדי שהמטוסים שלנו לא יהפכו לפיל לבן, אולי נכון לבנות בסיס ומסלולים מתחת לקרקע – בתוך צלע הר, למשל בהרי השומרון.
    מדובר בהוצאה דימיונית ובזמן רב, אבל אולי אין ברירה.
    ביוגוסלביה בנו כזה, מוגן גם מפצצת אטום, מייד בתחילת המלחמה הקרה.

    יש גם אפשרויות של פריסה מהירה, אבל לכל מקום בו יפרסו יוכלו להגיע הרקטות והטילים המדוייקים של האוייב, אלא אם כן תהיה הסוואה ברמה גבוהה מאד, וגם זה יחזיק לזמן קצר ביותר.

  2. יצחק ניר אוחז את השור בקרניו.
    הטילים המדויקים, בליסטיים ושיוט מהווים מישקל נגד לחיל האוויר.
    ביכולתם לפגוע בכל מטרה שנמצאת בטווח הטיסה שלהם
    אך יש להם יתרון גדול על המטוסים.
    הם לא נזקקים לשדות תעופה ולכן הם מפוזרים ופחות פגיעים מהמטוסים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *