אלי בר און: טילי שיוט הם הזוטות בנשק שמופנה נגדנו!

[בתמונה: טיל בליסטי הודי מסוג אגני II. הטילים הבליסטיים, ארוכי הטווח, הם הנשק של המלחמות הבאות... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי (Antônio Milena (ABr. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על טילי שיוט ופגעיהם, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

הכותרות בתקשורת האלקטרונית והכתובה זועקות: הממשלה אישרה תקציב של מליארדים לרכש של סוללות טילים שנועדו ליירט טילי שיוט.

אני סבור כי ההשקעה ברכש טילים נגד טילי שיוט לא רק שלא תוסיף לביטחון, סביר שתגרע תקציבים חיוניים יותר מהביטחון.

להערכתי ההשקעה המתוכננת הזו של מיליארדים רבים (על כך מדברים בתקשורת) ברכש של טילים יקרים מאוד להם יכולת מוגבלת ליירט טילי שיוט היא ברכה לבטלה. זה בזבוז לא אחראי של כספי משלם המסים, זריקת כסף טוב על רעיון גרוע...

הסבר

הסכנה העיקרית עדיין - וכך גם זו שצפויה להיות למדינת ישראל בעתיד - היא מהטילים הבליסטיים הכבדים, ארוכי הטווח; ובעיקר, המדויקים שברשות איראן והמליציות שלה. להערכתי מספרם כעת גדול פי 10; ונראה שגם הרבה יותר ממספרם של טילי השיוט. כך צפוי שיהיה גם בעתיד.

ראשי הנפץ של הטילים הבליסטיים הגדולים, כבדים משמעותית מראשי הנפץ של טילי השיוט. הם גם מדויקים עד לרמת הפגיעה במבנה מטרה מוגדר וגם הם ארוכי טווח.

בנוסף, עלות היצור של הטילים הבליסטיים המדויקים נמוכה משמעותית (50 אחוז ויותר) מעלות הייצור של טילי השיוט.

כך גם עלות ההסבה של רקטה טיפשה (יש להם אלפים) לטיל מדויק; שהיא ממש זניחה ביחס לעלות היצור של טילי השיוט.

אז נשאלת שוב השאלה? האם אנחנו מוגנים היטב נגד הסכנה הלאומית שמשקלה הנוכחי הוא כ- 90 אחוז ואז האם יש לנו עודפי כספים כדי לבזבז על הזוטות של טילי השיוט?

התשובה היא שאנחנו לא מוגנים כלל ועיקר נגד מתקפה נרחבת של טילים בליסטיים מהירים מאוד ומדויקים. בקרוב יהיו לאויב גם טילים מתמרנים... טילים נגד טילים יקרים - שלנו וגם של ארה"ב - לא יצליחו לעמוק במשימה הכבדה הזו. הם מעטים מידי ויעילות היירוט שלהם למיירט בודד נמוכה וכזו היא תהיה גם בעתיד.

רק לייזר רב עוצמה יכול לנטרל את הסכנה הביטחונית מס' 1 לביטחון מדינת ישראל.

טילי שיוט מנמיכי טוס - האם בכלל ניתן ליירט?

אז עם אתם עדיין מתעקשים לבזבז את כספו של משלם המסים אשיב. קשה מאוד לאתר את טילי השיוט במהלך טיסתם הנמוכה (50 מטר מהקרקע) למטרה.

אם כן, אזי ניתן לאתרם רק מטווח שנע בין קילומטרים ספורים לעשרות ק"מ בודדים ממטרתם; ואזי, הזמן שנותר ליירוט קטן מאוד אם בכלל.

למערכת המיירטת באמצעות טילים, נדרשות עשרות שניות כדי להיערך מהמצב של זיהוי האיום, החלטה מה עושים וכיצד?, שיגור הטילים המיירטים (צריך לשגר 2 וטילים יקרים, עלות ניסיון יירוט של מיליוני דולרים) השגת מהירות מקסימלית ע"י הטיל המיירט ותמרון של הטיל המיירט עד להגעתו לקרבת האיום.

לאמור בכל מצב, המערכת לא תהיה יעילה נגד האיומים הקרובים.

יצרני טילי השיוט פיתחו טילים, שחלקם מצויים כבר בשימוש (הקליבר הרוסי הוא נכון לעכשיו טיל השיוט המשוכלל בעולם; והוא כבר נמכר למדינות אחרות ובהם אלג'יריה, ויש עוד). טילי השיוט החדשים מגבירים את מהירותם בקרבת המטרה, מכ- 250מ/ש לכ- 900מ/ש. בנוסף הם גם מתמרנים.

עוד לא נולד טיל היירוט שיודע גם תאורטית להתמודד עם טילי שיוט מהירים ומתמרנים! גם הזמן שנותר למערכת כדי ליירט את האיום לפני שיפגע מתקצר במצב כזה מ כ 80 שניות ל 25 שניות בלבד.

 

[בתמונה: המערכת נגד טילים בליסטיים: S-400. עוד לא נולד טיל היירוט שיודע גם תאורטית להתמודד עם טילי שיוט מהירים ומתמרנים... מקור התמונה: סוכנות TASS]

שוב גם כאן, לא ניתן להתחמק מהפתרון היחיד, שהוא גם זול וגם היחיד שיעיל: לייזר כימי רב עוצמה.

זמן הגעה של הקרן הוא אפס שניות לטיל התוקף והתמרון של הטיל התוקף אינו נוגע ללייזר.

כל פתרון אחר לרבות לייזר מוצק חלש שטווח היירוט שלו זניח הוא זריקת כספי משלם המסים לפח; והונאת הציבור התמים, שסומך על מערכת הביטחון.

[התמונה באדיבות היצרן]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על טילי שיוט ופגעיהם, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

19 thoughts on “אלי בר און: טילי שיוט הם הזוטות בנשק שמופנה נגדנו!

  1. שר הביטחון בזמנו עמיר פרץ הכריע על פיתוח כיפת ברזל במקום תותח לייזר כימי. הוא קוצר שבחים רבים מאד על החלטתו. נראה שטעה. יכולנו כיום עם אותם משאבים להתגונן נגד טילים מסוגים שונים ומרחקים שונים ואף פצמ"רים ובעלות נמוכה משמעותית. כך זה כשבוחרים מנהיגים לא מחודדים מספיק. אחר כך בוכים.

  2. אלי בראון "כלכלן ?" אולי "קלקלן " מספיק עם החרטא שלך .ואם אתה פוחד אז אירופה פתוחה עבורך כמו הפליטים ממדינות ערב..

  3. כול הבעיה עם האירנים..שמזלם שהם רחוקים(המרחק)
    לכןןןןןןןן..נורא פשוט…
    גם ככה הסעודים רועדים מהם..
    לכן….
    ישראל צריכה להקים ממש כאין בסיס חל האוויר שם/נייד
    ואז כבר אין בעית מרחק
    ואז רבותי..כאיש חיל האויר מבטיח לכם
    שתוך…מספר ימים-מועטיםםםםםם
    אירן חוזרת 50שנה אחורה רק עי חיל האוויר
    פשוט….מביאה שואה על עצמה
    בדוק ומנוסה.
    במלחמה….אין חפים מפשע
    לא ילדים
    לא אנשים
    ולבטח לא מטרות אסטרטגיות
    בקיצור-לא רואים אף אחד ממטר.

    • תפסיקו כבר עם ה "כוחי ועוצם ידי" ו"אשרי העם שצהל לו " נכון שהלך לנו טוב בכמה מלחמות , אבל צחקנו על חיזבאללה במלחמת לבנון השניה ואכלנו אותה עם מספר הרוגים לא מבוטל כי ה סמוך על צה"ל לא עבד . מתי תבינו שיש הפתעות בחיים . בעופרת יצוקה היו ניסים ענקיים . כי היו תפילות , וחילקו סידורים . תהילים , ציציות , תפילין . זו רק דוגמא קטנה . נכון שצהל חזק , הכל טוב ויפה אבל תגידו בעזרת ה' , ולא רק בעזרת צה"ל . כי יש הפתעות בחיים .וצריכים ללמוד מיעקב אבינו , שאפילו ה' אמר לו שהוא ישמור אותו , בכל זאת התפלל ואמר "קטונתי מכל החסדים….וגם התכונן למלחמה , ואפילו הביא מתנות לעשיו כשוחד כדי שלא יהרוג אותו ואת כל המחנה שלו .

    • אין רחמים בשעת מלחמה , לצערינו ישנם עדיין אויבים המנסים לכלותינו מעל פני הייקום הם עוד מצהירים זאת בפומבי וכולם רדומים כולל אותנו.?!?!?! שלא יהיה רחמים יש צורך לתת מכת פתע לחסל את הצוררים האלה באשר הם ולא לרחם כי אולי. יש באיזורם "תמימים"

  4. מתי נפסיק להתחבט בהתגוננות ונחשוב איזה מכת אש ראויה ורצויה להכין לאויב הרוסים הכניעו את הגרמנים יימך שמם במכת רקטות שנקראו סטויצקה מאות רקטות בדקה ללא הפסקה כך צריך להכין את המערך התגובה שלנו בלבנון סוריה ועזה לגבי אירן ועירק יש את הסעודים שנבנה איתם מערך כזה הקרוב לגבולם של עירק ואירן מכת אש מסיבית לעיתים יכולה להכריע מלחמה כבר בהתחלה .

    • למה כל הזמן ישראל הולכת לכיוון של התגוננות למה לא משקיעים כסף יותר בטילים התקפיים חוץ מהיריחו כל הטילים שלנו קטנים למרחקים קצרים שישקיעו גם בטילים בליסטיים ארוכי טווח מה יש

  5. כמו שעשו את כיפת ברזל ושאר ההגנות יש לצפות שתבוצע גם הגנה נגד טילי שילוט אם זה לייזר או מערכת אחרת. צריך רק להגדיר המטרה ולתקצב.

    • מר בראון
      שקט האוייב מאזין
      תודה על ההסבר המפורט
      לדעתי הידע שלך והחכמה שלך
      גובלים בטיפשות על סף בגידה במולדת..
      מידע כזה צריך להעביר לנוגעים בדבר ולא לאוייבנו בתקשורת,
      .כדי שנראללה יוכל להתרבב עם המידע.

  6. סליחה לא צריך לחכות לטילי שיוט צריך להחריב כמה ערים עם הפצצה האמיתית שיחזרו לתקופת האבן היה לנו היטלר אחד שכמעט חיסל את כל העם היהודי עכשיו הבא להרגך השקם והרגו מספיק עם הבלבולי בצים

  7. מעולם לא הוכרעה מלחמה ע"י הפצצה של האזרחים וגרימת נזק לתשתיות ! טילים מדוייקים חמקניים משמידים מטרות איכות צבאיות , מפקדות , מטוסים , מתקני קשר , מחסני תחמושת הם הסכנה האמיתית . צריך לפתח את מכלול ההגנות לאותם מתקנים וכלים , הגנה על אזרחים צריכה להיות פיזית בלבד ע"י מקלטים המוניים כדוגמת המקלטים שנבנו בתקופת המלחמה הקרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *