אלי בר און: מחדל הנחיתות הטכנולוגית

[בתמונה: נחיתות... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים בנושא מלחמת יום הכיפורים, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

כשמקבלי ההחלטות חושבים על מלחמה גדולה או המערכה  שבין המלחמות (מב"מ) הם יוצאים מתוך ההנחה המוטעית שהטכנולוגיה של הצדדים הלוחמים היא פחות או יותר זהה.

מה שמשנה מבחינתם הם נתונים כגון: גודל הצבאות, רמת האימון של הכוחות, רמת המפקדים בכל הדרגים, רמת המודיעין שלנו על האויב, היכולת להפתיע את האויב (מכה מקדימה) וכד'.

להערכתי, מרבית חללי מלחמת יום הכיפורים לא נגרמו בגלל ההפתעה.

מרבית חללי מלחמת יום הכיפורים וגם הכיבוש המצרי של הצד שלנו לאורך תעלת סואץ נגרמו בשל נחיתות טכנולוגית: מאחר ולחיל האוויר לא היה מענה טכנולוגי סביר, כנגד מערך סוללות הנ"מ שפרסו הערבים/רוסים לאורך גבולותינו עם מצריים וסוריה.

[למושג: 'המערכה שבין המלחמות', לחצו כאן] [לריכוז המאמרים בנושא מלחמת יום הכיפורים, לחצו כאן]

[בתמונה: במלחמת יום כיפור היו אלה דווקא המצרים שייצרו את תמונת הניצחון, בגין יתרון טכנולוגי... הדגל המצרי מונף, על בסיס התמונה האמריקנית המפורסמת של קרב איוו גימה במלחמת העולם השנייה. התמונה פורסמה באתרים מצריים רבים, ללא פירוט של הצלם ו/או בעל התמונה. למקור התמונה, לחצו כאן. כיוון שבעל הזכויות לא אותר, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

בנוסף, גם לחיל השריון לא היה מענה טכנולוגי/תורתי סביר לעשרות אלפי טילי הנ"ט ומטולי ה- rpg שבהם חומש בצבא המצרי.

התהליכים הנ"ל של השינוי הטכנולוגי באמל"ח של האויב התבצעו כ- 3 שנים לפני פרוץ המלחמה; והיו ידועים למערכת הביטחון, אך לא זכו להתייחסות רצינית. כאן מערכת הביטחון והממשלה לא פעלו כנדרש.

התוצאה: רמת הסיוע של חיל האוויר לכוחות היבשה הייתה עלובה בלשון המעטה; ובנוסף, מטוסים רבים שלנו הופלו והטייסים האמיצים נהרגו או שנישבו. מאות רבות של טנקים ונגמש"ים שלנו בחזית הדרום נפגעו והושמדו ע"י טילי ורקטות נ"ט.

להערכתי, מרבית נפגעי מלחמת יום הכיפורים נפגעו כתוצאה של המחדל הטכנולוגי של צה"ל ומערכת הביטחון!

מה קורה היום?

שנים רבות יודע כל מי שצריך לדעת במערכת הביטחון - וגם הפוליטיקאים שמפקחים על המערכת הזו - על ההתעצמות האדירה של איראן והחיזבאללה בעשרות אלפי רקטות קלות, רקטות כבדות וארוכות טווח, וטילים. כעת ובגדול, גם בטילים מדויקים שמעצימים את הקטלניות פי 10 ויותר.

הם יודעים ועדיין לא מפתחים ומתחמשים במענה הטכנולוגי שמתאים להתמודד עם המצב הזה. נראה שהאנשים המחליטים והתקשורת שמשרתת אותם נתפסו לקונספציות הזויות, שמטרתן לדחות את ההתמודדות עם המציאות. ספקולציות הזויות כגון: אסד יפול והסונים ישתלטו על סוריה; ואז הם יפלשו ללבנון, ויחסלו את החיזבאללה.

נראה שהם לא שאלו את עצמם ומה יקרה אם אסד והאיראנים והחיזבאללה - בסיוע כבד של רוסיה - ינצחו את המורדים הסונים... מה אז? מי יהיה היריב הבא שלהם?

יתכן שהיו גם ארגונים ואנשים שהמצב - של לא לעשות את ההכרחי והנדרש וכן לעשות את המיותר - השתלם להם כלכלית ואישית.

רבותי,

טילים נגד טילים (כיפת ברזל והאחרים) לא מתוכננים להתמודד עם כמויות ואיכויות כאלה. לא עם כמויות של 2,000 רקטות שישוגרו לישראל מידי יום; ועוד עשרות רחפנים וטילי שיוט מדויקים. גם לא עם האיכויות של הטילים המדויקים הקטלניים שפוגעים במדויק במטרות הנחשבות ביותר.

ראו את מקרה התקיפה האיראנית האיכותית באמצעות חימוש מדויק (לא יקר) על מתקני זיקוק הנפט בערב הסעודית.

רבותי זו רק ההתחלה. ברור שיהיה כאן תהליך של ניצול הצלחה.

חייבים להעיר את הממשלה ומערכת הביטחון מתרדמת החורף בה הם שרויים שנים רבות. אין מנוס מכניסה, שוב ומיד, לפיתוח ולהתחמשות בטכנולוגיה היחידה שנותנת מענה ליירוט הסיכון הביטחוני מס' 1 של ישראל.

האיראנים מקיפים אותנו בחגורת טילים עבה ומסוכנת. כשיגיע הזמן - והיעד הכמותי והאיכותי בהתחמשותם יושג - הם יתקפו ויעשו זאת ללא כל רחמים.

הפתרון היחיד לנטרול הסיכון הביטחוני הגדול מכולם הוא יירוט באמצעות אנרגיה ישירה היא קרן הלייזר רבת העוצמה. רק מערכת לייזר כימי שכבר פותחה לפני שנים היא מערכת הסקייגארד תוכל לתת מענה.

האם מלחמת יום הכיפורים בתצורה המתאימה לנסיבות ולטכנולוגיה של שנת 2020 תחזור שוב?

סקייגארד

סקייגארד

[התמונה באדיבות היצרן]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים בנושא מלחמת יום הכיפורים, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *