אמציה חן: שתי אוגדות מילואים פחות!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay]

[לריכוז מאמרים בנושא: צבא המילואים, לחצו כאן] [לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

בתחילת ספטמבר - בצמידות לכתבה מצולמת של עיתונאית ערביה, על הפקרת בסיס צה"ל בצפון - הודיעו כלי התקשורת על כוונתו של הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, להשבית שתי אוגדות מילואים.

לשמע הידיעה על השבתת חלק ניכר מהסד"כ המבצעי, נזעקתי למקלדת, כדי להפנות תשומת לבם של קוראי, על חובתם לעורר את חברי וועדת חוץ וביטחון; בתקווה שהפעם - בניגוד לכישלונם המתמשך בפיקוח על צה"ל. כל שכן בהתחשב בשינוי שעומד לפתחינו - יבצעו חברי הוועדה את תפקידם כהלכה.

תחילה, בבחינה כיצד מנותח המשתנה במטכ"ל, שהרי אפילו ח"כ מתחיל, יודע כי מהלך בסדר גודל שכזה, מחייב שינוי בתכניות המלחמה. מה גם שהמשך התהליך, מחייב להתניע נוהלי קרב להטמעת השינוי (הכולל תכנון ואישורי תכניות), ובכלל זה אימונים, והשלמות אמצעים בכל דרגי הביצוע.

שני יעדים אמורים לנתב, את עבודות הוועדה:

  • הראשון כפי שנאמר עוד קודם, בו יידרשו חברי הוועדה לבחון אם בכלל, מתייחס המטכ"ל לשינוי.
  • השני - בעצמו לקח ממלחמות ישראל הממתין להפקה - נסמך על העובדה, שמאז מלחמת "קדש" ועד היום, לא העמיד המטכ"ל לגיסות תכניות לקראת מלחמה; מה שמחייב את חברי הוועדה, לחפור ולהעמיק, כדי לוודא קיומם של תכניות מבצע מעודכנות, בנלווה לתכנית מעקב על מידת השרשת המשתנים, בכל תחום ובכל יחידה.

שהרי כל חבר וועדה, גם אם השתחרר מצה"ל, בדרגת רא"ל/ ואו אלוף ודרומה. חייב לדעת כי תכניות שלא הורדו לכוחות מבעוד זמן - ללא נוהל סדור הכולל: תכנון ואישורי תכניות, תרגילים וסיורי מפקדים, לרבות שינונם והתאמתם למשתנים - אין בהם תרומה כלשהי לביטחון, זולת היותם בחזקת חומר לוועדת החקירה הבאה עלינו לרעה.

[לריכוז מאמרים בנושא: צבא המילואים, לחצו כאן] [לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *