אסא כשר: הערות על הבחירות הקרובות

[בתמונה: חישבו מה ממתין לנו בקצה המדרון החלקלק הזה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Nietjuh לאתר Pixabay]

[לריכוז המאמרים על בחירות, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב-2 במרץ 2020

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל.

כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

.

*  *  *

1. כל מפלגה המשתתפת בבחירות היא סיפור מורכב מאוד: יש לה הרבה עמדות בהרבה שאלות, יש לה הרבה חברים בכירים, יש לה עבר מוכר והווה מתמשך.

2. בילדותי, חיפשתי את המפלגה המושלמת: זו שאני מוצא בה ייצוג שלם של דעותיי, שאני מכבד את כל חבריה הבכירים, שאין דופי בעבר שלה וגם לא בהווה שלה. עד מהרה הבנתי שאין מפלגה כזו ולא ייתכן שתהיה.

3. היום, אני שואל את עצמי, מה הנושא החשוב לי ביותר; ומתכנן את ההצבעה שלי לפיו. מפלגה שיש לי אמון בהשפעה החיובית הגדולה ביותר שלה, בנושא החשוב לי יותר מכל, תזכה בקול שלי; גם אם חלק מעמדותיה לא מקובלות עליי, גם אם חלק מחבריה הבכירים לא מעוררים בי התפעלות.

4. היום, הנושא החשוב לי ביותר הוא "הפיכת הפירמידה השלטונית". במדינה מתוקנת הפעילות הפוליטית היא פירמידה:
  • ראשית, טובת הכלל - האזרחים והמדינה, בדגש על מוקדי החולשה.
  • שנית, קידום המפלגה, כדי לשרת היטב את טובת הכלל.
  • שלישית - קידום אישי, עניין אנושי טבעי של אנשים להתקדם בסולם הפעילות שלהם.
במדינת ישראל של היום, הפירמידה השלטונית הפוכה: ראשית, האינטרסים האישיים של אנשי השלטון - יותר כוח אישי, יותר טובות הנאה אישיות, יותר כבוד אישי. שנית, האינטרסים המפלגתיים - יותר מנדטים, יותר כוח, יותר טובות הנאה לקרובים לצלחת. שלישית, טובת הכלל - האזרחים, במיוחד החלשים, והמדינה, במיוחד בתחומי החולשה שלה. 5. אני מעוניין לראות את הפיכת הפירמידה השלטונית, מפירמידה של גריפת כוח, טובות הנאה וכבוד, לפירמידה אחרת, של אומץ, אחריות ואמינות. לשם כך, צריך להחליף את השלטון הנוכחי, שאין לי בו שום אמון, בשלטון חלופי, שיהיה לי בו אמון. זה יהיה המצפן שלי ביום הבחירות.

[לריכוז המאמרים על בחירות, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *