יצחק אדיג'ס: המעמד החדש של "חסרי התועלת הכלכלית"

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[למאמר המקורי של פרופ' יצחק אדיג'ס (באנגלית) בבלוג שלו, לחצו כאן]

באתר זה אנו מרבים לעסוק בבינה המלאכותית ובהשלכותיה על החברה האנושית...

מאמר מעניין בהקשר זה, פרסם מומחה הארגון, פרופ' יצחק אדיג'ס (ראו תמונה משמאל), ב-30 באוגוסט 2019, בבלוג שלו (באנגלית; זְכֻיּוֹת שְׁמוּרוֹת ©).

בשל העניין שבהם הבאתי את הדברים לפניכם, כאן בעברית.

[בתמונה משמאל; יצחק אדיג'ס, צלם לא ידוע, מתוך אתר VK)

כותב אדיג'ס: "...

לאחרונה ראיתי ביוטיוב סדרת סרטונים של פרופ' יובל נח הררי על עתיד האנושות. רגע לפני זה צפיתי בסרט תיעודי על קומפטון (Compton), בירת הפשע בקליפורניה. ראיתי כמה הקבלות מעניינות בין שני הנושאים שהייתי רוצה לחלוק אתכם.

בסרטון שלו, הררי דיבר על כך, שהבינה המלאכותית תיצור מעמד חדש של אנשים, שהוא מכנה: "חסר תועלת כלכלית". זו מעמד של אנשים שיאבדו את מקום עבודתם בבינה מלאכותית ומחשבים; הם יתקשו להמציא את עצמם מחדש ולמצוא מקומות עבודה חדשים.

.

.

הדוגמה שהררי נותן לאלה שיכנסו למעמד הזה היא תפקיד הנהג המקצועי: המכונית נטולת הנהג תיקח את מקומו, ותסיע אנשים בביטחה רבה יותר. לאחר שיוחלפו על ידי המכונית נטולת הנהג, רבים מנהגים המקצועיים המבוגרים יחסית, יתקשו למצוא לעצמם מקצועות חדשים.

הררי טוען שיחד עם אבדן מקום העבודה יאבדו הנהגים גם את מעמדם החברתי ואת תחושת הכוח שלהם: הם כבר לא יוכלו להתאגד. הם יהפכו לחסרי כוח...

[בתמונה: המכונית נטולת הנהג תיקח את מקומו, ותסיע אנשים בביטחה רבה יותר... התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Mysticsartdesign לאתר Pixabay]

כעת, אחזור אל הסרט התיעודי על קומפטון: הצעירים - שראיינו יוצרי הסרט - דיברו על חוויותיהם, והבחנתי במכנה משותף בינם לבין אותם נהגים שיאבדו את עבודתם: הצעירים דיברו על הרג, שוד וענישה... הכוח מילא אצלם תפקיד מרכזי. אותם צעירים עניים, מובטלים ובלתי מועסקים, מצאו אותו בכנופיות, בשוד וברצח...

אני מאמין שכל בן אנוש צריך לחוש כוח; כי כשאדם מרגיש חסר כוח, הוא ימצא אותו בדרכים אחרות... אני מאמין שזה לא תקף רק לבני אדם. הנשכנים והנבחנים שבכלבים הם חסרי הכוח שביניהם... שימו לב, שהכלבים שנושכים הכי הרבה ונובחים הכי הרבה הם הפודלים הקטנים. הדוברמנים רק מראים לך את שיניהם. זה מספיק. כנופיות קומפטון מונעות על ידי תחושת חוסר האונים שלהם. אין להם כוח, בחברה שנשלטת על ידי אנשים לבנים. הם שוליים. במצב הזה, פשע הוא כלי נהדר כדי לחוש קצת כוח... אני מאמין שהפתרון לרמת הפשע בקומפטון איננו כליאה או אפילו חינוך מחדש של אותם צעירים; אלא מציאת דרך להעניק להם כוח בצורה חיובית ובונה...

... עתה נחזור להררי: אם בינה מלאכותית משתלטת על העולם, יש סכנה שמיליוני אנשים ימצאו עצמם מובטלים וחסרי תועלת כלכלית. אם זה יקרה, הפשע ישגשג בכל דרך אפשרית; מכיוון שאנשים אינם יכולים להרגיש נטולי כוח וחסרי תועלת, בעת שהם עדיין נמצאים בשלב פורה בחייהם.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

פתרון אפשרי למשבר פוטנציאלי כזה יכול להיות לחשוף את האוכלוסייה הזו לפעילות פנאי, שתגרום להם לחוש עוצמה, כמו ספורט, מוזיקה או אמנות.

יובל הררי צודק באמרו, כי המהפכה התעשייתית של המאה התשע עשרה החליפה את אחת משתי נקודות החוזק הגדולות ביותר של בני אדם: מכונות הפכו את כוחם הפיזי האנושי למיושן, והשאיר להן רק את כוחם הנפשי. מכיוון שהמהפכה התעשייתית הציגה מכונות חזקות יותר, פיזית, מבני אדם - מכיוון טרקטורים יכולים לספק ביצועים טובים יותר מבני אדם עם מחרשות ידניות, אנשים עברו מהשדות החקלאיים לשדות האינטלקטואליים.

העלייה בבינה המלאכותית היא סוג חדש של מהפכה תעשייתית - זוהי מהפכה הסברתית. בינה מלאכותית ומחשבים מחליפים את חוזקם הנפשי של בני האדם, והופכים אותם לחסרי תועלת כלכלית.

אבל, יש סוג שלישי של כוח, הייחודי לבני אדם: חוזק רגשי. אמפתיה. חיבור. בניית צוות. בניין קהילה. אנו תומכים זה בזה. חשים זה את זה. מרגישים אחד לשני (אמנם גם לבעלי החיים יש אמפתיה; אך האמפתיה האנושית חזקה הרבה יותר).

אני מאמין שזה עדיין תחום, שהבינה המלאכותית לא תוכל לחדור אליו, לפחות עדיין לא. בינה מלאכותית אינה יכולה להתמודד עם רגשות. היא אינה יכולה להחליף בני אדם בתחומי העבודה הסוציאלית, בניית קהילה ובניית צוות.

העתיד של אלה - שנדחקו הצידה על ידי הבינה המלאכותית - טמון, אם כך, ב'מקצועות הרגשיים'. התחום הכלכלי הזה כבר צומח: פסיכותרפיה, טיפול משפחתי, אימון לחיים - מקצועות אלה צומחים והופכים אפנתיים.

[בתמונה: פסיכותראפיה: העתיד טמון ב'מקצועות הרגשיים'... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PublicDomainPictures לאתר Pixabay]

אני מאמין שכדי למנוע גידול בפשיעה בקרבם, על הממשלה להרחיב ככל האפשר את פיתוח השירותים הרגשיים הללו. גם בימינו אדם בקומפטון יכול להיות בונה קהילה או בונה צוות - הכל תלוי בהכוונה שהוא מקבל; בהכשרה שלו; בעידוד שהוא מקבל ובתשלום...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *