סיגלית דניאלס: דיכאון אחרי לידה (PPD) והשלכותיו

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Foundry לאתר Pixabay]

סיגלית דניאלס עוסקת, מזה 25 שנים, במיומנויות ניהוליות.

*  *  *

חלומה של (כמעט) כל אישה הוא להפוך לאם, לפחות פעם אחת בחייה. ברגע שהיא נכנסת להריון, כל המאמצים ותשומת לב - שלה ושל סביבתה - מתמקדים בה ובהיריון שלה.

אבל מרגע הלידה - על הקשיים שלה ועל התקופה המורכבת שלפניה - עוברת תשומת הלב של הסובבים אותה, מטבע הדברים, לילוד.

ומה איתה? ממנה מצופה לנהוג באופן דומה ולהתמקד, אף יותר מאחרים בילה החדש. רק שלעתים זה ממש לא פשוט...

זה הרקע למה שאנו מכנים 'דיכאון אחרי לידה' (Postpartum Depression - PPD)

בייבי בלוז או דיכאון אחרי לידה?

רק טבעי הוא שאם חדשה עשויה להיות עייפה, עצבנית ואף חרדתית. זה לא הופך אותה, בהכרח, לבעלת PPD. כ-60% מהנשים לאחר לידה מתמודדות עם תחושות דכדוך, מועקה, חוסר שקט ושינויי מצב רוח מהירים. זה אינו, בהכרח, דיכאון אחרי לידה, אם כי הוא יכול להתפתח לכזה. התופעה הזו נקראת בייבי בלוז או בלוז לאחר לידה (postpartum blues) והיא מופיעה עד שבועיים אחרי הלידה ונגרמת מהשינויים ההורמונליים בגוף היולדת. הסימפטומים כוללים עוד קשיי ריכוז, היעדר אנרגיות, ירידה בתיאבון ובעיות שינה.

אצל רוב הנשים ייעלמו הסימפטומים מספר ימים לאחר הופעתם. אם הם לא נעלמו, יתכן והיולדת פתחה דיכאון אחרי לידה.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Anemone123 לאתר Pixabay]

דיכאון אחרי לידה מהו? המשגה

דיכאון לאחר לידה כולל את כל תסמיני הדיכאון; אך מתרחש רק לאחר הלידה. זה יכול להתחיל בכל עת לאחר הלידה ויכול להימשך עד שנה. על פי ההערכה, הוא מופיע אצל כ -10 עד 20 אחוז מהאימהות הטריות.

הסימפטומים של דיכאון אחרי לידה זהים לאלה של דיכאון קליני ועשויים לכלול פחדים ספציפיים כמו עיסוק מוגזם בבריאותו של הילד או מחשבות פולשניות לפגוע בתינוק. 

אבל, כשהאם הטרייה חווה שינויים דרסטיים במוטיבציה, בתיאבון או במצב רוח, יש בכך כדי להדליק נורה אדומה. כדי לבצע אבחנה קלינית של דיכאון לאחר לידה, בדרך כלל, תסמינים של PPD חייבים להיות קיימים יותר משבועיים לאחר הלידה כדי להבדיל ביניהם מהבייבי בלוז.

הגורמים ל- PPD אינם ממש ברורים; אך מחקרים מראים כי הגורמים הבאים עשויים לתרום להופעתו:

  • שינויים הורמונליים: אישה חווה את הרמות הגבוהות ביותר של תנודות הורמונליות לאחר הלידה. תנודות הורמונים אינטנסיביות, כמו ירידה ברמות הסרוטונין, מתרחשות לאחר הלידה ועשויות למלא תפקיד בהתפתחות ה- PPD.
  • לידה עצמה היא שינוי ומעבר משמעותי בחיים, ושינויים גדולים יכולים לגרום למתח רב ולהביא לדיכאון.
  • גורמי לחץ שונים בסביבת היולדת: נסיבות מלחיצות מתמשכות עלולות לחבור ללחץ של לידת התינוק החדש, ולעורר PPD. לדוגמה: לחץ מופרז בעבודה; אופי הקשר של האם עם אבי התינוק; וכרגשות בלתי פתורים אחרים לגבי ההיריון ולגבי גורמים נוספים.
  • קפאין יכול גם הוא לעורר חרדה ושינויי מצב רוח.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Free-Photos לאתר Pixabay]

המודעות לצורך לטפל באם אחרי הלידה - ולא להשליך עליה באופן אוטומטי את מירב האחריות על הילד - הופכת שכיחה יותר ויותר. כך למשל, בעלי אמצעים שוכרים את שירותיה (הלא זולים...) של מה שמכונה: 'דולה אחרי לידה'. גורם מקצועי המספק שירותי ליווי בבית, בימים הראשונים אחרי הלידה; מוריד מעל האם את הלחץ והאחריות, ומאפשר ליולדת להקדיש זמן לעצמה.

באופן כזה, תהליך הכניסה לתפקיד האם ארוך יותר ורגוע יותר, עובדה היכולה למנוע, במידה לא מבוטלת, דיכאונות אחרי לידה!

הזוית האישית שלי...

הייתה לי הזדמנות מיוחדת במינה, ללוות אם חדשה בכל התהליך, מרגע שגילתה שהיא בהיריון; במהלכו; ובמהלך לידתה של תינוקת יפהפייה. זו הייתה חוויה מדהימה עבורי.

בני הזוג צעירים למדי, הם גרים עם הוריה של היולדת ועם שני אחים נוספים. יש להם חדר משלהם בבית; אבל גם כך, זה זה לא קל. יש ביניהם אי הבנות רבות וסוגיות רבות שיש לפתור.

התחלתי לעקוב אחר האם מקרוב, כמעט כל יום; פנים אל פנים ובטלפון. בכל יום ראיתי כיצד תסמיני ה- PPD מתעצמים והולכים. החלטתי לנקוט בפעולה: ניהלתי שיחה ארוכה עם בעלה ומשפחתה הקרובה; ופרסתי את כל הנתונים לפניהם. כולם הסכימו איתי.

כעת, היא עוברת טיפולים פסיכולוגיים שיעזרו לה להתאים את עצמה לתקופה שונה בחייה. אני בטוחה שהיא תהיה אם נהדרת ברגע שהיא תתמלא באנרגיות הדרושות לה, כדי לטפל בתינוקת החדשה שלה.

[בתמונה: היא תהייה אם נהדרת... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי StockSnap לאתר Pixabay]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *