אלי בר און: רוחות מלחמה

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי TheDigitalArtist  לאתר Pixabay]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

המצב בצפון מתוח, נסאראללה מנהיג החיזבאללה מאיים, כך גם קסאם סולימני המפקד העליון של ארגוני הטרור האיראניים. אז, האם תפרוץ המלחמה הגדולה בקרוב? מלחמת הצפון הגדולה, עם עזרה קטנה מדרום של החמאס, הג'יהאד ושות'?

להערכתי, המלחמה הגדולה הזו - שבמהלכה העורף שלנו יופצץ ויפגע קשות - תפרוץ, בוודאות כמעט מלאה. אבל, לא בקרוב.

מדוע? להערכתי רק בגלל סיבה אחת. איראן, החיזבאללה והארגונים האחרים שנשמעים להנחיות של איראן בסוריה ובעיראק, עדיין לא השלימו את היערכותם. מאזן הכוח הכולל עדיין נוטה, במקצת, לטובת מדינת ישראל.

כל עוד היערכותם לא הושלמה, הם עדיין פגיעים משמעותית יותר מאיתנו (למרות שגם היום, במלחמה גדולה, אנחנו פגיעים מאוד).

מה היא אותה הערכות שהם חייבים להשלימה?

האם הם זקוקים לעוד לוחמים וטילי נ"ט? אולי לתוספת של טנקים ובונקרים? לא.

  1. הם חייבים להמתין לתום המלחמה בסוריה; וזה צפוי להתרחש עד סוף שנה זו (כניעת המחוז המורד האחרון אידליב). אין להם יכולת ורצון, להילחם במקביל בשתי חזיתות.
  2. הם חייבים להשלים את היערכותם באמצעות התעצמות גדולה נוספת, באלפי טילים בליסטיים מדויקים, ארוכי טווח שקשה ליירטם.

זהו האמצעי העיקרי, שבאמצעותו הם רוצים להכות במדינת ישראל ו/או לגרום לכניעתה לתכתיבי טהרן.

יש לדעת כי טיל מדויק בשונה מרקטה "טיפשה" פוגע במדויק במטרה חשובה שמתכוונים לפגוע בה, כגון בניין חשוב, מתקן חיוני או סמל לאום. אין כאן החטאות, כתוצאה מפגיעה ב"שטחים פתוחים" ופגיעות רחוקות מהמטרה. בשונה מהרקטות, כאן חייבים ליירט את כל הטילים; ולכך נדרשים מיירטים יקרים רבים.

כך, מסתבר כי עוצמתו של טיל מדויק אחד שלא הצלחנו ליירט עולה על זו של רקטות כבדות רבות. אינני יודע כמה טילים מדויקים כאלה נמצאים כעת ברשות החיזבאללה וארגוני הטרור האחרים, סביר כי המספר עדיין קטן יחסית, מאות בודדות?

אך כאשר החיזבאללה ושות' יגיעו ליעד של מספר אלפים של טילים מדויקים, אז סביר שהמלחמה תפרוץ; כתגובה להתגרות כזו או אחרת; או שבכלל הם יזמו מתקפת פתע.

אז אנחנו מצויים בתקופת הביניים של התעצמות החיזבאללה ושות', תקופה שתימשך כנראה עוד 3 עד 4 שנים. זאת, למרות מאמצינו - המרשימים והמוצלחים יחסית - לפגוע בטילים שמוזרמים לאזור; ובמפעלים שהוקמו במרחב, ושעוסקים בהסבת הרקטות ה "טיפשות" לטילים.

צריך לדעת ולהפנים כי זאת היא מלחמת מאסף שלנו; שהרי ברור לכל בר דעת כי לא ניתן לאורך זמן לחסום את הטכנולוגיה הזו שמתפשטת כעת בכל העולם וגם בצה"ל שלנו. זוהי טכנולוגית הדיוק של הטילים (יש גם פגזים), שהפכו מנשק סטטיסטי שמרעיש אזורים עירוניים מאוכלסים; לנשק מדויק ורב עוצמה.

אז בתקופת הביניים הזו, אנחנו חייבים לפתח מענה יעיל ליירוט אקטיבי של רקטות קלות, פצמ"רים, מל"טים, רקטות כבדות ארוכות הטווח וטילים רגילים ומדויקים. יש רק מענה אחד שיכול לעמוד כלכלית, כמותית ואיכותית במשימה הכבדה הזו; והוא, לייזר כימי רב עוצמה מסוג סקייגארד.

.

טילים נגד טילים לא מתוכננים ולא מסוגלים לעמוד במשימה הכבדה הזו; מה גם, שהם מתכלים במהירות; ותהליך היצור של המלאי שהתכלה הוא ממושך מאוד... שנים! שנים שבהם נהיה נטולי הגנה אקטיבית, ונתונים לחסדיו של האויב.

חבל שאנחנו מצויים היום בפיגור ניכר. היינו חייבים להשלים את התהליך הזה - של מעבר ליירוט באמצעות לייזר רב עוצמה - לפני מספר שנים.

אסור לנו להמתין לאמריקאים, שיעשו את העבודה, כאשר יקיצו משנת החורף שלהם (מי בדיוק מסכן אותם?); או לא לעשות דבר כי יש הערכה שמשטרו של אסד ייפול; והסונים שירצו לנקום יפלשו ללבנון, ויחסלו את איום החיזבאללה. זה לא קרה; ובחסות הסיוע הרוסי לאסד, זה גם לא יקרה.

היום אין לנו כל דרך אחרת שתאפשר לנו להגן על העורף האזרחי מפני פגיעות קשות עם אלפי נפגעים ונזקים בהיקף אדיר!

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *