אמציה חן: חובבנות. מכנה משותף, לדרג המדיני ולמטכ"ל!

[בתמונה: לשבור להם את הידיים והרגליים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי steinchen לאתר Pixabay]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

בתחילת ינואר 1971, לאחר רצח משפחת ארויו, בהיותי ממלא מקומו של דני רהב ז"ל, שלעת ההיא נלחם במחלה הארורה. עמדתי כמו כל קצין ציוני, חסר ידע. כיצד להתמודד בטרור, המסתייע באוכלוסיה מקומית.

מעציב ומגוחך יותר מכולנו, היה משה דיין ז"ל שר ביטחון ורא"ל בדרגתו (ראו תמונה למטה משמאל) שהוכיח כמו ראשי מטכ"ל (יצחק רבין ז"ל, ומשה בוגי יעלון יבדל"א) שבאו אחריו, בורות וחובבנות בהתמודדות בטרור.

מן הסתם רבים וטובים זוכרים את הנחייה המדינית שנתן רבין בפתיחת אינתיפאדת 87: "לשבור להם את הידיים והרגליים". בעוד שמעטים אם בכלל נתנו דעת ל"הוראה המדינית" שנתן דיין לאחר רצח בני משפחת ארויו, לאמור: "תנו להם (במחנות הפליטים) להתבשל במיץ של עצמם, אתם תתמקדו באבטחת התנועה בכבישים". כך שבזכות הנחיה מדינית מטומטמת, התאפשר לגרעין הקשה של הפת"ח (שברובו נחת מספינות מלבנון, בדרכם למצרים), לגייס לאמן ולהניע באין מפריע את צעירי המחנות, להתקוממות סמי מזוינת. שהצטיינה בהקזת דם מיותר, בזכות הנחיתו הפוגענית של רא"ל בדימוס משה דיין.

[בתמונה משמאל: משה דיין ז"ל: "תנו להם (במחנות הפליטים) להתבשל במיץ של עצמם, אתם תתמקדו באבטחת התנועה בכבישים". קטע מתמונה שצילם מיכה בר-עם / לע"מ]

מוזר כיצד עצם התפקוד כרמטכ"ל, נתפסת בישראל כמקפצה לפוליטיקה, זולת היותה בחזקת הוכחה, לשליטתה של רדידות מובנית בסוגיות הביטחון. או לחילופין, כטענתו של יצחק רבין, לראות במבחן התוצאה, חזות לכל.

לא פלא שבזכות המבחן המטופש זכה רא"ל דיין לשם עולם, למרות שלאורך מלחמת "קדש" התמקד באיסוף עתיקות; עובר לרא"ל רבין, רמטכ"ל צה"ל במלחמת "ששת הימים", שנחשב בישראל ל"מצביא בקנה מידה היסטורי", למרות שבבסמוך לפריצת המלחמה התמוטט ואושפז.

מה גם שמאז הפסיק האויב לברוח; ולחילופין ליזום ולהשיב מלחמה. התברר פעם אחר פעם, כי המטכ"ל מתקשה בהכנה נאותה של הצבא למלחמה, כפי שנכשל בניהוג הכוחות במהלכה. כל שכן אחריה; שם באדיקות מוזרה, הוא נמנע מחקר המלחמה ומהפקת לקחיה.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי pixel2013 לאתר Pixabay]

לפי כך ממש מפליא, כיצד במדינה שצבאה (כעולה מדברי רא"ל כוכבי) שכח טעמו של ניצחון והכרעה. נשמרה ואף התעצמה יוקרתם של האבירים, זולת המסקנה נוסח אורוול, שבישראל התהפכו היוצרות: שם אי כישלון נחשב להישג, ותבוסה ואו תיקו מעליב נתפס כניצחון.

לא פלא שבבחירות ספטמבר 2019 משתתפים ארבעה רבי אלופים, בהנחה חסרת בסיס; כאילו הימצאותם בצמרת, מהווה ערובה לביטחון.

על אשלייה שכזו כבר עמדנו לפני שנים, כמו "תמול שלשום" בגבול עזה. שם על פי התקשורת הסתיים אמון/תרגיל אוגדתי, בהצלחה מחממת כל לב. אלא שלוחם חמאס בודד, לא קרא את שנכתב על התרגיל. כך שבליית הרתעה שכבר מזמן נשחקה. חצה את הגדר, ונלחם מול כוח גולני במשך שעתיים, פצע ארבעה מחיילינו עד שחוסל.

One thought on “אמציה חן: חובבנות. מכנה משותף, לדרג המדיני ולמטכ"ל!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *