יצחק אדיג’ס: היזהרו מגאונים!

[בתמונה: זהירות, גאונים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי QuinceMedia לאתר Pixabay]

[למאמר המקורי של פרופ' יצחק אדיג'ס (באנגלית) בבלוג שלו, לחצו כאן]

ב- 27 ביולי 2019 פרסם מומחה הארגון, פרופ' יצחק אדיג'ס (ראו תמונה משמאל), מאמר חשוב בבלוג שלו (באנגלית; זְכֻיּוֹת שְׁמוּרוֹת ©) על 'גאונים' בשוק העבודה, יתרונותיהם ומגבלותיהם.

בשל העניין שבהם, הבאתי את הדברים לפניכם, כאן בעברית.

[בתמונה משמאל; יצחק אדיג'ס, צלם לא ידוע, מתוך אתר VK)

כותב אדיג'ס: "...

בעבודתי כיועץ לחברות רבות ברחבי העולם שמתי לב לתופעה שרציתי לחלוק אתכם, העוסקת בהתנהלותם של 'גאונים' בעולם העסקים:

בתחילת הקריירה שלי, כשנתקלתי ב'גאונים' - אנשים שהיו מרגשים ויצירתיים, שדחפו את גבולות הידע והניסיון - התרגשתי מאוד לעבוד איתם. הרגשתי קרוב ליצירתיות שהפגינו. הרגשתי שהם פורצים גבולות ועושים משהו חשוב, וחשבתי שמשמעות הדבר היא שהמאמץ יהיה רווחי מאוד.

אבל, אחרי שעבדתי עם כמה מהגאונים האלה, הבנתי שעבודה עם גאון היא אחת הדרכים המהירות ביותר להפסיד כסף וזמן. ההתרגשות שחשתי לא הניבה את התוצאות שלהן ציפיתי. מדוע?

גאונים נהנים מאתגרים. בעיות 'פשוטות' משעממות אותם. הם מחפשים כל העת, דברים חדשים, מעניינים ומרגשים. אבל, ברגע שהצליחו לפצח את הבעיה, הם מאבדים עניין ועוברים לפרויקט המרגש הבא.

הבעיה היא, שמה שקובע בעסקים זו דווקא ההתעסקות בפרטים: המסחור חשוב. איכות המוצר חשובה. מסירה בזמן חשובה. אבל הגאונים שלנו לא מתעניינת בפרטים. הם רק מעוניינים בטכנולוגיות פורצות דרך. ואם גאון הטכנולוגיה הוא בעל השליטה בחברה, קשה עד בלתי אפשרי לדרבן אותו לגייס כסף, לעשות מחקר שיווקי לגבי מה שהשוק באמת רוצה; ולגרום לו להתמקד בכך. כיצד להפוך את החדשנות למוצר יישים ונדרש, ולא רק מלהיב בטכנולוגיה שלו.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

גאונים עשויים לפתח כמה מוצרים פורצי דרך מרתקים, אך בסופו של דבר יוותרו עניים וחסרי כל, אלא אם ישכילו ליצור סביבם . לכן, הם חייבים צוות משלים. לכאלה בעלי יכולות תפעוליות, שגם יגרמו ל'גאון' שלנו להקשיב להם. זה לא פשוט כלל ועיקר!

לכן למדתי, לעולם לא להשקיע בשום גאון; אלא אם כן יש צוות משלים - שבבעלותו חלק מספיק מהמניות - כך שהגאון חייב להקשיב להם. מניסיוני, החברות המוצלחות ופורצות הדרך ביותר הן אלה שהשכילו ליצור סביב הגאון צוות משלים. צוות זה חייב לפעול בשתוף פעולה ולעבוד יחד. מילת המפתח היא איזונים:

  • ללא איזון הם ילחמו איש ברעהו יום ולילה והחברה תידרדר.
  • אם איש העסקים יהיה חזק מידי, החידוש הטכנולוגי פורץ הדרך יסתיים כתוצר של שיפור מתמשך, ולא כחידוש פורץ דרך.
  • אם הגאון יהיה חזק מידי, הוא עשוי לייצר חידוש - המוערך בידי יודעי דבר - אבל יהיה פלופ פיננסי.

על כן, רק טבעי הוא, שיותר מתשעים אחוז מהסטארט-אפים נכשלים!

[למאמר המקורי של פרופ' יצחק אדיג'ס (באנגלית) בבלוג שלו, לחצו כאן]

One thought on “יצחק אדיג’ס: היזהרו מגאונים!

  1. הרבה מן האמת מצויה באמירה זו של יצחק אדיג'ס אלא שטמונה בה הנחה סמויה של חד מימדיות של האדם. או ש.. או ש.., .
    גם וגם היא אופציה מחוקה (כנראה על סמך ניסיון מצטבר). כשלעצמי אני חש לא בנוח עם שלילת האופציה הזאת אף שסטאטיסטית היא משקפת את המציאות. למרות ביל גייטס, סטיב ג'ובס וצוקרברג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *