אמציה חן: הכלום שבכלום

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Myriams-Fotos לאתר Pixabay]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

באחת מתכניות הבוקר (רשת ב') של ירון דקל ומואב ורדי, התראיין רא"ל בדימוס בני גנץ בענייני השעה. ללא ספק מנקודת מבט אובייקטיבית, היה זה עוד ראיון שצרם למתנגדיו, באותה מידה שנעם לאוזני אוהדיו. מעין תיקו שמקורו ברדידות השלטת. כזו שאפשרה ליו"ר מפלגת "כחול לבן", שנבחר בזכות עברו הצבאי. לדבר אל הציבור בסיסמאות קליטות, מבלי להיכנס לגופם של הדברים בהקשרם הצבאי. 

בהתאמה לכלום שבכלום, הצביע גנץ על הרתעה שנשחקה מול החמאס, ובאותה נשימה כפתרון - הצביע על הצורך בחיזוקה!!!. כשהוא מותיר לקהל המאזין, לנחש כיצד למה וכמה. מעין מטלה שמשקלה הוכפל זה עתה, נוכח עדות שעלתה מדרישתו של רא"ל כוכבי מפקודיו, להגדיר מהו ניצחון ומהי הכרעה; המהווה הסבר לקוצר ידם של גנץ וחבריו להשיג הכרעה, ובכך לאפשר את שחיקת ההרתעה עד דק.

נוכח תגובות צפויות למאמר, של אלה שלדידם "הכול פוליטי"; ראוי שהללו - בטרם מתן ציונים לח"מ - יכירו את העובדות לאשורם:

  • טילי החמאס וגם אלה של החיזבאללה, ישוגרו כפי ששוגרו עד היום, במטרה להרוג יהודים תומכי שמאל וימין כאחד.
  • את אסטרטגיית ה"הכלה" - השלטת בכיפה - יצר המטכ"ל, כאלטרנטיבה לתפיסת הביטחון שאותה עיצב דוד בן גוריון ז"ל. מסד לפעולות התגמול, למלחמת "קדש", ל'"ששת הימים", להעתקת הלחימה למצרים ולמובלעת הסורית ב"מלחמת כיפור", וכמובן ל"מלחמת שלום לגליל".
  • למרות שאין רעה כמו "אסטרטגיית ההכלה" לביטחון ישראל, זכתה האיוולת לאישורם של ממשלות ישראל מימין ומשמאל כאחד.
  • עובדה. מעת אימוץ ה"הכלה", לאחר פרסום המלצות "וועדת כהן" (ב- 7/2/83), ועד כתיבת שורות אלה,. לא השיג צה"ל ולו הכרעה אחת "לרפואת ההרתעה" בשדה הקרב. הגם שמדי יום מתעצם האיום. לכדי כך שכל בית בישראל, תחנות כוח, מחנות הקבע, בתי חולים ומה לא, מהווים מטרות לטילי החמאס והחיזבאללה.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Mysticsartdesign לאתר Pixabay]

מן הראוי שתומכי "כחול לבן" יבהירו למנהיגיהם, על חובתם להמחיש את בכירותם הצבאית, לאו דווקא באמצעות תלוש המשכורת, אלא בחשיפת כשלי צה"ל לעת תפקודם.

אם כזאת לא ייעשה, ראוי שתומכי הנהגת "כחול לבן", כולל אוהדיו של בנימין נתניהו, יתייחסו להסתרת הלקחים, כמעשה חמור מאין כמותו - שהרי מחירם של לקחים אלה, כבר שולם בדם...

One thought on “אמציה חן: הכלום שבכלום

  1. פצי מפציץ פצפוצים לפצפץ

    כל אחד יכול לקשקש כאוות לבו, ולנוכח ה"עובדות לאשורם" גם פצי עושה זאת.
    את אסטרטגיית ההכלה אימץ המטכ"ל – לדורותיו בשנים האחרונות – לנוכח העובדה שהממשלה – לדורותיה בשנים האחרונות – מתייחסת לכוח הצבאי כאסטרטגיה היחידה האפשרית מול אוייבנו והפקרת הדרג הצבאי לאחר שקורות "תקלות" שמביכות אותה. ותקלות קורות גם בעת הפעלת כוח.
    אז כל עוד השלטון ימשיך לקשקש מצד אחד על כך שעדיף לפתור הסכסוך בדרך מדינית ומצד שני יצהיר שאין עם מי לדבר (למרות שמדברים עם אוייבנו כל הזמן!), צודקים מפקדי צה"ל שלא לוקחים אחריות כדי להשיג "הכרעה". אנשי הצבא האחרונים שפעלו בדרך שפצי מפציץ היו במלחמת לבנון השנייה – וראו כיצד הם גמרו (מ.ש.ל.)

    ולהזכיר לפני סיום, את דברי הבלע של הביבי בצוק איתן על כיפת ברזל שמאפשרת לפעול ב"שיקול דעת". מה הוא עשה עם שיקול הדעת הזה? מה השתנה? (כן, במקום לצאת למבצעים הוא משלם פרוטקשיין לחמאס)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *