יאיר רגב: מה סוד ההערצה לאלזה, גיבורת הסרט 'לשבור את הקרח'?

[בתמונה: למה ילדים מזדהים דווקא עם אלזה? התמונה היא צילום מסך. אנו מאמינים שאנו עושים בה שימוש הוגן]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

.

*  *  *

הסרט 'לשבור את הקרח' (Frozen; ראו את כרזת הסרט משמאל) הוא סרט פנטזיה מוזיקלי-קומי אמריקאי בהנפשה ממוחשבת של אולפני ההנפשה של וולט דיסני, מ-2013. הסרט בוים על ידי ג'ניפר לי וכריס באק, נכתב על ידי ג'ניפר לי והופק על ידי פיטר דל וצ'ו.

בסרט מופיעות שתי גיבורות מרכזיות. עלילת הסרט עוקבת אחר שתי אחיות נסיכות בממלכה ארנדל:

  • אלזה, האחות הבכורה, בעלת כוחות קסם מולדים המאפשרים לה ליצור קרח ושלג;
  • ואנה, האחות הצעירה, האמיצה והאופטימית.

[בתמונה משמאל: כרזת הסרט 'לשבור את הקרח'. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

האחת מונעת מתוך כל הסגולות האנושיות הטובות: היא מלאת חיים, פועלת מתוך תשוקה ואהבה לאנשים שיקרים לה, אמיצה ונחושה. והיא מצליחה – אחרי תהפוכות רבות – להציל את אחותה, לכבוש את לבו של בחיר לבה, ולהציל את הממלכה שלה מאסון.

העמדה שלה לאורך כל הסרט היא של אחריות ונטילת גורלה בידיה. בעיניי מדובר בגיבורה אמתית שנאבקת בקשיי החיים על אהבה, על משפחה ועל טובת הכלל, ומצליחה בכל האתגרים הקשים הללו, תוך כדי כך שהיא מסכנת את חייה שוב ושוב (היא כנראה מקבלת צל"ש מאלוהי הגורלות). זוהי כמובן אנה.

לעומתה מופיעה אלזה, שהעמדה שלה מתחילת הסרט ועד תומו היא מופת של פסיכופתולוגיה נרקיסיסיטית במלוא הדרה. היא מטילה הרס וחורבן סביבה, מתנכרת לכל מי שסביבה, כולל לאלה שדואגים לה ומנסים לסייע לה. היא מדוכאת רוב הזמן, אין לה שום מטרות ממשיות שמניעות אותה, היא אינה מגלה אכפתיות כלפי מישהו, והיא לא מצליחה לאורך הסרט להשיג שום דבר בכוחות עצמה.

אבל העובדה בעינה נותרת: אלזה היא הדמות הנערצת על הילדות הקטנות, יותר מכל נסיכה אחרת, ועם זה אי-אפשר להתווכח. מה אומרות כל הילדות הקטנות האלה בהערצתן את אלזה? מהו סוד קסמה בעיניהן? התשובה חייבת להיות טמונה ברגע השיא של הסרט – הרגע שבו היא שרה את שירה ‘Let it go’.

. זה קורה מיד אחרי שהיא 'יצאה מהארון' וחשפה את כוחות הקרח שלה, וגם זכתה לתגובה מבוהלת ועוינת מצד נתיניה. היא בורחת להרים ושרה את השיר, שבמהלכו היא בונה ארמון שלג נהדר אך מבודד לחלוטין, ובו בזמן יוצרת את סופת השלג שפוגעת בממלכה. השיר הוא מעין תשובה לדבריו של אביה – היא מצטטת את הדרישות שלו:

Don't let them in / don't let them see / Be the good girl you always have to be / Conceal, don't feel / don't let them know - Well now they know.

ובתשובה היא אומרת – לא עוד! זהו שיר הלל לחופש שבו אלזה מחליטה 'לטרוק את הדלת' (האימאז' של טריקת הדלת מופיע אצלה שוב ושוב, וגם בסוף השיר 'לעזוב') בפני אנשי הממלכה, ולהיות מי שהיא, כלומר לממש את כוחות הקרח שלה. היא אכן בונה במהלך השיר את ארמון הקרח הנהדר שלה ואומרת שעבורה אין יותר אסור ומותר, וגם אמירות כמו 'כאן אני עומדת וכאן אשאר', 'לא תראו אותי יותר בוכה'.

כלומר, מה שאלזה אומרת זה שעבורה החיים החברתיים הם בלתי נסבלים, ושהיא החליטה להיפטר מכל המועקות הללו אחת ולתמיד! היא מתנערת מהדרישות של אביה, מכל המאמץ המכביד של ההסתרה של כוחות הקרח שלה, ועכשיו היא הולכת עד הסוף עם מי שהיא.

ניתן לומר שהיא מממשת פנטזיה שהרבה אנשים חולקים – להיות אותנטית לגמרי – להיות מי שהיא בלי לשקר, לזייף או לשחק משחקים.

האקט הרדיקלי הזה הוא לדעתי בו בזמן המאפיין הייחודי של אלזה, וגם סיבת ההערצה האדירה כלפיה, כיוון שניתן להניח שלכולנו, ואולי במיוחד לילדות קטנות שמצפים מהן להיות 'חמודות', נמאס 'לשחק אותה'.

למי מאיתנו לא מתחשק לפעמים לשבור את הכלים ולא להתפשר עוד על כלום?! לחיות חיים שאין בהם סייג של שקר, פשרה, או ריצוי? לשים פס אחד גדול על האבא הגדול שדורש מאיתנו כל מיני אי-נעימויות מעצבנות ומעיקות....

.

ועכשיו אנו ממתינים בקוצר רוח לפרק ההמשך...לשבור את הקרח 2...

2 thoughts on “יאיר רגב: מה סוד ההערצה לאלזה, גיבורת הסרט 'לשבור את הקרח'?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *