חגית לרנאו: הדוח העולמי לתנאי כליאה – 2019

חגית לרנאו 2ד"ר חגית לרנאו (בתמונה למטה משמאל), משפטנית, קרימינולוגית ומכהנת בעשור האחרון כמשנה לסנגור הציבורי הציבורי הארצי. מחברת הספר עבריינות ואכיפת חוק ומנהלת דף פייסבוק בשם זה, העוסק בסוגיות הקשורות למשפט פלילי, עבריינות ואכיפת חוק.

*  *  *

דוח שנתי נוסף של ה-Penal Reform International על מגמות הכליאה בעולם: Global Prison Trends, 2019.

בדומה לשנים קודמות, גם הדוח הנוכחי מדווח על המשך מגמה של עלייה במספר האסירים ברחבי העולם ועלייה יחסית גבוהה במספר הנשים בקרב האסירים.

על אף ירידה ברמות העבריינות הקשה; האתגר הגדול של רשויות הכליאה ממשיך להיות רמות גבוהות של צפיפות בבתי הכלא, וניתן להצביע על קשר הדוק בין שיעור גבוה של מעצרים במהלך המשפט ורמת חיים נמוכה במדינה לבין מידת הצפיפות בבתי הכלא.

סטטוסים קודמים המבוססים על הדוח העולמי ניתן למצוא ב: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1086472521491587&id=693074910831352 https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1146297655509073&id=693074910831352

בריאות בכלא

פרק מיוחד הוקדש בדוח לחובה של המדינות לדאוג לשירותים בריאותיים ראויים עבור האסירים, חלקם מגיע לכלא מתנאי חיים מקפחים; ומצויים במצב של הזנחה פיזית ומצוקה נפשית.

תנאים סניטריים גרועים, מזון לא מספיק, העדר נגישות לשמש ולספורט, הם חלק ממאפייני הכליאה; והם גורמים, לא אחת, להחמרה במצב הבריאותי והנפשי של האסירים.

מסמכים בינלאומיים רבים, כולל כללי מנדלה לטיפול באסירים, מדגישים את חובת המדינות לדאוג לבריאות הפיזית והנפשית של אנשים, שאת חירותן הן מגבילות, תוך שמירה על מספר עקרונות:

  • המדינה נדרשת לספק לאסירים שירותי בריאות בסטנדרט שווה לזה הקיים מחוץ לכלא;
  • המדינה מחויבת לתת טיפול חינם ונגיש, באופן שוויוני וללא הפלייה על בסיס הסטטוס החוקי של האסירים;
  • אנשי הרפואה בכלא צריכים להיות עצמאיים ארגונית ומקצועית, על מנת למנוע ניגוד עניינים בין החובות שלהם כלפי המעסיק (הכלא) לחובות המקצועית ועל מנת להבטיח שהאסירים ייתנו בהם אמון;
  • הערכת הצרכים הרפואיים של אסירים בסמוך לתחילת המעצר או המאסר;
  • חובת אנשים הטיפול בכלא לפנות לגורמי הרפואה בקהילה כדי לשמור על רצף טיפולי בעת השחרור לקהילה עבור אסירים הזקוקים לטיפול רפואי;
  • סטנדרט מקצועי נאות צריך להתייחס גם להקפדה על רישומים קליניים, למסירת מידע אמין לחולה ולהקפדה על אוטונומיה שלו בהתאם לכללי אתיקה רפואית.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Prettysleepy2 לאתר Pixabay]

חלק מהדוח עוסק בחובה להנגיש ולהתאים שירותים רפואיים לאוכלוסיות ייחודיות; ובכלל זה נשים אסירות, אשר מגיעות לכלא עם צרכים פיזיים ורגשיים ייחודיים, ילדים ואסירים עם מוגבלות נפשית. מחקרים שונים מראים כי שיעור האסירים עם בעיות נפשיות מורכבות עומד על כ-15% מכלל האסירים.

בחלק ממדינות העולם נאספו נתונים, המראים כי אחת הדרכים בהם ההשפעה השלילית של הכליאה באה לידי ביטוי הוא בשיעורי התאבדות גבוהים. במחקר שנערך באוניברסיטת אוקספורד, על 24 מדינות במצב סוציו-אקונומי גבוה, נמצא כי הסיכון להתאבדות בקרב גברים במאסר הוא פי שלושה מהסיכון בקרב גברים באוכלוסייה הרגילה, ואילו הסיכון להתאבדות בקרב נשים אסירות גבוה פי תשע מאשר באוכלוסיית הנשים הרגילה.

מעניין לציין כי המדינות בעלות הסיכון הגבוה ביותר של התאבדות אסירים היו נורבגיה, איטליה ופורטוגל.

לדיווח מלא של המחקר ראו: https://www.penalreform.org/…/suicide-in-prison-a-new-stud…/

תנאי מזג אוויר קיצוניים - הערה שקשה להתעלם ממנה בימים אלו:

כותבי הדוח מזהירים מדינות מפני החזקת אסירים בתנאי טמפרטורה קיצוניים, אשר עלולים לסכן קבוצות של אסירים שבריאותם פגיעה ממילא. כותבי הדוח קוראים למדינות לתת תשומת לב לנושא זה לאור החשש מפני התחממות גלובלית והשפעתו על תנאי מזג אוויר קיצוניים.

תנאי חום קיצוניים עלולים להעלות את רמות האלימות בכלא, לפגוע בבריאות הנפשית ובמקרים קיצוניים גם לגרום למוות. כך, בעקבות תביעות שהוגשו בעקבות מוות של עשרה אסירים בטקסס, ארצות הברית בשנת 2011 הסכימה המדינה לדאוג להתקנת מיזוג אוויר בבתי הכלא (ע' 5 לנספח על בריאות בכלא).

[בתמונה: אלימות בכלא. התמונה היא צילום מסך מסרטון היו-טיוב: "Chilling Prison Moments Caught On Camera"]

להרחבה על תנאי מזג אוויר קיצוניים בבתי כלא בארצות הברית: https://www.vera.org/…/why-temperatures-in-prisons-and-jail…

_______________________

לדוח המלא, המכיל מידע נוסף רב ומגוון כולל על כליאת קטינים, להט"בים ואסירים מבוגרים ופרק מיוחד על מאמצים לשיקום אסירים ראו: https://cdn.penalreform.org/…/PRI-Global-prison-trends-repo…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *