אלי בר און: קשר השתיקה הגדול

[התמונה היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Free-Photos לאתר Pixabay]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

לקשר השתיקה הגדול שותפות המפלגות הגדולות היריבות בכנסת ישראל, הליכוד וכחול לבן. כך גם ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו וראשי כחול לבן הרמטכ"לים לשעבר בני גנץ, בוגי יעלון וגבי אשכנזי. השתיקה היא תוצאה של אחריות משותפת ובערך שווה של האישים הנ"ל למחדל הביטחוני מס' 1.

סדרת הטלוויזיה מלחמת לבנון השלישית - ששודרה בערוץ 13 - של הפרשן הביטחוני אלון בן דוד עסקה בחוסר המוכנות של העורף וצה"ל למלחמת לבנון השלישית.

הניסיון המצער שלנו מאז קום המדינה הוכיח כי במלחמות גדולות - מלחמות מהסוג שמסכנות את קיומנו - ננצח תמיד. ננצח בעיקר בזכות החוסן של העם, האומץ, הנחישות וכושר האלתור של החיילים והפיקוד הזוטר ופחות בזכות ההנהגות הממשלתיות והביטחוניות שלנו, שלא תמיד רואות את הנולד ונערכות נכון להתמודד עם האתגרים.

הפעם במלחמה הבאה צפוי שמחיר הניצחון יהיה גבוה מאוד. המחיר באבדות, פצועים, נפגעי טראומה ונזק צפוי וזאת בעיקר בגלל חולשת מערכות ההגנה שלנו נגד רקטות וטילים, המחיר הזה צפוי להיות עצום. המחיר צפוי להיות גבוה פי כמה מהמחיר אותו היינו משלמים אם רק האחראים על ביטחוננו, לא היו זונחים לפני כ 11 שנים את פתרון הגנת העורף באמצעות מערכות מבוססות לייזר רב עוצמה. מערכות שפותחו בהשקעה גדולה ונוסו בהצלחה בשת"פ עם ארה"ב.

[לצפייה בתכניתו של אלון בן דוד בחדשות 13: 'מלחמת הלבנון השלישית, לחצו כאן]

אני לא ממליץ כעת על הקמת ועדות חקירה ממלכתיות ואחרות שיבדקו את האחרים למחדל הגדול. חייבים למען ביטחון העם לקדם את הנושא באמצעות חשיבה חיובית. ההנהגות הפוליטיות והביטחוניות חייבות מיד להתעשת; ולהתחיל לחשוב על טובת הכלל. לחזור לפיתוח היכולות ליירט פגזים, רקטות וטילים באמצעות אנרגיה ישירה של מערכות להפקת לייזר רב עוצמה. הזמן וההתפתחות המהירה של טכנולוגית הטילים והפגזים המדויקים בהם מצטייד כעת האויב פועלים נגדנו. אמצעי הלחימה החדשים הנ"ל מעצימים בסדר גודל ויותר את כוחו של האויב ויכולותיו להכות בנו. מעצימים עד לרמה שתעודד אותו לפתוח במלחמה לכשישלים בקרוב את תהליך ההתעצמות.

מצ"ב תיאור תהליך הסבת רקטות כבדות "טיפשות" לטילים מדויקים עד לרמת הפגיעה במבנה חשוב שמתכננים להרוס:

[לכתבה המלאה של ניר דבורי במאקו, לחצו כאן]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

One thought on “אלי בר און: קשר השתיקה הגדול

  1. מכובדי
    למיטב ידיעתי אין כיום מערכת לייזר המתאימה להגנה רב שכבתית על מדינת ישראל, לא בארץ ולא בעולם ובוודאי לא הייתה כאשר התקבלה ההחלטה על הגנה באמצעות טילים.
    יותר מכך – מערכת הלייזר מוגבלת מזג אוויר – ערפל ועננות, דבר שאינו מופיע במערכות טילי ההגנה.
    כיום יש לפתח מערכת לייזר להגנה על מתקנים חיוניים, כהשלמה גם מבחינת עוד שכבת הגנה וגם כפתרון זול יותר היה והתנאים יאפשרו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *