עופר בורין: לידה, טהרה, מצורע וצרה…

[בתמונה: קורבן יולדת. דבר אל בנות ובני ישראל לאמור, אישה כי תלד, זכר או נקבה, והייתה טהורה. היוצר ומעלה התמונה לויקיפדיה: Frederick Goodall. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: קורבן יולדת. דבר אל בנות ובני ישראל לאמור, אישה כי תלד, זכר או נקבה, והייתה טהורה. היוצר ומעלה התמונה לויקיפדיה: Frederick Goodall. התמונה היא נחלת הכלל]

הכוהנים אינם רק טכנאים של קורבנות ואבחון נגעים, אלא גם "רואים", אם האיש שמביא קרבן אכן עושה זאת בכוונה פנימית עמוקה; ולהבדיל, גם "רואים" אם האיש הנגוע בעורו, נגוע בפצע רגיל, או שיש לו בעיה עמוקה אותה יכול הכוהן "לראות". בראייה כזו המצורע נמצא בצרה, ובידוד הוא הדרך לצאת מהצרה (הדרך להתחלת התיקון)...

[לאוסף המאמרים על פרשת תזריע, לחצו כאן]

עודכן ב-16 באפריל 2023

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

פָּרָשַׁת תַזְרִיעַ היא פרשת השבוע הרביעית בספר ויקרא, היא מתחילה בפרק י"ב, פסוק א' ומסתיימת בפרק י"ג, פסוק נ"ט. (ויקיפדיה: פרשת תזריע).

הנושאים העיקריים בפרשה זו: 

ויקרא, פרק יב' - לידה וטהרה

זהו פרק בן שמונה פסוקים בלבד, הכולל את תורת הלידה בהקשר של... טומאה וטהרה:

א וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר ׃ ב דַּבֵּ֞ר אֶל־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ לֵאמֹ֔ר אִשָּׁה֙ כִּ֣י תַזְרִ֔יעַ וְיָלְדָ֖ה זָכָ֑ר וְטָֽמְאָה֙ שִׁבְעַ֣ת יָמִ֔ים כִּימֵ֛י נִדַּ֥ת דְּוֹתָ֖הּ תִּטְמָֽא ׃ ג וּבַיּ֖וֹם הַשְּׁמִינִ֑י יִמּ֖וֹל בְּשַׂ֥ר עָרְלָתֽוֹ ׃ ד וּשְׁלֹשִׁ֥ים יוֹם֙ וּשְׁלֹ֣שֶׁת יָמִ֔ים תֵּשֵׁ֖ב בִּדְמֵ֣י טָהֳרָ֑ה בְּכָל־קֹ֣דֶשׁ לֹֽא־תִגָּ֗ע וְאֶל־הַמִּקְדָּשׁ֙ לֹ֣א תָבֹ֔א עַד־מְלֹ֖את יְמֵ֥י טָהֳרָֽהּ ׃ ה וְאִם־נְקֵבָ֣ה תֵלֵ֔ד וְטָמְאָ֥ה שְׁבֻעַ֖יִם כְּנִדָּתָ֑הּ וְשִׁשִּׁ֥ים יוֹם֙ וְשֵׁ֣שֶׁת יָמִ֔ים תֵּשֵׁ֖ב עַל־דְּמֵ֥י טָהֳרָֽה ׃ ו וּבִמְלֹ֣את׀ יְמֵ֣י טָהֳרָ֗הּ לְבֵן֮ א֣וֹ לְבַת֒ תָּבִ֞יא כֶּ֤בֶשׂ בֶּן־שְׁנָתוֹ֙ לְעֹלָ֔ה וּבֶן־יוֹנָ֥ה אוֹ־תֹ֖ר לְחַטָּ֑את אֶל־פֶּ֥תַח אֹֽהֶל־מוֹעֵ֖ד אֶל־הַכֹּהֵֽן ׃ ז וְהִקְרִיב֞וֹ לִפְנֵ֤י יְהוָה֙ וְכִפֶּ֣ר עָלֶ֔יהָ וְטָהֲרָ֖ה מִמְּקֹ֣ר דָּמֶ֑יהָ זֹ֤את תּוֹרַת֙ הַיֹּלֶ֔דֶת לַזָּכָ֖ר א֥וֹ לַנְּקֵבָֽה ׃ ח וְאִם־לֹ֨א תִמְצָ֣א יָדָהּ֮ דֵּ֣י שֶׂה֒ וְלָקְחָ֣ה שְׁתֵּֽי־תֹרִ֗ים א֤וֹ שְׁנֵי֙ בְּנֵ֣י יוֹנָ֔ה אֶחָ֥ד לְעֹלָ֖ה וְאֶחָ֣ד לְחַטָּ֑את וְכִפֶּ֥ר עָלֶ֛יהָ הַכֹּהֵ֖ן וְטָהֵֽרָה.

[בתמונה: מצורעים בירושלים בשנת 1906. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: מצורעים בירושלים בשנת 1906. התמונה היא נחלת הכלל]

הפרק כולל בתוכו:

  • הבדל בן הולדת בן והולדת בת. משום מה, לאחר הולדת בת, הזמן בו האישה טמאה הוא כפול מזה של הולדת בן;
  • היולדת "זוכה" לימים שבהם היא טמאה.
  • היולדת מצווה להביא קרבן חטאת וקרבן עולה, בתום ימי הטומאה, כדי שהכהן יטהר אותה.

האמת - אין לי הרבה מה לומר על הכתוב (מזמין אתכם לקרוא) ...

הדרך שלי להירגע מכל זה, היא להציע נוסח אחר לפרק:

פסוק א - וידבר ה' אל משה לאמור פסוק ב - דבר אל בנות ובני ישראל לאמור, אישה כי תלד, זכר או נקבה, והייתה טהורה. פסוק ג - שבעת ימים תעשוה כמלכה ותשרתו את כל מבוקשה. פסוק ד - ולאחר שבעת ימים, ששים יום נוספים תעשוה כמלכה ותתנו מנוחה לה ולפרי בטנה כי נפשות טהורות הן.

ויקרא, פרק יג' - מצורע וצרה

בניגוד לפרק הקודם, זהו פרק ארוך מאוד, 59 פסוקים, העוסק בתורת הנגעים בעור ובבגדים, הניתוח הרפואי שלהם, וההחלטה מתי הם נחשבים לצרעת, שאז האדם מוכרז כטמא,  ומה עושים במקרה כזה. פרק מלא בפרטי פרטים של סוגים שונים ומשונים של נגעים בעור.

כאשר אדם מזהה על גופו איזשהו פצע, או בהרה, או פגם כלשהו, שחורג ממצב נורמלי, עליו ללכת לאחד הכוהנים לבירור. הפרק נותן לכוהנים פירוט בצורה של אלגוריתם מסודר, שנראה כמו תוכנת מחשב, שהמטרה היא לקבל החלטה האם האיש נגוע בצרעת או לא.

במידה והמסקנה היא שהאיש נגוע בצרעת, הוא מסומן ככזה, ונשלח מחוץ למחנה להתבודדות עד אשר הנגע שבעטיו הוא טמא (מצורע) יעבור: מה וְהַצָּר֜וּעַ אֲשֶׁר־בּ֣וֹ הַנֶּ֗גַע בְּגָדָ֞יו יִהְי֤וּ פְרֻמִים֙ וְרֹאשׁוֹ֙ יִהְיֶ֣ה פָר֔וּעַ וְעַל־שָׂפָ֖ם יַעְטֶ֑ה וְטָמֵ֥א׀ טָמֵ֖א יִקְרָֽא ׃ מו כָּל־יְמֵ֞י אֲשֶׁ֨ר הַנֶּ֥גַע בּ֛וֹ יִטְמָ֖א טָמֵ֣א ה֑וּא בָּדָ֣ד יֵשֵׁ֔ב מִח֥וּץ לַֽמַּחֲנֶ֖ה מוֹשָׁבֽוֹ.

[לקובץ המאמרים באתר, 'ייצור ידע' בנושא הצרעת, לחצו כאן]

[בתמונה: מושבת המצורעים... Miriam Shut Out from the Camp (watercolor circa 1896–1902 by James Tissot. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: מושבת המצורעים... Miriam Shut Out from the Camp (watercolor circa 1896–1902 by James Tissot. התמונה היא נחלת הכלל]

כלומר – האיש המצורע יסתובב בבגדים פרומים ובשיער פרוע, כך שיהיה קל לכולם לזהות שהוא טמא. הוא גם יעיד על עצמו שהוא טמא; והוא יהיה בבידוד מחוץ למחנה עד שהנגע יעבור.

בפרק, הכהן מחליט האם מדובר בצרעת באמצעות ראייה. אינספור פעמים כתוב שהכוהן "רואה" את הנגע ו"רואה" את הנגוע ומקבל החלטות. הכהן אינו נותן תרופה או משחה לטיפול. הוא רק מאבחן.

אני רוצה להציע קשר בין פעולת הכהן בפרק לבין התפיסה הסינית לרפואה. אין לי כלל ידע בתחום הרפואה הסינית, אבל אשתי דפנה, מדברת איתי על זה המון. במסגרת מקצועה כנטורופתית והרבליסטית קלינית, בו היא עסוקה בשנים האחרונות, היא צברה ידע, במסגרת לימודים נרחבים, בתחום הרפואה הסינית וה"צמחים".

העיקרון הבסיסי ברפואה הסינית היא שהמחלה היא סימפטום למשהו פנימי המתחולל בגוף ובנפש האדם. תפקיד המטפל הוא לתשאל את המטופל במכלול שלם של נושאים ובכך לנסות ולהגיע להבנת שורש הבעיה שממנה נובעת המחלה, ואז לתת לגוף כלים לטיפול בבעיית השורש שממילא יביא לטיפול במחלה.

גם כאן, הצרעת המופיעה על העור, יכולה להיות ביטוי למחלה או להפרעה פנימית בגוף או בנפש האדם. הכוהן, עם יכולתו וניסיונו הרב, "רואה" את הנגע ואת האדם, באופן הנקרא היום "הוליסטי"; כלומר שלם, ובמידה ומגיע למסקנה שמדובר בקושי משמעותי, מנחה את האדם לבידוד, שהוא למעשה תהליך שבו האדם מנסה לתקן את בעיית השורש ממנה הוא סובל; בתקווה, שזה יסייע לפתרון הצרעת.

הבידוד הוא למעשה מתנה, שהמצורע מקבל מהחברה, המאפשרת לו זמן לברר עם עצמו את בעיותיו, לעשות חשבון נפש, ולבצע תיקון בכוחות עצמו – אולי רמז למדיטציה??

הכוהנים, אם כך, אינם רק טכנאים של קורבנות ואבחון נגעים, אלא גם "רואים", אם האיש שמביא קרבן אכן עושה זאת בכוונה פנימית עמוקה; ולהבדיל, גם "רואים" אם האיש הנגוע בעורו, נגוע בפצע רגיל, או שיש לו בעיה עמוקה אותה יכול הכוהן ל"ראות".

בראייה כזו המצורע נמצא בצרה (מצורע==צרה) ובידוד הוא הדרך לצאת מהצרה (הדרך להתחלת התיקון).

[בתמונה: בידוד הוא הדרך לצאת מהצרה... אי המצורעים ספינלונגה: אי סלעי קטן במפרץ אלונדה, ליד החוף הצפון-מזרחי של כרתים, שבעבר שכנה בו מושבת מצורעים. תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי herbert2512 לאתר Pixabay]

[בתמונה: בידוד הוא הדרך לצאת מהצרה... אי המצורעים ספינלונגה: אי סלעי קטן במפרץ אלונדה, ליד החוף הצפון-מזרחי של כרתים, שבעבר שכנה בו מושבת מצורעים. תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי herbert2512 לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על פרשת תזריע, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *