בוקי נאה: עלייתו ונפילתו של "אל צ'אפו"

[בתמונה: סוף המסע? אל צ'אפו מוסגר לארצות הברית, לקראת משפטו. התמונה הועלתה לויקיפדיה על ידי שלטונות ההגירה בארצות הברית, והיא נחלת הכלל]

[לריכוז המאמרים על העבריינים שעיצבו את הפשע המאורגן, לחצו כאן]

ברוך (בּוּקִי) נאה (חוץ מהיותו המדריך הנערץ שלי בצופים) הוא אחד מכתבי הפלילים המיתולוגיים של ישראל, שמנהל משך שנים יחסי אהבה שנאה עם משטרת ישראל. הרשימה הזו הופיעה בדף הפייסבוק שלו, והיא מופיעה גם כאן באישורו. [מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

*  *  *

בבית משפט בברוקלין מתנהלת בימים אלה אחת הדרמות הגדולות בעולם הפשע של יבשת אמריקה, שמגמדת מאוד את סיפורי הפשע ה'קטנים' שלנו, ואפילו סרטים כמו הסנדק, וסדרות כמו הסופרנוס...

הדרמה הזאת עולה על כל דמיון, כשהגיבור הראשי שלה הוא ברון הסמים המקסיקני, חואקין ארצ'יבלדו גוסמן לוארה (Joaquín Archivaldo Guzmán Loera) המכונה "אל צ'אפו" או "אל צ'אפו גוסמן" ("El Chapo Guzmán"), משמע, "אל צ'אפו הקטן".

המשפט הזה שובר שיאים עם סיפורים שמשאירים את חבר המושבעים ואת השופט פעורי פה, ובית המשפט הפך להיות אתר תיירות. אתר עליה לרגל ממש. אנשים ישנים בלילה בשקי שינה, בתור,לפני בית המשפט, כדי לזכות במקום באולם, ולמי שאין, הולך לחדר וידאו גדול שהותקן שם, כדי לראות את המשפט הזה שהוא ההצגה הכי טובה בברוקלין.

המקסיקני הזה, אל צ'אפו הזה הוא ראש קרטל הסמים סינלואה - מגדולי קרטלי הסמים בעולם, הקרוי על שם מדינת סינלואה המקסיקנית, השוכנת לחופי האוקיינוס השקט, בה הוקם. עד שנעצר, הצליח במהלך יותר מרבע מאה, להבריח יותר מ- 200 טונות של קוקאין לשטחי ארצות הברית; ולצבור משהו כמו 19 מיליארד דולרים. עד כדי כך הצליח, עד שהמגזין "פורבס" כלל אותו בשנים 2009–2011 ברציפות ברשימת האנשים החזקים ביותר בעולם, במקומות ה-41, ה-60 וה-55 בהתאמה; והוא הוכתר בידי המגזין כברון הסמים הגדול ביותר בכל הזמנים. בימים הטובים הציעה ארצות הברית פרס על ראשו, של 5 מיליון דולרים, ואילו הממשלה המקסיקנית הציעה, במקביל, פרס של 60 מיליון פסוס (כ-3.8 מיליון דולרים) (ויקיפדיה: חואקין גוסמן).

אנחנו לא עוסקים בזה פה כי אלה דברים משניים עבורנו. אבל, כדאי שנבין שארצות הברית בצרה גדולה: היא מוכת סמים. כל ילד רביעי בארצות הברית משתמש בסמים. וכיוון שאל צ'אפו נחשב על ידי הרשויות בארצות הברית ל"סוחר הסמים החזק ביותר בעולם", הוא הוכרז כמבוקש מספר אחד אחרי חיסול אוסמה בן לאדן (ראו התמונה משמאל); ועכשיו נלכד והובא לדין.

[בתמונה: אל צאפו ירש את אוסאמה בן לאדן כמבוקש מספר אחד בארצות הברית... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Hamid Mir. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

מסתבר, שהיו לאל צ'אפו 30 מטוסים, שאיתם הוא היה מבריח לארצות הברית סמים. היו לו מנהרות בין מקסיקו לארצות הברית ששימשו גם הם להברחת סמים.

סקס ואהבה הולכים טוב עם כסף...

לאל צ'אפו יש עשרות ילדים מעשר פילגשים שונות, שכולן גם עובדות אצלו. אחת מאלה שהעידה מול חבר המושבעים איזה גברת נחמדה אחת, שהייתה אחת מהפילגשות שלו, ובכסף שהוא נתן לה נבחרה כחברת פרלמנט, במחוז שבו היא גרה. היא סיפרה למושבעים שאהבה אותו מאוד אבל גם פחדה ממנו. במשפט הוצאו 'ווטצאפים' שהחליפו ביניהם, שבהם הוא כתב לה שהוא אוהב אותה, ובה בעת איים עליה, שמי שבוגד בו מת... עוד ספרה בדמעות באותו הקשר, שנפגעה מאוד כששמעה על יתר נשותיו, כי היא חשבה שיש ביניהם זוגיות.

לילה אחד מסתבר, כששכבו במיטה יחד עירומים ועסקו במה שעסקו, הוקף הבית בשוטרים מקסיקנים, שרצו לעצור אותו. הם הצליחו לברוח מהבית דרך מעבר שהוסתר בחדר האמבטיה שלו וירד למערכת הביוב של העיר. הם רצו עירומים בתוך מנהרה בביוב, עד שהצליחו להימלט. 

בזמן שהתייפחה, ישבה באולם ליד הנאשם אשתו החוקית [אחת מנשותיו של אל צ'אפו היא אמה קורונל, אזרחית ארצות הברית  (ויקיפדיה: חואקין גוסמן)], שהייתה בהיריון בסוף החודש התשיעי - בעת שבעלה והפילגש ברחו בצינורות הביוב עירומים - וילדה לבסוף תאומים. היא ישבה שם וצחקה על כל הפילגשים התמימות הללו...

אותה גברת סיפרה בבית המשפט גם סיפורי אלף לילה ולילה על מאות המיליונים שהיא עזרה לו לגלגל. חוץ מתפקידה בפרלמנט היא שימשה אחת מסוכנות הסמים החשובות שלו. הוא היה שולח אותה לאתר שדות של מריחואנה, בכל מיני 'חורים' בדרום אמריקה, לקנות אותם בזול, ולשלוח משם משלוחים של סמים, כשכל משלוח נאמד ב- 400 ק"ג לפחות. חלק מהסמים הוסלק בתוך קופסאות משקה במפעלים שבבעלותו.

אלוף הבריחות 

במיליונים הללו עשה אל צ'אפו שימוש, בין היתר, כדי להימלט ממאסר. הוא טען ששילם כשוחד 100 מיליון דולרים לנשיא מקסיקו; ו- 15 מיליון דולרים למפקד המשטרה, שיעצור את המרדף אחריו. הכסף סייע לו גם לברוח מהכלא פעמיים:

  • הוא נתפס בשנת 1993 בגואטמלה, הוסגר ונידון ל-20 שנות מאסר במקסיקו בעוון רצח וסחר בסמים. באמצעות מתן שוחד לסוהרים, הוא הצליח להימלט מבית כלא פדרלי שמור היטב בשנת 2001.
  • הוא נעצר על ידי הרשויות במקסיקו ב-22 בפברואר 2014, בדירתו בבית משותף על חוף הים במסטלאן, סינלואה, ונלכד מבלי שנורתה ירייה. בעת מעצרו. אבל, נמלט מהכלא שוב ב-11 ביולי 2015.

הפשע והקולנוע הולכים טוב ביחד...

זו הסיבה שנטפליקס מיהרה ליצור עליו סידרה בת שלושה פרקים בשם "ביום שפגשתי את אל צ'אפו" (Cuando conocí al Chapo: La historia de Kate del Castillo) אשר מתארת את חייו (ויקיפדיה: חואקין גוסמן):

.

אבל המשיכה הזו לקולנוע גם גרמה לנפילתו, כשהסכים לקיים ריאיון, ממקום מחבואו, עם השחקן האמריקאי שון פן (Sean Penn), כשזה האחרון ניסה לשכנעו להשתתף בסרט המבוסס על חייו.

מעקב אחרי השחקן הביא לזיהוי מקום מסתורו. הוא נעצר מחדש בעיר לוס מוצ'יס על ידי נחתים מקסיקנים, לאחר קרב יריות ב-8 בינואר 2016, והוסגר לארצות הברית.

[בתמונה משמאל: השחקן שון פן. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי  Wildhartlivie. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

אפילוג

כל דבר טוב נגמר... ב- 12 בפברואר 2019 הורשע בכל סעיפי האישום. זר דינו ייקבע בחודש יוני; והוא צפוי להישלח לפחות למאסר עולם אחד.

[ובחזרה לביצה שלנו... תוכן העניינים של עברייני ישראל, לחצו כאן]  [לריכוז המאמרים על העבריינים שעיצבו את הפשע המאורגן, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *