אלעד רזניק: סיכום אירועי הלילה בסוריה

[בתמונה: תקיפת סוללה בסוריה. המקור: דובר צה"ל]

אירועי הלילה התחילו עם ההודעה הרוסית ביום שישי שעבר על מעבר דמשק בינלאומי להנהלה רוסית. ההודעה הרוסית לוותה ברכבת אווירית ללטאקיה, שהחלה להגיע בשבת וכללה AN-124 ו 4 מטוסי IL76.

מה היה על המטוסים? סביר להניח שנבין בימים הקרובים. מאוד סביר להניח שהרכבת תימשך בימים הקרובים. ההודעה הרוסית יצרה חלון הזדמוניות צר בעבור מדינת ישראל, לקבע עובדות בשטח המצומצם של אגן דמשק, ולנסות לייצר הישג כלשהו שיקטין במקצת את מוטת הכנף האיראנית.

בבוקר יום א' ה- 20 בינואר 2019, הותקפו מספר יעדים במרחב דמשק. התגובה האיראנית בגיבוי ותמיכה סוריים וגיבוי (וסביר להניח החלטה) רוסי מוחלט לאירוע הייתה חימום הגבול ברמת הגולן. למה בחרו הרוסים לחמם את הגבול? (באמצעות האיראנים שאינם קיימים בגזרה). להערכתי, בשביל לספק לרוסים תירוץ להרחיב את מערך ההגנה האווירית הסורי אל מדרום לדמשק. 

[בתמונה: התרגיל הרוסי להרחבת מערך ההגנה האווירית הסורי אל מדרום לדמשק... התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי AdinaVoicu לאתר Pixabay]

התגובה הישראלית לחימום הגבול הייתה תקיפה נרחבת של יעדים שהותקפו בעבר. לא הותקפו היעדים האיראנים בכלל המרחב שמצפון לדמשק, ובמיוחד יעד ה'תיירות' המועדף על האיראנים בחודש האחרון - השדה הצבאי בחאלב ומתקניו. 

המעבר של שדה התעופה הבינלאומי בדמשק לידיים רוסיות, יאלץ את מדינת ישראל לבחור בין תקיפות בחיכוך גבוה אל מול הרוסים, לבין הפסקת התקיפות. בהתאם לההתנהלות הישראלית, מאז ה- 17 לספטמבר 2018, ולדימיר פוטין בונה על כך שבנימין נתניהו יתקפל, ולא יבחר בתקיפות בחיכוך גבוה.

על פי הצהרות העבר של נתניהו, אין איראנים דרומית לדמשק. לפיכך, כל המטרות שהותקפו מקרטון...

מלבד זאת, אני סבור שיש להחריב את קרתגו; ולפני זה, כדאי מאוד שנחזיר את הדוב למערה. איליושין 20 שנופל באמצע הלילה זאת התחלה נהדרת, אבל לא מספיק טובה. דוב סבלני שמבין אסטרטגיה לנוכח צה"ל טקטי ידחק אותנו בסוף למכלאה!

ובינתיים...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *