אמציה חן: מהי מוכנות למלחמה?

[בתמונה: נראה אותך כוכבי... בהצלחה! התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Devanath לאתר Pixabay]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

לקראת סיום תפקידו ציין רא"ל גדי אייזנקוט, כי צה"ל מוכן למלחמה "טוב יותר משהיה בעשרים השנים האחרונות". לא פלא שבגין הרדידות השלטת בצבא, בתקשורת ובמערכת המדינית - בקשור לסוגיות ביטחון, יכולה אמירה חסרת שחר שכזו, להתקבל כאילו נתנה במעמד הר סיני...

מה גם שכבר:

  • עמדנו על חולשת צה"ל ב'התשה', שאותה יצר ברוב טיפשותו בלבנון, קל וחומר לאחר שהחליט לצאת מארץ הארזים; אז, הפכה נסיגה מתוכננת לבריחה מבוהלת.
  • חווינו את אבדן השליטה ביש"ע;
  • את מלחמת לבנון השנייה;
  • וגם את שלשת המבצעים בעזה, שהסתיימו במקרה הטוב בתיקו מאכזב.  

כך, שמלבד עדות הקרבות על מוכנות מפוקפקת, יש באמירה של אייזנקוט כדי להצביע על חוסר הבנתו של רמטכ"ל היוצא - מהי מוכנות למלחמה. 

שלא נתבלבל, הפגע הרע הזה, מלווה את כל ראשי מטכ"ל לדורותיהם, כפי שעלה ערב הכמעט מלחמה האחרונה בעזה, שבה כשלו ראשי צה"ל בהערכת העוצמה הצבאית, ובמוכנות הכוח למלחמה; מה ששיבש את החלטות המטכ"ל, והיווה מסד להטעיית הדרג המדיני.

מאחר ובממדי קביעת המוכנות המפוקפקת השתתף אביב כוכבי, אז כסגן הרמטכ"ל, קרוב לוודאי שהפתעה אינה עומדת בפתח, אלא אם - והפעם כרמטכ"ל - יראה כוכבי בסוגיית המוכנות למלחמה אתגר שאין חיוני ממנו.

[בתמונה: בגין הרדידות השלטת בצבא, בתקשורת ובמערכת המדינית - בקשור לסוגיות ביטחון, יכולה אמירה חסרת שחר שכזו, להתקבל כאילו נתנה במעמד הר סיני... מעמד הר סיני, תחריט מ-1723. התחריט הועלה לויקיפדיה על ידי Jan and Kaspar Luiken - Alle de werken van Flavius Josephus, והוא נחלת הכלל]

שהרי על כך נאמר כי תפקיד הרמטכ"ל: להכין את הצבא; כדי שלעת מלחמה, יפיק את העוצמה במידתה האופטימלית. זאת, באמצעות הפקת לקחי מלחמה, והטמעתם בתורת הקרב;. בהצטיידות, ובאבטחת תקינות טכנית של אמל"ח; ואחרון אחרון: בהקניית מיומנות מבצעית לדרג הלוחם ולמערכות הפיקוד והשליטה (פו"ש), כדי שביום פקודה, מיומנותם וכישורי הגיסות כולל המפקדות ובראשם המטכ"ל, יאפשרו להוציא לפועל תכניות מלחמה - מבוא להשגת "הכרעה, מהסוג של פעם".

נראה אותך כוכבי, בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *