אבי הראל: הצוללת הצהובה בת חמישים

[בתמונה: כרזת הסרט 'צוללת צהובה'. אנו מאמינים שאנחנו עושים בה שימוש הוגן]

אבי הראלאבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם שלושה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

*  *  *

בתאריך 17.1.1969, יצא האלבום האולפן העשירי של להקת הביטלס((The Beatles, שנקרא בשם צוללת צהובה (Yellow Submarine). האלבום הוא פסקול הסרט בשם זהה, צוללת צהובה, שיצא לאקרנים במהלך שנת 1968.

קודם שנעסוק בעלילת הסרט ובשירים המרכיבים אותו, נעסוק בקצרה בייחודיותה של הלהקה. הביטלס או בשם הנוסף חיפושיות הקצב, הייתה להקת רוק בריטית, שנחשבת עד היום להרכב המוזיקלי החשוב ביותר במאה העשרים' בז'אנר של מוסיקת הפופ.

בתחילת דרכה, לאחר גיבושה הסופי בשנת 1962, שאבו חבריה, ג'ון לנון, פול מקרטני, רינגו סטאר וג'ורג' האריסון[1], השראה ממוזיקת הרוק אנד רול האמריקאית. לאחר מכן הם העשירו את סגנונה בהשפעות מהמוסיקה הקלאסית, פולק ומוזיקה הודית. השילוב העשיר, וטכניקות פורצות דרך בהקלטת השירים, גרמו לכך שהלהקה תרמה תרומה מכרעת למוזיקת הרוק, והפכו אותה לז'אנר מקובל ומכובד בכל העולם. בשנת 2004, דירג המגזין הרולניג סטון (Rolling Stones) את חברי הלהקה במקום ראשון ברשימת מאה האומנים הגדולים בכל הזמנים[2].

מקור שמה של הלהקה, מיזוג המילים (באנגלית) של חיפושיות (beatles) הקצב (beat), אינו ידוע בוודאות ואף חברי הלהקה התקשו עם השנים לומר מדוע נבחר דווקא שם זה.

לאחר כעשור של יצירה והופעות, התפרקה להקת הביטלס ככול הנראה מהסיבה, שכל אחד מחבריה התפתח באופן שונה מוזיקלית, ורצה לממש את דרכו בנפרד. השערה נוספת לפירוק הייתה כי האשמה בו הייתה  אשתו השנייה של ג'ון לנון, יוקו אונו, שנכחה באולפן ההקלטות וזרעה פירוד בין חבריה. כך או אחרת, בתאריך 10 לאפריל 1970, הודיע פול מקרטני לתקשורת על פירוקה של הלהקה, ובכך הגיע לסיומו מסע הקסם של שיריה[3].

[בתמונה: תמונה מהסרט Magical Mystery Tour. סרט של הביטלס שיצא בשנת 1967. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Parlophone Music Sweden. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY  3.0]

הקריירה קולנועית של הביטלס החלה בסרט A Hard Day's Night (לילה של יום מפרך) משנת 1964, והיה מעין תיעוד של חיי היום יום של הביטלס בתקופת ההערצה הגדולה של חברי הלהקה בבריטניה וארה"ב:

בשנת 1965 צולם הסרט Help!‎ - קומדיה המצולמת בצבעים מרהיבים ובאתרים אקזוטיים:

סרט נוסף בשם  Magical Mystery Tour משנת 1967 הוקרן בטלוויזיה האנגלית וזכה לביקורת קטלנית על מרכיביו האומנותיים:

הסרט  בו אנו עוסקים, סרט האנימציה צוללת צהובה,  יצא לאקרנים  בסוף שנת 1968 ולא כלל את חברי הביטלס עצמם (את הקולות לדמויות המצוירות תרמו מדבבים מקצועיים שדיברו במבטא אנגלי נוסח ליברפול), למעט קטע קצר בסופו, שכלל צילום חי של חברי הלהקה  המדברים על המצלמה. הסרט כלל מבחר שירים מהאלבומים Revolver ,Rubber Soul, ו-Sgt. Pepper בתוספת חמישה שירים חדשים שנכתבו עבורו במיוחד. הוא נחשב בזמנו לפורץ דרך בזכות שיטת האנימציה המיוחדת שלו[4].

הסרט עצמו, הינו סיפור על מדינה בשם פפרלנד, השוכנת כ-18,000 מילים מתחת לים. ביחד עם תושבי פפרלנד שוכנים גם   blue meanies אנשי הרשע הכחולים התוקפים את תושבי העיר, ומשתקים את כולם, מלבד הסמל פרד פפר (Sgt. Pepper), שמצליח לברוח בצוללת צהובה ויוצא לחפש עזרה. פרד מגיע לעיר ליברפול ומשכנע ארבעה אנשים בשם רינגו, ג'ורג', ג'ון ופול (חברי להקת הביטלס), אשר גרים באחוזה גדולה - שאיננה מצייתת לחוקי הפיזיקה - לבוא איתו בצוללת הצהובה ולנסות להציל את פפרלנד.

התחנה הראשונה שבה הם עוברים היא ים הזמן, שם הזמן הולך אחורה וחברי הלהקה ופפר הופכים לצעירים יותר ויותר. רק  לאחר שג'ון דוחף את המחוגים לכיוון ההפוך הם גדלים שוב, ולבסוף הם חוזרים למצבם הטבעי וממשיכים לים המדע. לאחר מכן הם מגיעים לים המפלצות שם מפלצת ענקית בעלת הכישרון לשאוב דברים שואבת אותם, את הים ולבסוף את עצמה.

החבורה נזרקת  לאזור שנקרא בשום-מקום (no-where) שם מתברר להם שמנוע הצוללת שלהם התקלקל. בשומקום הם פוגשים את ג'רמי, שמחזיר את מנוע הצוללת לחיים. לאחר שג'רמי תיקן את המנוע רינגו רואה שג'רמי אומלל בשום-מקום ולכן הוא מציע לו לבוא איתם לפפרלנד.

לבסוף הם מגיעים ליעדם, ומצילים את העיר בעזרת היכולת שלהם לנגן וליצור מוזיקה. לאחר שחברי הלהקה  הצילו את העיר, כל אנשי הרשע הכחולים בורחים מלבד מנהיגם, ששמו לא ידוע ועוזרו מקס. בסופו של דבר מנהיג אנשי הרשע הכחולים ועוזרו נשארים בעיר והופכים חלק אינטגראלי ממנה[5].

הסרט עצמו קיבל ביקורות ציבוריות נלהבות, ודורג גבוה באתר ריכוז הביקורות Rotten Tomatoes[6].

הביטלס כידוע לא הופיעו בישראל, למרות שהיה ניסיון להביאם ארצה בשנת 1965. סגן שר החינוך אז, אהרון ידלין טען כי אין טעם להביאם מהסיבות ש:" רמתם האמנותית נמוכה של האלילים הצעירים, ובכך שהם גורמים להתפרצויות היסטריות המצריכות גיוס כוחות משטרה"[7], אולם המוזיקה של חברי הלהקה וסרטיה הפכו להיות פופולאריים גם בארץ הקודש, והסרט צוללת צהובה נהפך לסרט פולחן גם בישראל. נספח שירים נבחרים מהסרט צוללת צהובה(מתוך: http://cafe.themarker.com/post)

הערות ומקורות

[1] זה היה הרכבה הסופי של הלהקה. בתקופות מוקדמות יותר היו חברים בה סטיוארט סאטקליף  - 1960, ופיט בסט  - 1960-1962 [2] https://www.rollingstone.com/music/music-lists/100-greatest-artists-147446/ [3] ראה - צפריר רינתאנגליה חולמת, הביטלס, אנגליה ושנות השישים, כמה מהפכנים נכנסים לחיפושית אחת, הארץ, 24 בדצמבר 2008. [4] ראה - https://www.thebeatles.com/. [5] https://glz.co.il/%D7%92%D7%9C%D7%A6/%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA/%D7%9E%D7%A1%D7%A2-%D7%94%D7%A7%D7%A1%D7%9D-%D7%94%D7%9E%D7%A1%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%99 מסע הקסם המיסתורי, פרק 36. [6] https://www.rottentomatoes.com [7] יוסי נחמיאס, הכניסה לחיפושיות אסורה, YNET, 02.08.2007.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *