יאיר רגב: עימות הוא כלי לגילוי האמת!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

.

*  *  *

דרישתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לביצוע עימות בחקירתו, העלתה את סוגיית העימות ככלי לגילוי האמת בחקירות משטרה.

נגדיר עימות ככלי חקירה, שבו מוכנסים נחקר ועד לחדר החקירות, ומול המצלמות (צילום והקלטה) מתבקשים לענות על שאלות, הן של החוקרים והן שאלות שמפנים השניים אחד לרעהו. בחדר החקירה נוצרת דינמיקה שעשויה להוביל לגילוי האמת. העימות מתועד גם בכתובים על ידי חוקר משטרה וסיכומו מאושר בחתימת שני הצדדים לעימות.

כשחוקר משטרה מציע עימות לחשוד והוא מסרב, אין מנוס מלתהות ממה אותו חשוד חושש. אולם, יש מקרים שבהם דווקא המשטרה איננה מעוניינת בעימות: לעתים סבורים החוקרים שיש בידיהם מספיק ראיות, ואין טעם בעבודה נוספת; ויש גם מקרים, שבהם יש חשש שהחשוד יצליח לגבור על העד ושהקונספציה המובילה את החקירה תקרוס.

[בתמונה: העלה את סוגיית העימות המשטרתי לסדר היום... צילום מסך של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה המיוחדת שבה דרש מחוקריו עימות, ב- 7 בינואר 2019]

אבל צריך לזכור שמטרת המשטרה היא גילוי האמת ולא בניית תיק נגד חשוד, וכל חשוד זכאי לבקש עימות עם העדים המפלילים אותו.

אני רוצה לחיות במדינה שבה העימות עם אדם שמפליל אותך תהייה זכות יסודית של נחקר. ותהווה חלק מזכותו ההוגנת והצודקת להתגונן באופן סביר, מניעת עימות ללא סיבה מוצדקת תהיה תקלה חקירתית.

תנאי יסוד לקיומו של הליך הוגן בפלילים הינו מתן אפשרות סבירה לנאשם להתגונן מפני ההאשמות המיוחסות לו. בתיקון השישי לחוקה האמריקאית, נקבעה זכותו של אדם "...לעמוד פנים-אל-פנים מול העדים המעידים נגדו...".

התכלית העיקרית של העימות של החשוד עם העד, היא העמדת גרסת העד במבחן של אמת. העימות נתפס ככלי התגוננות הטוב ביותר העומד לרשותו של חשוד כנגד עדי שקר ועלילות שווא.  כיום, לצערי המשטרה משתמשת בעימות ככלי חקירה להפללה ולא לחשיפת האמת!!!

2 thoughts on “יאיר רגב: עימות הוא כלי לגילוי האמת!

  1. יאיר ידידי היקר – התבלבלת.
    הזכות לעימות בחוקה האמריקנית מתייחס לעימות בבית המשפט ולא בחקירה.
    עימות הוא לא תמיד כלי לגילוי האמת. הוא כלי חקירה כמו כלים אחרים. נכון, שאם חוששים שהעד, עד מדינה או כל עד אחר, יחשוש להעיד בבית המשפט או שיסתור את הדברים שמסר בחקירה במשטרה, חשוב לגלות זאת כבר בזמן החקירה ולערוך עימות לצורך זה.
    אבל, וזה אבל גדול. עריכת עימות בתנאים של חקירת בעל חסינות, ובעיקר של ראש ממשלה, שכל החקירה נערכת לפי התנאים שהוא מציב, היעילות של העימות יורדת לאפס. הרי, אי אפשר להכניס אדם לבית ראש הממשלה, יחד עם החוקרים, מבלי לדווח קודם למאבטחים, והדבר יועבר לראש הממשלה מיד, והוא יתכונן גם לעימות, כמו שהוא שגם ככה הוא מתכונן לחקירה, מאחר שאינו עצור והוא זה שקובע את זמני החקירה, משכה וכיו"ב. לכן, לא תהיה הפתעה בעימות, והפתעה היא מהיסודות החשודים של העימות.
    אבל, לא מובנת הערתך שהמשטרה היום משתמשת בעימות לצורך הפללה. אם אתה טוען שעימות הוא כלי לגילוי האמת, משום שעימות הוא כלי יעיל וטוב. אם הוא יעיל וטוב, הוא לא יכול להיות רק כלי להפללה.
    וכל זה לא אומר דבר על ההערכות שלי על היכולות המקצועיות של החוקרים.

  2. כנראה שלעדי המדינה היה ממה לחשוש לגורלם כשנתפסו ,ועדי מדינה יכולים לספר מה שעולה על רוחם,
    ומשטרת ישראל לא מעוניינת שיפוצצו להם את הסיפורים בפרצוף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *