קאטפיש: ההתחזות לאחר ברשת

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי kropekk_pl לאתר Pixabay]

"בעידן שבו כולם יודעים הכל על כולם, אנשים משתפרים יותר ויותר בהסתרת האמת..." (הפתיח של סדרת הטלוויזיה 'קאטפיש')

המשגה

קטפיש (Catfish - שפמנון בעברית) הוא שם כולל למספר מיני דגים הנחשבים כדגים המזיקים לסביבה ולמגדלי הדגים. השפמנונים משתמשים בזיזיהם כדי לחוש את הסביבה ולמצוא טרף. הם מזנקים לעבר טרפם ובולעים אותו ברגע ובהרבה מקרים הם מתקבצים יחד ב"סעודת זלילה". יש אף שפמנונים אוכלי אדם... (ויקיפדיה: שפמנונאים).

אולי גם בשל כך (ראו הסבר נוסף בהמשך), הושאל השם 'קאטפיש' לתיאור התופעה של תרמית זהות באינטרנט: של זיוף פרופילים והתחזות לאחרים ברשתות החברתיות. 'קאטפיש' הוא אדם היוצר פרופיל מזויף, למטרות הונאה. 

[בתמונה: פרופיל מזויף, שהוכן באופן רשלני למדי. שם בעל הפרופיל לכאורה הוא של גבר ערבי. התמונה היא של אשה מערבית, שנלקחה אי שם מהאינטרנט. הדף מנסה למשוך חברים דרך סרטוני מין שמועלים בו. הכיתוב ליד הסרטים בעברית משובשת שמלמדת שנכתבה בעזרת תרגום גוגל]

ההיבט הפלילי...

'התחזות' מוגדרת כהצגה עצמית בצורה כוזבת כאדם אחר, כדי להשיג מטרה כלשהי שלא היה ניתן להשיגה אילולא ההתחזות. במקרה שלנו מדובר בהתחזות ברשת. משמע: בשימוש בשם בדוי או בזהות בדויה בצ'אטים, בפורומים או ברשתות החברתיות.

כל התחזות היא עבירה פלילית, כאשר היא מיועדת להשיג דבר באמצעות מרמה או הונאה; ולהיפך: כאשר אין כוונה פלילית בהתחזות, היא איננה בגדר עבירה פלילית.

נכון לעשות הפרדה בין פרופיל מזויף לפרופיל מתחזה:

  • פרופיל מזויף מציג אדם שאינו קיים ומשתמש בזהות בדויה;
  • ואילו פרופיל מתחזה עושה שימוש בפרטיו של אדם אחר, ומבצע פעולות ברשת תחת שמו של אותו האדם.

[בתמונה: דוגמה להתחזות. למאמר המלא של אבי אשכנזי בחדשות וואלה, לחצו כאן]

מקור השם: הסרט 'קאטפיש'

מקור השם הוא סרט קולנוע תיעודי בשם זה, שיצא לאקרנים בשנת 2010 (ראו את כרזת הסרט משמאל), בבימוי של הנרי ג'וסט ואריאל שולמן. הסרט מתעד צעיר אמריקאי בן 24 המקיים מערכת יחסים רומנטית באמצעות הפייסבוק, ומגלה כי מי שקיים עימה קשרים קרובים ברשת, היא בעצם מישהו אחר (ויקיפדיה: קאטפיש). לפניכם הטריילר של הסרט:

מקור ההשראה לשמו של הסרט לקוח מאחת מהסצינות החותמות את הסרט: היה נהוג להעביר דגי בקלה במכלים מאלסקה לסין, אך אלו הגיעו לא טריים מכיוון שכמעט ולא שחו בתוך המכל. הפתרון שנמצא לכך היה הוספת מספר שפמנונים (Catfish) לתוך המכלים, כך שדגי הבקלה בהם נותרו עירניים.

באותו אופן - כך נטען בסרט - יש לדבריו אנשים בעולמנו החברתי ששומרים על עניין בחיינו, מעוררים בנו תהיות וניחושים, ודואגים להשאירנו עירניים...

קצת תיאוריה

הקאטפיש 'לוקח לקצה' את מה שכינה החוקר, ארווינג גופמן (1982-1922)  'פרצוף' (face). גופמן טען כי תפקוד חברתי יעיל מצריך הצגה עצמית אסטרטגית, ששונה מאוד מדמותנו הרגילה, בחיי יום יום! ההצגה הזו בנויה על שאנחנו מייצרים. ה'פרצוף' הזה מסמל את מי שאנחנו רוצים שאחרים יחשבו שאנו, והוא 'העצמי החברתי' שלנו.

[ציור דיוקנו של ארווין גופמן נוצר והועלה לויקיפדיה על ידי キヨンネ. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

ומה קורה כשאינני מרוצה מדמותי, מתמונתי? אני נוטל לעצמי 'פרצוף' אחר ושם אחר, ויכול להופיע ברשת כמו האדם שתמיד רציתי להיות.

במקרים הקשים, האסטרטגיה שלי היא פלילית: אני מתחזה לאחר כדי לרכוש את אמונו של האחר ברשת, לבקש ממנו כספים, לשכנע אותו לשתף איתי תמונות ארוטיות, לשכנע אותו להיפגש (פדופילים למשל), וכדומה.

סדרת הטלויזיה 'קאטפיש'

על בסיס הסרט קאטפיש, נוצרה (על ידי ישראלים...) ב- 2012 סדרת טלוויזיה באותו שם, בערוץ MTV, שכבר שורדת שבע עונות תמימות, שבהם נענים גיבוריה לפניות אנשים בארצות הברית לגלות עבורם את הדמות שעימה הם מקיימים קשר, מצידה השני של הרשת החברתית. לפניכם הטריילר של הסדרה:
   

מקורות והעשרה

[משמאל: כרזת הסרט 'קאטפיש. אנו מאמינים שאנו עושים בכרזת הסרט שימוש הוגן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *