פנחס יחזקאלי: הפועל באר שבע – שיעור במורכבות

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי utroja0 לאתר Pixabay]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מומחי ספורט למיניהם מתארים את הקבוצות - שאותן הם מפרשנים - כמערכת פשוטה, שבה יש קשר ישיר בין סיבה לתוצאה:

  • הקבוצה 'דורסת' את הליגה: המאמן 'קוסם' ותהליך בניית הסגל שביצע הוא 'מקצועי'; ולהיפך.
  • הקבוצה מתקשה: המאמן נכשל...

האמת מורכבת הרבה יותר:

  • קבוצה היא מערכת מורכבת, שבה מתחברים כישרונות וצוות מקצועי למערך קשרי גומלין, שתוצאתו יכולה להיות גדולה יותר מסך מרכיביו; ובאותה מידה גם קטנה יותר.
  • גם אם 'הכל זהב', הצלחתה אינה תלויה רק בה, אלא בחוזקן היחסי של יריבותיה, באותה עונה, בליגה.

[להרחבת המושג, 'מערכת מורכבת', לחצו כאן]  [להרחבת המושג, 'קשרי גומלין', לחצו כאן]

ברוכים הבאים לממלכת אי הודאות...

הרבה תלוי באי הודאות, או במילה גסה אחרת: במזל!...  יכולת מקצועית טובה - בצד רמה טובה של היריבות בליגה - יכולה להביא קבוצה להישגים ממוצעים פלוס. לא יותר... לעולם יהיה מרכיב אי הודאות חזק יותר מכל צוות מקצועי, מכל פטרון נדיב ומכל מערך מוכשר של שחקנים. הצוות יכול:

  • לעשות הכל נכון ולהצליח;
  • לעשות הכל נכון ולהיכשל (ביחס למטרות שהוגדרו);
  • לבצע טעויות ולהצליח;
  • לבצע טעויות ולהיכשל.

[להרחבת המושג, 'אי ודאות', לחצו כאן]  [להרחבת המושג, 'מזל', לחצו כאן]

השיטה: הפשטה ומסגור

כיוון שבעולם של אי ודאות אין ערך ל'מומחים לעתיד', וכיוון שאוהדי ספורט נמשכים לפתרונות קלים לעיכול, מפשיטים עבורם המומחים וממסגרים את המציאות הזו לשתי אפשרויות בלבד:
  • לעשות הכל נכון ולהצליח;
  • לבצע טעויות ולהיכשל.

[לסדרת המאמרים אודות 'מומחים', פרשנים ומאחזי עיניים, לחצו כאן]  [להרחבת המושג, 'מסגור', לחצו כאן]

חלק מאי הודאות היא הופעת 'שחקני על' בקבוצות ספורט, שממנפות אותן. אין מרשם למציאת שחקנים כאלה, והשקעה כספית - גדולה ככל שתהיה - בשחקן מסוים אינה ערובה שיהפוך ל'סופר שחקן', או שיצליח בסביבה החדשה, ליצור את ה'קסם' שיצר קודם לכן (ראו את הבאתו של איסק קואנקה ל'הפועל באר שבע').

כיוון ש'אין ארוחות חינם', יש לתלות הזו מחיר משמעותי, כולל מחיר מנטלי, שבא לידי ביטוי כאשר שחקן כזה מנוטרל, או עוזב את הקבוצה. מכבי תל אביב חוותה זאת בעבר, עם ערן זהבי; והפועל באר שבע חווה זאת כעת, עם טוני וואקאמה.

[להרחבת המושג, 'אין ארוחות חינם', לחצו כאן]

[בתמונה: חלק מאי הודאות היא הופעת 'שחקני על' בקבוצות ספורט, שממנפות אותן... תמונתו של טוני וואקמה מימין נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Botend. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]מקור תמונתו של ערן זהבי משמאל: פייסבוק]

שריפת אנטרופיה ואנטי אייג'ינג

לכל ה'סלט'' הזה יש להוסיף את תהליכי השחיקה, שכל מערכת מורכבת חווה, עם חלוף הזמן. גם להצלחה יש מחיר: שיתוף הפעולה נפגם בשל אספירציות אישיות של שחקנים וכל הרכב של שחקנים - מוצלח ככל שיהיה - ימקסם את יכולותיו, ולאחר מכן יאבד אנרגיות בתהליך אטי או מהיר, תלוי בנסיבות.

בשפת המערכות המורכבת נקרא התהליך הזה 'שריפת אנטרופיה''. להלין עליו זה כמו להלין על העובדה הבלתי נמנעת שאנחנו מזדקנים, ותהליכי אנטי אייג'ינג, כאלה ואחרים, יכולים לעכב את התהליך הזה, אך לא לבטל אותו.

[בתמונה: אנטי אייג'ינג. מתוך פרסומת של חברת BeautyHeadlines. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

[להרחבת המושג, 'שיתוף פעולה', לחצו כאן]  [להרחבת המושג, 'שריפת אנטרופיה', לחצו כאן]

הפועל באר שבע כמקרה בוחן

להפועל באר שבע יש צוות ניהולי מצוין, אבל זו קבוצה שהרוח שלה הזדקנה, ואין פתרונות של קסם. ניהול מושכל של הצוות המקצועי וגב תקציבי של אלונה ברקת יקנה לה מקום ברבע העליון של הליגה. זו מטרה ריאלית וגם ציפיות ריאליות. היתר מזל...

המבחן האמתי של קבוצה גדולה אינם רגעי הקם של ההצלחה, אלא התקופה שבעקבותיה, שבה צריך לשמור על יציבות, עד שהמזל יעזור, ייווצר 'תלכיד הקסם' החדש, ויחסי הכוחות בליגה יאפשרו שוב הצלחה גדולה.

זה לא יהיה קל... אותם 'מומחים' ש'ניפחו' את דמותו של את ברק בכר בדמות 'מאמן העל', ה'קוסם' שאין כמותו, יעשו עכשיו הכל לנפץ את 'עגל הזהב'.

זה מוסיף מימד של לחץ למאמן באופן אישי, אבל גם לצוות המקצועי ולקבוצה כולה. אבל, עמידה בלחצים כאלה זה חלק ממבחנה של הנהלה מקצועית.

[מקור תמונתו של ברק בכר משמאל: פייסבוק]

נקווה שיעמדו בזה בכבוד!

מקורות והעשרה

One thought on “פנחס יחזקאלי: הפועל באר שבע – שיעור במורכבות

  1. אכן ארגונים מתפקדים בתנאים של אי ודאות (תנועה) ואכן יש מעט מאוד כלים שיודעים לתאר תנועה בהתהוותה ועל כן גם קשה מאוד לייצר תוצאות בוודאות גבוהה בארגונים רבים.

    מעבר לכך הפרשנים גם מוותרים על שלב הביניים של ניתוחים רבים שקיימים וניתן על בסיסם לייצר ניתוחים מדויקים של המצב הקיים
    (צילום מצב ברגע נתון)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *