יאיר רגב: הכל על חוק הלאום

[התמונה: צילום מסך מסרטון היו-טיוב: הפגנה נגד חוק הלאום עדה דרוזית דרוזים ב כיכר רבין תל אביב]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

*  *  *

מה נראה לכם שלא אומר דבר על "חוק הלאום" והסערה שמחוללת האופוזיציה סביבו?

השבוע הגיעה אלי באחת מקבוצות הוואטסאפ הצעה להצטרף לעתירה לבג"ץ נגד חוק הלאום, רצופה במילים נרגשות על ערכים וסולידריות, אבל נטולת טיעון ענייני אחד:

שאלתי, מה הטיעון לפסילה ומה הסיכוי שבג"ץ יפסול?

קיבלתי מבול של תגובות נסערות על דמוקרטיה, שוויון וכד'. התרשמותי המביכה היא, שגם אנשים אינטליגנטים לא באמת מבינים לעומק את מהות הסערה... התרשמתי שרבים לא יודעים לתאר את המצב בצורה קרה, הגיונית, משפטית, עובדתית; מצטרפים אוטומטית לדעה הרווחת בסביבתם; ומאמצים חלקי טיעונים ששמעו כהצדקה לדעתם.

מפליא, באיזו מהירות, כל נושא הופך למאבק אימתני בין שני קטבים, טעונים בשלל תיאוריות קונספירציה זה על זה...

מהו בעצם חוק הלאום ומה הבעייתיות שבו?

חוק יסוד ישראל: מדינת הלאום של העם היהודי מעגן את מעמדה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. החוק כולל את עקרון השבות, סמלי המדינה, חגי ישראל והשפה העברית.

[התמונה: צילום מסך מסרטון היו-טיוב: הפגנה נגד חוק הלאום עדה דרוזית דרוזים ב כיכר רבין תל אביב]

נשמע מעולה. אז היכן הבעיה?

על אף שחוק הלאום הוא בעיקר הצהרתי, אין בנוסח החוק שום אזכור לערך השוויון; ואף מילה על חשיבות השמירה על הדמוקרטיה בישראל.

למה הדרוזים חשים שחוק הלאום פוגע בהם? הרי מדינת ישראל תמיד הייתה מדינה יהודית... 

עד היום, המסמך שהגדיר את אופיה של המדינה היה מגילת העצמאות, ובה התחייבות מפורשת להענקת שוויון זכויות למיעוטים החיים במדינת ישראל. חוק הלאום מתעלם ממגילת העצמאות, לא מתחייב לערכיה; ומצד שני, גם לא מגדיר שום מחויבות לשוויון זכויות לכלל המיעוטים החיים בישראל. מגילת העצמאות קבעה מתן שוויון זכויות לכל אזרחי המדינה; אפילו צמד המילים "יהודית ודמוקרטית" לא מוזכרת.

המיעוט הדרוזי מרגיש שבגדו בו. הם מרגישים ישראלים, ותורמים את חלקם בהגנת מדינת ישראל על ידי שירות איכותי בצה"ל ובכוחות הביטחון. חוק הלאום מייחד את היהודים, ומעמיד את הדרוזים במעמד שווה עם הערבים המוסלמים, שרובם חותרים ללא הרף נגד המדינה; והם לא מזדהים ונאמנים למדינת ישראל ולערכי היסוד שלה...

חוק הלאום חייב להיות כזה שנתגאה בו, ולכן חובה לחשב מסלול מחדש ולנסח חוק יסוד לאום שכל ישראלי נאמן ואוהב את מדינתו ירגיש חלק ממנו. כזה שיכבד את כל תושבי המדינה, כולל המיעוטים.

האם הזכות לשוויון לא מובטחת כבר מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו?

התשובה היא לא. זה נכון שההגנה החוקתית היחידה שקיימת למיעוטים בישראל היא לפי חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. אבל החוק אינו כולל מפורשות את הבטחת השוויון. חוק הלאום נועד, לפי הסברי תומכיו, לשנות את הפירוש הזה של בית המשפט, בהקשרים שונים, ולמעשה להתגבר עליו.

[למאמרו של ד"ר גדעון שניר: למה, בכל זאת, חוק הלאום?, לחצו כאן]

העשרה

One thought on “יאיר רגב: הכל על חוק הלאום

  1. בקיצור זה חוק שנועד להבטיח שלא יהיה שוויון במדינה – חוק שרוצה להחליש את הדמוקרטיה של המדינה – שכן ערך יסוד בדמוקרטיה הוא שכל אדם שווה לכל אדם אחר..

    מצד אחד מנסים להציג את החוק כחוד יסוד – ומצד שני הוא מקודם על ידי מחנה צר של סיעות לאומניות כתקיעת אצבע משולשת לשמאל, לערבים, ליהדות העולם – נע באוזן. זו יהדות? זו יהדות שצריכה להשתין מהמקפצה כדי להראות שהיא גבר גבר. חוסר בטחון עצמי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *