אלעד רזניק: האם תתקיים פגישה בין הנשיא האמריקאי לאיראני?

[תמונתו של הנשיא טראמפ משמאל היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay; תמונתו של הנשיא רוחאני מימין נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Mojtaba Salimi קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

האמריקנים מצהירים...

ביום שלישי השמיני למאי 2018 הודיע הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, על פרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין והגדיר מועד להפעלת הסנקציות מחדש. ערב הפעלת הפעימה הראשונה של הסנקציות ב- 30 ליולי 2018 הציע הנשיא טראמפ לאיראנים הצעה מפתיעה: ניהול מו"מ ללא תנאים מוקדמים (https://nyti.ms/2AslhxN). 

שעתיים לאחר השידור הצעתו של טראמפ הופיע מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו (ראו תמונה משמאל) בתוכנית Closing Bell והגדיר את התנאים בהם פגישה בין טראמפ לנשיא האיראני תתקיים. וכך אמר מזכיר המדינה:

[תמונתו של מייק פומפאו משמאל, היא נחלת הכלל]

"אמרנו גם בעבר, הנשיא רוצה להיפגש עם אנשים על מנת לפתור בעיות. אם האיראנים יפגינו מחויבות לשינויים מהותיים בדרך בה הם מתייחסים לאזרחים האיראנים, יפחיתו את התנהלותם המרושעת ויסכימו להיכנס למו"מ על הסכם גרעין חדש שבניגוד לקודם ימנע את התגרענותם אזי הנשיא כבר הצהיר על נכונותו לשבת ולדבר איתם" (https://cnb.cx/2OreBmq).

האיראנים נאלצים להגיב...

שתי ההצעות לניהול מו"מ של טראמפ ושל פומפאו שהונחו פומבית לפתחם של האיראנים יאלצו את האיראנים להגיב פומבית.

באיראן מתרבים הקולות הקוראים לקיים את הפגישה לנוכח המשבר הכלכלי המתפתח והמחיר הקטן הנדרש על מנת לקיימה – ליטוף פומבי של האגו האמריקאי על ידי הענקת ניצחון סמלי לנשיא האמריקאי מעצם קיום הפגישה בתנאיו.

אבל, בעבור טהרן עריכת פגישה עם טראמפ מתוך חולשה ואילוץ, משמעה שהאמריקאים יראו טוב על חשבון האיראנים ולמעשה זה הוויתור היקר ביותר שאפשר לדרוש מהממשל האיראני הנוכחי, שלנוכח ההיסטוריה המשותפת של שתי המדינות פשוט איננו אפשרי.

מו"מ עם טראמפ מעמדת חולשה הוא דבר מסובך בעבור האיראנים. לטענת האיראנים, טראמפ פנה אליהם באמצעות צד שלישי על מנת לארגן מפגש עם חסן רוח'אני בעת עצרת האו"ם בשנה שעברה, אבל איראן מחשש להראות חולשה (לנוכח איומיו של טראמפ) דחתה את כל ההצעות. (https://nyti.ms/2L4mSyJ).

[לכתבה המלאה בניו יורק טיימס, לחצו כאן]

כמעט פגישה עם אובמה...

בחודש ספטמבר 2013 שהה הנשיא האיראני בניו-יורק לכינוס השנתי של עצרת האו"ם. ב27 לספטמבר ב 14:30 EST בעודו עושה את דרכו לשדה התעופה JFK על מנת לטוס חזרה לאיראן צלצל הטלפון במכוניתו של הנשיא האיראני. על הקו היה הנשיא, דאז, ברק אובמה, שצלצל מהבית הלבן. השיחה הביאה לקיצה את הקיפאון הדיפלומטי בין המדינה שהחל לאחר ההפיכה עם משבר בני הערובה (https://wapo.st/2vhmfIg).

[לכתבה המלה בוושינגטון פוסט, לחצו כאן]

למרות שיחת הטלפון לא הבשילו היחסים בין שני המנהיגים לכדי פגישה.

ברק אובמה מבקש פגישה...

כאנקדוטה – בחודש ינואר 2015 נרשם ברשם הבחירות הפדרלי Super – Pac חדש בשם Restoration PAC. הארגון שם לו למטרה לסייע לסנטור הרפובליקני מוויסקונסין, רון ג'ונסון, להיבחר מחדש; ובשמיני לנובמבר 2016, הסנטור אכן נבחר מחדש לתקופת כהונה נוספת בת 6 שנים. ב 22 ליולי 2015 הופיעה בתחנות הטלוויזיה בוויסקונסיון מודעת תמיכה בסנטור, שהראתה פגישה לכאורה של הנשיא אובמה עם הנשיא רוח'אני. המודעה הייתה שיקרית. (https://bit.ly/2ncHiqS) עם החתימה על הסכם הגרעין, פנה אובאמה לאיראנים באמצעות המתווכים העומאנים וניסה לארגן פגישה, אולם האיראנים סרבו. אחרי העלבונות המרובים שהטיח טראמפ באיראנים; ולאור הסירוב האיראני להיפגש עם אובאמה לאחר החתימה על הסכם הגרעין; לאור סירובו של טראמפ לכבד את התחייבויותיה של ארצות הברית כלפי איראן במסגרת הסכם הגרעין; ומתוך החולשה הכלכלית בה נמצאים האיראנים - בשל כל אלה, הם לא מסוגלים להיענות בחיוב להצעות הפגישה של טראמפ ופומפאו.

הלקח הצפון קוריאני

האיראנים התבוננו היטב בשורת המגעים שקדמו לפגישת הנשיא האמריקאי עם הנשיא הצפון קוריאני. הם הבינו היטב, שמה שהביא את טראמפ להיפגש עם הנשיא הצפון קוריאני הוא דבר אחד: השגת אופציה גרעינית צפון קוריאנית ממשית שהצליחה לאיים על טריטוריה אמריקאית (גואם) ופוטנציאל איום ממשי על ארה"ב גופא. נכון להיום, השמיני לאוגוסט 2018, ההישג היחיד שהם יכולים להראות הוא הישגם בסוריה; אולם ההישג הזה לא יהווה תמריץ לפגישה בין הנשיאים. ב- 21 למרץ 2013 נשא המנהיג העליון ח'מנאי נאום שבו אמר: "אם תוכר זכותה הגרעינית (הזכות להעשרת אוראניום בהתאם לתנאי ה- NPT) של איראן אני לא אתנגד לכך שיתנהל מו"מ עם האמריקאים". (https://bit.ly/2vEdc3z).

[הלקח הצפון קוריאני: צבירת עוצמה באמצעות הגרעין... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

היעד האיראני: ניהול משא ומתן מתוך כבוד הדדי

האיראנים ינסו להגיע להישגים שונים - זירתיים ואחרים - על מנת להגיע לפגישה עם טראמפ מעמדה של שוויון, או כהגדרת המנהיג העליון: ניהול מו"מ מתוך כבוד הדדי. בימים האחרונים נפוצו שמועות על פגישה צפויה בין הנשיא האמריקאי לנשיא האיראני בכינוס הקרוב של עצרת האו"ם (https://bit.ly/2naV9Ov) . מצב הדברים הנוטה בברור לטובת האמריקאים ימנע להערכתי קיומה של פגישה פומבית בשלב זה. בהסתמך על המדדים הצפון קוריאנים כרגע נדמה שהדברים עומדים לפני הגברת חיכוך נוספת: מילולית וצבאית בין איראן לארה"ב. ואולי אף נזכה לראות בתנאים מסוימים, ניסוי גרעיני מצד האיראנים.

One thought on “אלעד רזניק: האם תתקיים פגישה בין הנשיא האמריקאי לאיראני?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *