אבי הראל: דגל הלהט"ב ודגל העדה הדרוזית

 

[בתמונה: שתי מחאות ציבוריות - שני דגלים דומים לכאורה. האם יש קשר בין הצבעים?]

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם שלושה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

*  *  *

שתי מחאות ציבוריות שונות התקיימו השבוע נגד הממשלה. בשניהם התנופפו דגלים, לכאורה דומים בצבעיהם, למרות שהם מסמלים דברים שונים בתכלית: דגל העדה הדרוזית מזה (במחאה על חוק הלאום) ודגל הלהט"ב מזה (במחאה נגד חוק הפונדקאות).

הקשרים כל כך שונים, ויחד עם זאת, קשה שלא להבחין בדמיון שבין הדגלים... האם יש קשר בין הצבעים?

הדרוזים ודגלם

העדה הדרוזית[1] מחזיקה בדת ייחודית וסודית, שהתפצלה מהאסלאם השיעי לפני כאלף שנים, ואינה מוגדרת כחלק מהאסלאם - לא על ידי הדרוזים ולא על ידי המוסלמים. הדרוזים חיים בסוריה, לבנון וצפון ישראל, בעיקר באזורים הרריים, שם שמרו על ייחודם. עיקרי האמונה הדרוזית הם: מונותיאיזם, אמונה בגלגול נשמות וכיבוד נביאי היהדות, האסלאם וחמשת הנביאים הדרוזים. ארבעה מחמשת המקומות הקדושים לדרוזים נמצאים בישראל, המפורסם בהם הוא קבר הנביא שועיב, אותו מזהים הדרוזים עם יתרו המקראי.

לאחר המרד הדרוזי נגד הצרפתים, בהשראה בריטית - בשנים, 1927-1925, בהנהגת סולטאן אל אטרש (ראו תמונה משמאל) - אין יותר לדרוזים שאיפות לאומיות, ועל כן הם מזדהים עם המדינה בה הם מתגוררים.

בישראל חיים כ-130 אלף דרוזים. מנהיג העדה הנוכחי הוא מוואפק טריף, שירש את סבו, אמין טריף. בשנת 1957, החלו הדרוזים להתגייס לצה"ל, והם עושים זאת כיום בשיעורים גבוהים. בשיח הישראלי מרבים לדבר על ברית דמים  בין הדרוזים ליהודים בישראל, אולם לאחרונה, השיתוף בין שני העמים נקלע למשבר בעקבות חקיקת חוק הלאום.

[תמונתו של סולטאן אל אטרש משמאל היא נחלת הכלל]

מרבית הדרוזים חיים בעשרה כפרים דרוזיים מובהקים (בולטים: בית ג'אן, חורפיש, דליית אל-כרמל, עוספייה), ובעוד כחמישה  כפרים, שבהם יש אוכלוסייה מעורבת. התושבים בארבעת יישובי הדרוזים ברמת הגולן  - מסעדה, בוקעתה, עין קינייה ומג'דל שמס -  מזדהים בחלקם  עם סוריה, ואינם מכירים בריבונות הישראלית שהוחלה ב-1981 ומוגדרים תושבי קבע.

מה מסמלים הצבעים בדגל העדה הדרוזית?

לפי אחת מהפרשנויות צבעי הדגל מסמלים את הדברים הבאים:

  1. הצבע האדום מסמל את הגבורה.
  2. הצהוב מסמל את הידע ואת צמח החיטה.
  3. הירוק את הטבע ואת האדמה.
  4. הכחול מסמל את הסובלנות, אחווה ומים.
  5. והלבן מסמל את הטהרה והפיוס.

לפי פרשנות אחרת צבעי הדגל מסמלים את הדברים הבאים: אדום את הנשמה; הצהוב מסמל את התיווך בין העולם הנצחי לעולם החומר; הירוק מסמל את השכל ואת האמת; הכחול מסמל את  הפוטנציאל שטמון בנפש האדם והלבן מסמל את מימושו כל כוח הרצון של הצבע הכחול.

הדגל בצורתו הרגילה, שימש כדגל הרשמי של האוטונומיה הדרוזית שהתקיימה בסוריה בין השנים 1936-1921. יש לדגל גם צורה של כוכב בעל חמישה קודקודים, שכל אחד מהם צבוע בצבעים האמורים (ראו בתמונה למעלה).

משמעות דגל הלהט"ב

דגל הגאווה (המכונה לעתים גם "דגל החופש") משמש כסמל להט"בי מאז שנות השבעים של המצאה הקודמת. השימוש הראשון בדגל בצבעי הקשת כסמל לאירועי גאווה היה ב-26 ביוני 1978 במצעד הגאווה של סן פרנסיסקו. הדגל עוצב על ידי גילברט בייקר, אמן תושב העיר. בייקר צבע ידנית את הדגל המקורי, והיו בו שמונה פסי צבע (ראו משמאל): [מקור התמונה משמאל: ויקיפדיה]
  1. ורוד - מיניות;
  2. אדום - חיים;
  3. כתום - בריאות;
  4. צהוב - אור השמש;
  5. ירוק - טבע;
  6. טורקיז - אמנות;
  7. אינדיגו - הרמוניה;
  8. וסגול - רוחניות.

עד כמה הדגלים קשורים ביניהם?

להלן ההשוואה של משמעויות הצבעים עבור הדרוזים מחד גיסא; והלהט"ב מאידך גיסא:
הצבע הדגל הדרוזי דגל הלהט"ב
אדום גבורה / נשמה חיים
צהוב ידע / צמח החיטה; לחלופין: התיווך בין העולם הנצחי לעולם החומר השמש
ירוק הטבע / האדמה. לחלופין, השכל והאמת טבע
כחול סובלנות, אחווה ומים. לחלופין, הפוטנציאל שטמון בנפש האדם
לבן טהרה ופיוס. לחלופין, מימושו כל כוח הרצון של הפוטנציאל שבנפש האדם
ורוד מיניות
כתום בריאות
טורקיז קסם
אינדיגו שלווה
סגול רוחניות

למרות שלכאורה צבעי הדגלים דומים, הרי שלדגל הדרוזי יש פרשנות תיאולוגית/פילוסופית; והדגל הלהט"בי יש בו מסר של חופש ושיווין, ללא מסר דתי כלשהו.

יחד עם זאת, למרות שהדרוזים ויתרו מאז המרד הגדול על שאיפותיהם לעצמאות, המרד מסמל את הרצון להשיג, בכל מחיר, זכויות בסיסיות הניתנות לאחרים. האם האמן, גילברט בייקר - שעיצב את דגל הלהט"ב ב- 1978 - ראה בדרוזים את המופת לאומץ, לעמידה על שלהם ולמאבק על זכויות?

גם הרעיון - לבטא מוטיבים בצבעים - זהה בשני המקרים, גם אם הפרשנות לצבע, בדרך כלל שונה. האם בייקר נטל את הרעיון מהדגל הדרוזי?

מקורות

[1] הספרות אודות מוצאם של הדרוזים, אמונתם וחייהם כיום הינה ענפה ביותר. ראו לדוגמא - סלמאן פאלח, הדרוזים במזרח התיכון, תל אביב, הוצאת משרד הביטחון, 2000.

יוסף אולמרט, מיעוטים במזרח התיכון - יחסי רוב-מיעוט בחברה משתנה, תל אביב,  1986.

שכיב סלאח, תולדות הדרוזים, אוניברסיטת בר-אילן, 1989.

נסים דנה, הדרוזים, אוניברסיטת בר-אילן, 1998. Dana 2003. The Druze in the Middle East. Their Faith, Leadership, Identity and Status

2 thoughts on “אבי הראל: דגל הלהט"ב ודגל העדה הדרוזית

  1. דגל העידה הדרוזית הוא עם משמעוצ דתית ואין שום דבר דומה. אתה סתם חרא ד"ר לפילוספיה בשקל את הפלצנות האפסית שלך תשמור לעצמך כל השווה היא פגיעה מכוונת בעידה הדרוזית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *