אלעד רזניק: תשובת ה'נאורים' לרב משה גנץ

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

הרב משה גנץ (ראו תמונה משמאל) כתב מאמר למקור ראשון שמשך את תשומת ליבי. במאמר שכותרתו "הנאורים שכחו מה זה להיות יהודים" (ראו תמונה למטה), מבכה הרב גנץ - רב-מורה בישיבת שעלבים - את גורלו.

[תמונתו של הרב משה גנץ משמאל: צילום מסך מסרטון היו-טיוב: שיחה הרב משה גנץ - יום השואה התשע"ז - ישיבת צביה פתח תקווה]

וכך הוא כותב:

"חוק הלאום העלה שוב את שאלת היחס שבין 'יהודית' ל'דמוקרטית'. נראה לי, שמגילת העצמאות נותנת לשאלה הזאת תשובה חד משמעית. את המדינה הקימו יהודים למען עם ישראל, שכאן 'עוצבה זהותו ותרבות'. ו''מתוך קשר היסטורי ומסורתי זה חתרו יהודים לשוב לארץ".

[למאמר המלא של הרב משה גנץ, לחצו כאן]

ואכן צודק הרב. מדינת ישראל הוקמה מחדש בארץ ישראל, מתוך הקשר ההיסטורי והמסורתי; אבל, היא לא הוקמה מתוך קשר ליהדות כמכתיבת אופי ודרך חיים.  

היהדות כמסורת ולא היהדות כמסגרת, היהדות כסיפורי עם והדמוקרטיה כמסגרת הלכתית. עם זיקה למסגרת היהודית ולחוקיה, אבל לא עם הטמעה של היהדות כמסגרת הלכה. 

היהדות כמסגרת, כבוד הרב, מעולם לא הצליחה להתאושש מהגלות... אחרי חורבן בית ראשון, ההנהגה הבינה שאין לה את העוצמה הנדרשת בשביל לשחרר את ארץ ישראל; ובמקום לשנס מותניים ולבוא עם תוכנית מבצעית מפתחת איסורי הלכה, קיבלנו את "וכל העולה לארץ ישראל מבבל" עובר בעשה

אחרי חורבן בית שני, איסורי ההלכה האלה התקבעו כחלק מהמסגרת היהודית ההלכתית, ואחראיים יותר מכל דבר אחר ליצירת יהודי נרפה, שפל רוח, שמשלים עם הפוגרומים באירופה והרציחות במזרח. איסורי ההלכה האלה מחברים בין הדימי היהודי הנטבח בארצות המזרח, לפוגרומים ביהודי ארצות המערב בין הפראהוד לשואה. 

[בתמונה: הפרהוד בעיראק: איסורי ההלכה האלה מחברים בין הדימי היהודי הנטבח בארצות המזרח, לפוגרומים ביהודי ארצות המערב בין הפראהוד לשואה... התמונה היא נחלת הכלל] 

למזלנו, כ- 60 שנה לפני השואה קם דור והתנער מכל הבובמעיסס הזה של האלוהים שלכם, מוריד אותו למדרון אחורי, והופך את הדת מדרך חיים למסורת. הדור הזה מקים פה מדינה חופשיה ומשגשגת עם צבא ומוסדות דמוקרטיים; ובלעדי הדור הזה שבעט בראשה של תורה והפך אותה למסורת אתם אדוני הרב וגם אנחנו לא היינו כאן היום. 

וכך כותב שר החינוך לשעבר וההסטוריון בן ציון דינור ז"ל (ראו תמונה משמאל) על משמעותה הייחודית של העליה הראשונה והתנועה הציונית:

[תמונתו של בן ציון דינור היא נחלת הכלל]

"ראשונה על שום מה? הרי קדמו לה שרשרת של עליות, מעליתם של 'אבלי-ציון' במאה העשירית ועד עלית החסידים והפרושים, היא עליית היישוב הישן, שלא נפסקה גם בשנות העלייה הראשונה? אלא 'ראשונה', על שום אופיה הלאומי והמדיני המובהק... עלייה זו שינתה מן המטבע שטבעו העליות הקודמות לה. הן המשיכו בארץ ישראל באורח החיים, בצורת ההוי ובדרכי הפרנסה שהיו רגילות בהם בארצות הגולה, ואילו היא יצאה לדרך חדשה, דרך גאולת העם על ידי היאחזות מחודשת באדמת מולדתו ההיסטורית".

כל זמן שהמגזר הדתי לא נותן את הטון הדברים מתקדמים קדימה, לצערי ה'קדימה' הזאת היא תהליך הפיך; ומאז שהמגזר הפך לאליטה לא-משרתת, והמסגרת ההלכתית היהודית מקבלת תפקיד גדול יותר בקביעת אורחות חיינו, הקדמה נפגעת קצת יותר בכל יום!

אז הגיע הזמן אדוני הרב שתבין, שמשנתו של ברל כצנלסון חיה וקיימת כולם מחויבים ליהדות כאל מסורת היקרה ללבינו (מי יותר ומי פחות), אבל מתוך רצון לא להגיע שוב למחוזות בהם לא נהנינו במיוחד קיבלנו על עצמנו גם עולה של דמוקרטיה!

מקורות והעשרה

One thought on “אלעד רזניק: תשובת ה'נאורים' לרב משה גנץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *